Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forstått det slik at ShortCut-ski er tilpasset vekt og høyde. Stivheten i skiene kan vareiere på en og samme lengde. Finnes det noen benevnelse for stivheten. Har bestilt slike ski, og ønsker å vite om jeg har mottar riktig stivhet på skiene. Vet noen noe om dette? Har på følelsen av at butikkene vet lite :wink:

Annonse
Skrevet

Hei

her var det ikke mye svar!!??

Jeg er ikke ekspert på short-cut ski, men i Norge har man vært noe konservativ mh. skiene sine og stort set brukt bare "normallengde" ski.

I Alpene har short-cut været fremme i flere år som mosjon ski. Det er klart, at til race og -trening er de ikke så raske. Men på de mange ski-mosjonistene jeg har observert i alpene over flere år, har de kommet nok så rask frem og skigleden så ut til å være topp!

En skulle få ski som er noe kortere i forhold til spenn til vekten sin og derfor lettere å manøvrere. Smørelommen skal også være noe lenger enn på "normalski" i forhold til skilengden.

Jeg har shoppet ski hele høsten og julen for å finne ut spennst på fjellski og erfart at short-cut versjonene av flere merker (Atomic og Fischer) ikke blir importert til Norge, noen varianter finnes blott i USA og Canada - litt merkeligt for Norge og Sverige er tross allt et stort marked for BC-fjellski. Samme erfaring som du: De vet lite i butikkene! Mye informasjon har jeg hentetn på nett.

Hvert skipar kan sikkert ha litt ulike spennst, men de blir fabrikert i en svært likeartet industriell prosess, så variasjonen er forholdsvis lite. (Jeg har set produksjonen hos Atomic, da jeg har jobbet i den bygd, hvor fabrikken er!)

MEN selv om det er short-cut ski kan spennsten jo måles i butikken med denne "spennstmåleren" som nesten alle butikker har på veggen, hvor du så må opplyse vekten din! Den måler jo, hvor mange kg som må til for å presse skia sammen ve bindingen.

Hilsen

Elgen

Skrevet

MEN selv om det er short-cut ski kan spennsten jo måles i butikken med denne "spennstmåleren" som nesten alle butikker har på veggen, hvor du så må opplyse vekten din! Den måler jo, hvor mange kg som må til for å presse skia sammen ve bindingen.

vil personlig ikke ambefale noen å kjøpe ski ut i fra hva denne spenstmåleren måler, den typen spennmåler de fleste butikker har fungerer på den måten at skiene legges sammen (såle mot såle) for derretter å bli presset sammen. her finner du ikke spennet i hver enkelt ski men snittet av de to skiene til sammen. skal du derimot få et godt skipar ville jeg bedt butikken om å måle opp kammerhøyden på skiene, denne er nemmelig ulik for hver ski å beskriver spennet mye bedre. du kan godt be butikken om å få være med da de måler opp skiene, evt du kan si at de blir kontrollmålt senere, da det viser seg at mange butikker jukser akkurat her. nå skal det også sis at jeg har mest erfaring fra langrennsporten og heller dårlig erfaring når det gjelder å plukke ut fjellski. men vil tro at prinsippet blir det samme.

Skrevet

Ja, Jakobsen

Det du skriver er helt korrekt!!!! Men skia står nesten altid parret sammen med strikk i butikkene - og ingen har ennda forsøkt sig med spennst måling på hver ski for sig, når jeg har etterspurgt litt stivere ski i forhold til lengden!

Så, ja butikkene jukser (litt) her! Er du muligens et lokal langrenns ess, kan du kanskje overtale de?

Skifabrikkene prøver så å parre sammen ski med likt spenn - hvor nøie vet ikke jeg!?

Hilsen

Elgen

Skrevet
Ja, Jakobsen

Så, ja butikkene jukser (litt) her! Er du muligens et lokal langrenns ess, kan du kanskje overtale de?

bare å kjøre hardt mot butikkene å fortelle de at du vil ha riktig oppmålte smøresoner (0,1/0,2/0,3mm) samt at de merker av kammerhøyden , stivheten og -0,1. om du ikke har helt tro på at det butikkene gjør er riktig så sierdu bare at skiene kommer til å bli kontrollmålt. det største problemet er kanskje at de fleste sportsbutikker ikke sitter innne på denne kunnskapen og dermed vil det være noe avvik i forhold til hvilke ski du får kjøpt. men drar du til en butikk som har spesialisert seg innen ski så burde de klare å få til dette. hør med noen i ditt lokale skimiljø om hvem de kjøper ski av.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei.

Kjøpte Shortcut ski (Fischer) for noen år siden m/ NNN bindinger. Litt kortere enn vanlige langrennski, men er utrolig fine å gå på. Spesiellt mot slutten av sesongen hvor snøen begynner å bli våt(påskevær). Har stålkanter på de og det funker utrolig bra. Når det gjelder stivhet så er jeg forholdsvis høy og tung, men med riktig smøresone og preparering (glider og festesmørning) så kan du gå til krampen tar deg.

Bra valg å kjøpe Shortcut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.