Gå til innhold
  • Bli medlem

Digitalkamera?


johnpd

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg et digitalkamera så jeg kan vise alle sofaslitere kor flott det er i den virkelige verden.

Noen som kan anbefale et kamera som tåler å bli brukt utendørs?

vet olympus har noen kamera Mju eller noe som skal være delvis vanntette, noen som vet noe?

Hjelp!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

olympus har noen mju (egentlig gresk my) som er "værsikre" eller noe i den dur. veldig hendige små kamera, som visstnok kommer godt ut rent kvalitetsmessig når det gjelder bilder. de får lett plass i lomma :wink: ikkje så veldig rask autofokus på det min mor har, men ikkje noe verre enn andre småkamera heller... et fint lommekamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olympus har noen mju (egentlig gresk my) som er "værsikre" eller noe i den dur. veldig hendige små kamera, som visstnok kommer godt ut rent kvalitetsmessig når det gjelder bilder. de får lett plass i lomma :wink: ikkje så veldig rask autofokus på det min mor har, men ikkje noe verre enn andre småkamera heller... et fint lommekamera :)

Jeg har testet Mju 750 og konklusjonen er ikke positiv.

-Bildekvaliteten er heller dårlig sammenlignet med f.eks Fujifilm finepix F30. Bildene blir fort kornete og uskarpe i kantene.

-Værsikkerheten og robustheten er utelukkende positiv, så dette trekker opp! I tillegg er det også en god guide integrert i kameraet som hjelper deg til å ta bedre bilder.

- Kameraet har også videofunksjon, og denne er rimelig skuffende.

Det endte med at jeg leverte tilbake MJU 750 til Elkjøp og fikk pengene tilbake. Jeg kjøpte deretter det nevnte kameraet Fujifilm Finepix F30 (ca. 3000,-) og dette var, og er et bedre kjøp! Det meste er bedre på dette kameraet. Minuset er at det ikke er "værsikkert" som Olympus' kamera hever å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem at kameraet skal være vanntett. Regner det gamle trollkjerringer har du ikke særlig sikt/utsikt likevel. Har selv kameraer som ikke "tåler" regn, det er uproblematisk til normalt bruk. Pass heller på å få med ei god veske. Det som dreper kameraet er sannsynligvis enten fall/mister ned eller kondens som følge av store temperaturforandringer som utebruk i 20 minus og deretter inn i 20 pluss. Kondens og elektronikk er ikke noen god kombinasjon...

Tenk heller på hva du kommer til å bruke kameraet til mest, og kjøp ut fra egenskaper som tele/vidvinkel, bildestabilisator, støy, lysstyrke, manuelle muligheter, hurtighet autofokus, batterikapasitet/batteritype, mulighet for raw osv.

Du kan bruke søkefunksjonen på http://produkt.akam.no/cat.php?cat_id=6&mode=advanced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Olympus MJU 720sw.

Mitt kamera ble kjøpt med den tanken at det skal være i lomma på redningsvesten når jeg padler kajakk, også når det er overhengende fare for et bad.

Min kjære har et ixus kamera som vi har brukt til nå, med den følge at jeg pakka det ned så snart være ble hardt. Dermed så ble det lite bilder når vi var på morsomme steder.

Har vært i basseng og bada med kameraet flere ganger og det fungerer tilsynelatende bra.

Når det gjelder bildekvaliteten så er det riktignok vanskeligere å få like gode bilder som f.eks. ixus, men lær litt om instillingene så er det ikke noe hokus pokus...

De ferdig instillingene fra olympus er på grensen av ubrukelig.

Jeg får ivertfall mye bedre bilder når jeg stiler ISO'en sjøl...

Kameraet er garantert til å tåle vann inntil 3m i 30 min samt fall fra 1,5 meters høyde.

--

Skal du ha et kamera som er vanntett så er detta et bra kjøp.

Skal du ha et kamera som du skal ha med i skogen også en regnværsdag så har vårt ixus kamera overlevd dette mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav selv Olympus MJU 720sw i gave til min mor, til bruk på lette fjellturer. Etter at det gamle kameraet tok kveld en fjelltur i regnvær.

Har ikke hatt de stor prøvelsene til nå, men det intrykket jeg har er at det er generelt bra kamera, men du betaler ganske mye for at det skal være støt- og vannsikkert.

Les mer her:

http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=89635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker (bl.a.) et Pentax Optio WP. Det er vanntett til 1,5m. Fungerer bra, men er nok ikke det beste på bildekvalitet.. På makro er det veldig bra!! Spørs hva du skal bruke det til. Jeg har brukt bilder tatt med dette kameraet i en bok og kvaliteten holdt absolutt mål..

Ellers er jeg enig i at den største utfordringen for moderne elektronikk nok er overgangen fra -20 til +20 og tilbake igjen.. En utfordring som noen av oss stadig insisterer på å utsette alt av utstyr for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Tenkte å kjøpe meg et digitalkamera så jeg kan vise alle sofaslitere kor flott det er i den virkelige verden.

Noen som kan anbefale et kamera som tåler å bli brukt utendørs?

Hjelp!?

Flott!

Det har jeg gjort i et par år nå (krovoll.net)

Har brukt det meste av Canons digitale kompaktkamera i allslags vær, uten å få til å "knekke" de i uvær/kulde.

Så nå har jeg slått helt fra meg tanken om vanntetthet etc og kjøpt meg en canon eos 30 digital slr,

er sterkt imponert over at det funker i allehånde Trollheims vær !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en Pentax Optio?

Jeg har en S60

Kona S50

Guttongen S60

Og min datter en 50 (Uten S)

Lettbrukte kameraer, med superbra SMC optikk (SMC er den gode gamle superopptikken til Pentax)

Man får disse kameraene på Ebay, for null og niks, nye fra konkurssalg.

Fåes selvfølgelig også i amerikanske fotobutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt å lese på http://www.digit.no/wip4/test.epl?sort=brand

Du har "score" til høyre, men ikke se deg blind på den. DU må vektlegge de egenskapene du trenger mest, for det varierer hvor gode kompaktkameraer er på ulike områder.

F.eks Ixus 800 IS er sikkert et greit kamera, IS er kjekt å ha til natur/landskapsbilder når lyset ikke er av det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott test det der Svein...

Ang Olympus MJU 720 SW:

"Bildekvaliteten fra Olympus Mju 720 SW er ikke akkurat oppsiktsvekkende høy, men for et så kompakt kamera med så liten bildebrikke og integrert objektiv, er den faktisk overraskende god. For en vanlig forbruker er bildene høyst godkjente, men om man sammenligner med de beste i samme klasse, er det forskjeller. Om man samtidig ser på kameraets øvrige kvaliteter, fremstår Mju 720 SW som et allsidig kamera som gir alminnelig gode bilder."

----

Skal man ha et kamera i lomma på redningsvesten når man f.eks. er ute og padler kajakk så er kameraet perfekt (kjenner ikke til Pentax sitt vantette kamera, men det er sikkert også bra).

Skal du ha et kamera som du har med på fjelltur og annet "normalt" friluftsliv som ikke er eksponert for dypping i vann så har du MANGE alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt å lese på http://www.digit.no/wip4/test.epl?sort=brand

Du har "score" til høyre, men ikke se deg blind på den. DU må vektlegge de egenskapene du trenger mest, for det varierer hvor gode kompaktkameraer er på ulike områder.

Denne testen er jo tildels fra Yngre Steinalder.

Ser f.eks at Optio S på 3MP er det som er testa. Kameraet fins ikke mere.

Pentax Optio er uhyre kompakte, rimelig solide, og brukervennligheten er fin.

Optio S60 er 6MP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på jakt etter nytt digitalkamera, og noe av det viktigste er "bredden" på linsa synes jeg. 98 % av de digitale kompaktkameraene har en vidvinkel på ca 35 mm (omgjort til good ol' filmformat). Dette gir et ganske begrenset utsnitt.

Noen få har derimot vidvinkel på ca 28 mm, feks Canon Digital Ixus 850 IS, Panasonic Lumix DMC-FX 01 og Leica C-LUX 1.

Er det noen her som har teset noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne testen er jo tildels fra Yngre Steinalder.

Ser f.eks at Optio S på 3MP er det som er testa. Kameraet fins ikke mere.

Pentax Optio er uhyre kompakte, rimelig solide, og brukervennligheten er fin.

Optio S60 er 6MP

Hva mener du? På den linkede siden samles alle tester utført gjennom Digit.no, både gamle og nye.

Er selv på jakt etter nytt digitalkamera, og noe av det viktigste er "bredden" på linsa synes jeg. 98 % av de digitale kompaktkameraene har en vidvinkel på ca 35 mm (omgjort til good ol' filmformat). Dette gir et ganske begrenset utsnitt.

Noen få har derimot vidvinkel på ca 28 mm, feks Canon Digital Ixus 850 IS, Panasonic Lumix DMC-FX 01 og Leica C-LUX 1.

Er det noen her som har teset noen av disse?

Jeg har en Canon S70 som har vidvinkel tilsvarende 28mm i 35mm-formatet. Den fortegner myyye, og det tror jeg nok det er gjennomgående hvis en skal ha et lite og kompakt kamera. God optikk krever plass. Går en for mer klumpete "kompaktkamera" (ikke speilrefleks), får en bedre optikk. Derfor tror jeg Ixus'en faller i mellom på vidvinkel, men den har IS som nok er "handy". Har selv IS på objektiv til speilrefleks, og det er kort og godt fenomenalt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? På den linkede siden samles alle tester utført gjennom Digit.no, både gamle og nye.

Jeg mener for å være litt mere presis, at testene ikke er sammenlignbare, fordi her er nye tester og noen svært gamle tester. F.eks er det Pentax Optio S som er testet her, noe tilårskomment. Dagens Optio S har en nydelig stor skjerm, og 6MP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener for å være litt mere presis, at testene ikke er sammenlignbare, fordi her er nye tester og noen svært gamle tester. F.eks er det Pentax Optio S som er testet her, noe tilårskomment. Dagens Optio S har en nydelig stor skjerm, og 6MP

Greit nok, skal jeg kjøpe meg en ny Golf så leser jeg ikke brosjyre eller omtale av 82-modellen :wink: Jeg var forresten ikke klar over at Pentax benytter samme navn på ulike kameraer. Eller er eneste forskjellen skjermen?

Utviklingen av digitale kompaktkameraer går så fort at det som var bra og dyrt for få år siden, blir slått ned i støvlene av dagens 1-2.000 kroners kameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.