Populært innlegg BjørnM Skrevet 25. mars 2022 Populært innlegg Skrevet 25. mars 2022 Her kommer en rapport fra min tur den 11. september 2021 til Breiviktinden (1154 moh.) i Bodø. Dette er en topp som ligger mellom Heggmovatnet og Mistfjorden. Den er svært avsides og besøkes nok ikke så ofte siden den ligger så langt fra allfarvei. Det er en lang tur på nesten 20 km tur retur med mye opp og ned. På østsiden av Heggmotinden så er det flere krevende klyve partier, så her er det viktig å velge riktig rute. Denne dagen så var været veldig bra, nesten skyfri himmel og bra temperatur. Kan knapt bli noe bedre i september måned. Startet fra skytebanen på Heggmoen, ca. 25 km øst for Bodø sentrum. På turen møtte jeg en hyggelig polsk mann like ved Breiviktinden. Ellers så jeg ingen andre. Brukte 11,5 timer på turen, startet ca. kl. 8 om morgenen og kom meg såvidt ned før mørket kom. Dette er en tur som anbefales til personer som liker å gå langt med mye opp og ned. I tillegg må de like å klyve. Turens første delmål: Heggmotinden 798 moh.: Bildet under er tatt fra toppen av Heggmotinden. Helt bake til venstre så ser dere Breiviktinden. For å komme dit gikk jeg ned og over fjellet midt i bildet. Det var lite motiverende å se at turmålet var så langt unna. Men så var det jo så flott vær. Så fin tur ble det likevel. Bildet under er fra toppen av Breiviktinden retning vestover. Midt i bildet er Heggmotinden. Lengre ute er Bodø sentrum og i horisonten vises Sandhornet, Fugeløya og Kunna. Til venstre er Småtindan. Under er et bilde fra toppvarden på Breiviktinden i retning mot Kjerringøy. Lofotveggen er i bakgrunnen. Her har jeg dristet meg nærmere kanten ved varden. Breivika er langt der nede. Det er også Nordfjorden i Mistfjorden og Kjerringøy. Bildet under viser toppvarden på Breiviktinden. Nordveggen til Breiviktinden er imponerende! Kart som viser omtrentlig rute: Høydeprofil. Her ser dere at det er mye opp og ned. 10 1 Siter
graham Skrevet 25. mars 2022 Skrevet 25. mars 2022 Spennende tur og flotte bilder! Har du noen formening om det er kurrant å ta returen mellom mellom Breiviktinden og 1071, ned mot Breivikskardet og Storelvvatnet? Siter
BjørnM Skrevet 25. mars 2022 Forfatter Skrevet 25. mars 2022 graham skrev (20 minutter siden): Spennende tur og flotte bilder! Har du noen formening om det er kurrant å ta returen mellom mellom Breiviktinden og 1071, ned mot Breivikskardet og Storelvvatnet? Hei. Det er jeg usikker på. For jeg har ikke gått der. 1 Siter
+Myriameter Skrevet 25. mars 2022 Skrevet 25. mars 2022 Kongetur det der. Utsikt dit fra frokostbordet i mange barne/ ungdomsår. Kom meg nok aldri lenger enn til Heggmovatnet, og Vattenvatnet. Gikk glipp av noe der, så flott å se/ lese rapport. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.