Gå til innhold
  • Bli medlem

Funksjonshemmede på sykkeltur


Lars

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, man kan virkelig lure på hvor grensen mellom funksjonshemming og funksjonsfrisk egentlig går! Disse to har utrettet mer enn det en gjennomsnittlig sofasliter noen gang kommer til å orke å gjennomføre.

Vet om enkelte med multiple sklerose som går mer i løpet av et år enn det de fleste sporty friluftsfolk gjør, og det står det respekt av. De må ha en utrolig viljestyrke siden de aldri gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg Turid!

Tror det egentlig er feil å bruke "idrett for funksjonshemmede". Istedet bør en snakke om "tilrettelagte aktiviteter". Jeg har selv måtte gi tapt for langrennspiggere på Beitostølen. De beste pigger 4km i flatt lende på 12 minutter og bedre... Da skal du ha gode dobbelttak for å holde følge...

Vi har masse å lære når det gjelder ståpåvilje av de som driver slike tilrettelagte aktiviteter.

Jeg klatrer litt med John som har skrevet artikkelen. Han må memorere hele ruta, og jeg beskriver den taktilt på ryggen hans. Husker en gang han sto og tenkte på bakken mens han var innbundet - klar til enda et forsøk på ei formasjonsrute (mye å huske). Så sier han: "Det er jo bare å forsøke igjen, ingenting er umulig!" En slik holdning fra en som nesten er døvblind kunne mange lære MYE av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har ei vanvittig stå-på-vilje til å lykkes og gjør ting en ikke trodde kunne være mulig. F.eks husker jeg for en del år siden at jeg leste om en en-beint syklist syklet opp Trollstigen, og det på en tid som svært mange to-beinte hadde hatt store problemer med å klare. Om de i det hele tatt hadde maktet å sykle opp...

Cato Zahl Pedersen, siden hans taler for seg selv ifht hva som er mulig for funksjonshemmede... http://www.catozahl.no/

Har man en "funksjon" som ikke fungerer 100%, er man nødt til å utvikle/styrke en eller flere av de andre for å kompensere. Det tror jeg er en naturlig egenskap vi har, at f.eks sanser kan utvikles videre, dvs styrkes, om de blir stimulert. Det fysiske vet vi at kan bedres ved trening.

Men jeg tror dessverre det er mange som får en funksjonhemming, spesielt da i voksen alder, som ikke takler omstillingen. F.eks med depresjoner som resultat. Gla'historier er de som blir trukket fram i offentligheten, de er mer synlige - naturlig nok. Men i de aller fleste tilfeller er det bare den det gjelder som kan gjøre noe med det. Andre kan bidra med f.eks motivasjon, og da er gla'historiene VIKTIGE!! Og jo flere jo bedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.