Gå til innhold
  • Bli medlem

Avstemning: Hvordan bør navn skrives på kart?

Tom

Hvordan bør navn skrives på kart?  

38 stemmer

1. 1. Hvordan bør navn skrives på kart?

• Det bør avhenge av navnegivningens opprinnelse/situasjon
      7
    • På den lokale dialekten
      20
    • På et offisielt språk, dvs. bokmål, nynorsk eller samisk
      6
    • Annet (spesifiseres under)
      5

Anbefalte innlegg

Annonse

Trodde ikke du var byråkrat!! Etter min mening kan man ikke lage en regel som sier at et navn skal skrives sånn eller sånn. Oppe hos oss er det normalt å si vatn i stedet for vann, men merkelig nok alt etter "fornavnet" brukes de to måtene om hverandre. Det vil si at på kartet bør kanskje et vann(vatn) stå med en ending og et annet, gjerne like ved stå med en annen ending ut fra lokal praksis. Statens Kartverk bør med andre ord hele tiden holde seg oppdatert på lokal navnebruk (ja,det er en svær oppgave) og bruke disse opplysningene som mal for måten navn skrives på kartet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt:

F.eks "vulkanen" Saudehornet (1303) i Ørsta uttales på dialekt "Sæudehånne". Skal dialekt skrives konsekvent på kart blir det litt av hvert å finne... Nabotoppen blir "Vassdalstinde"...

Opprinnelse:

Vet ikke hva som menes med dette, endringer i språket? "gamle navn"?

F.eks Itljehønnjet i Sykkylven kalles Lillehornet (1198) i dag (Itlje=Lille, hønnjet=hornet)... Å bruke navn som ikke lenger er i bruk (les: opprinnelse), blir litt feil for meg. Spesielt når det kommer av endringer i språk/dialekt.

Litt lenger sør finner vi Blåbretinden (1476), kanskje Ingjebærtinden burde stått på kartet..? Som da er et gammelt navn på denne toppen. Ramoen (1419) er i bruk om Jønshornet, Romedalstinden (1295) er bare en av Fossetindane i Barstadvika, også gammelt navn.

Bokmål, Nynorsk, Samisk:

Ja, men ikke alltid. Er f.eks sjog (snø) godkjent skriftspråk? Innarbeidede endinger som -tindan bør ikke endres til tindene/tindane mener jeg.

Konklusjonen min er at det ikke finnes noe fasitsvar. Dialektnavn blir brukt, skriftspråk blir brukt og gamle/opprinnelige navn blir brukt. Og det er helt i orden :)

Så jeg stemte dermed "Annet". Ble forresten mye lokalt dette, men sånn er det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.