Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 4. mars 2022 Populært innlegg Skrevet 4. mars 2022 (endret) En forsinket turrapport fra turen min i Femumdsmarka tidlig August 2021, fra Synnervika til Nedre Muggsjøen. Mest bilder, men har prøvd å få inn litt tekst innimellom. Dag 1: Kjørte fra sørlandet, opp E6 til Ringebu, og derifra via Friisvegen over til Østerdalen. Dette var fordi jeg ville se litt mer. Og angret ikke på det, selv om det ble lenger å kjøre. Var meget fint over der, selv om det kom et heftig uvær på veien over og noen kuer som ikke ville flytte seg. Over i Østerdalen ble det lang venting pga kø, sto vel i over en time... Brukte litt over 10 timer på å kjøre opp til Synnervika og det var deilig å begynne å gå, selv med 25kg sekk. Det hadde allerede blitt seint, så ble ikke lange etappen inn før jeg bestemte meg for å finne en teltplass. Når jeg kom til Lorthølbua var klokka allerede passert 19.00. Ville over på andre siden av vannet før jeg fant meg en teltplass, og på en liten høyde over vannet fant jeg meg en fin plass til teltet. De andre gode teltplassene var allerede opptatt, ikke så overaskende egentlig, og det så man jo lett med alle bålene som var i gang. Kjent bu og renne jeg kun har sett på andres bilder og youtubefilmer tidligere, godt å endelig være her selv! Perfekt teltplass på en liten høyde over vannet. Fin bålplass nede ved vannet. Litt dramatikk ble det her også. Når jeg satt nede ved vannet og kikket på kvelden klarte noen i kano å velte et stykke unna på andre siden av vannet, men de fikk raskt hjelp fra en annen leir rett på bortsiden, da de også hadde kano og kunne hjelpe. Det så ut til at alt fikk greit, og de to kom seg på land, men de nok litt overasket i det de gikk rundt, for det var skriket til jenta/damen jeg hørte. Ruta for dagen, fra Synnervika til første teltplass. Dag 2: Sov som en stein den første natta, lang dag med kjøring, mange nye inntrykk og litt tunggått terreng første dagen gjorde nok sitt. Ble enkel frokost nede ved vannet, mens man kunne se andre turfolk passere både på sti og ute på vannet. Rene motorveien fra Lorthølbua og ned mot Nordvika. Valgte stien som gikk langs Mugga på vei oppover, så det var lett tilgang til vann hele tiden. På vei tilbake derimot, valgte jeg stien som går lenger inne i skogen når jeg skulle ned til Nordvika igjen. Min nye favoritt, blande sportsdrikk i vannet, for både smak og litt energi/mineraler! Er generelt dårlig til å spise og drikke på tur og haster for å komme fram. Har brent meg på dette før, og pga varmen la jeg inn pause ca hvert 45-50 minutt, og hadde pause i 10-15 minutter der jeg drakk mye. Merket det hjalp godt i forhold til turen jeg hadde til Hardangervidda 2 år før.. det gikk ikke så bra å bare storme på og glemme å ta pauser og drikke. Så nå skal jeg bli flinkere til å holde disse rutinene fremover.. prøve hvertfall! ...men måtte jo prøve friskt Femundsmarka-vann rett fra elva! På rett side av reingjerdet. Deilig med åpen skog og at man får litt mer utsikt enn det man er vant til her på sørlandet. Endelig framme ved målet, Nedre Muggsjøen og en 400 meter lang sandstrand. Utrolig flott plass og overaskende nok var det bare et telt til her, i enden av stranda på enden av odden. Hadde jeg vært noen uker tidligere kunne det nok vært enda fler folk her. Så andre telt andre steder rundt vannet, men det var ikke mange. Kjekt å ta ferien etter alle andre, er kjekt å slippe for mye folk! Måtte bare sitte og nyte at man endelig var kommet fram. Sendte vel dette bildet rett til forumet her når det ble tatt også om jeg husker riktig. Hadde 4G både inne i og på utsiden av teltet Hele turen ble gått på lave terrengløpesko, gikk helt fint for min del. Føttene var ikke slitne eller vonde, noe de hadde blitt av skoa som ble igjen i bilen, Alfa Walk King. Alt på plass i teltet. Kvelden ble avsluttet med radio og solnedgang, som man denne gang kunne ligge i soveposen og kikke på, i motsetning til andre turer jeg har vært på. Med tanke på mye bjørketrær, lyng osv rundt leiren skulle man tro det var mye mygg, for jeg har jo hørt at det kan være mye mygg her i Femundsmarka. Eneste middelet jeg hadde med meg var et par gode gamle myggspiraler, og Djungelolje til å smøre på meg selv. Sistnevnte ble ikke brukt og myggspiralen sto mest til pynt og røyk for seg selv, for det var svært lite mygg når jeg var der heldigvis! Dagens etappe, kun ca 15km, men brukte 5t 30min inkl pauser. 3t 8 min i bevegelse. Slik går det når man skal stoppe og kikke på alt nytt og flott samt knipse masse bilder. Gikk og feil rett før Langmyrbua så måtte gå tilbake et lite stykke. Men slik stien var der, så er jeg neppe den eneste som har gått feil akkurat der...håper jeg! Dag 3: Ganske herlig å våkne opp med denne utsikten og roen på vannet... Ble en liten tur på dagen, ikke noe stress, her skulle det bare slappes av! Var mye mørke skyer som passerte, men fikk ingen nedbør. Temperaturen om natta var nede i 3-4 varmegrader. Måtte prøve fiskelykken, men var igrunn glad jeg ikke fikk noe, for da hadde det vel vært Gjedde...og den er ikke jeg så glad i, eller har sterkt nok utstyr til å sloss med. Ganske herlig sandstrand, med skikkelig finkornet sand! Mye molter i området! En som holdt meg med selskap mens jeg var der, gikk fram og tilbake på stranden flere ganger både morgen og kveld hver dag jeg var der. Unna i solnedgang. Dagens tur: Dag 4: På tide å dra hjemover! Skulle gjerne vært lenger, men værmeldingen sa at det skulle bli mye regn og vind, så bestemte meg for å dra mens turen var på sitt beste. Nå har man fått en forsmak av øvre del av Femundsmarka, og jeg skal garantert tilbake, men da litt lenger sør. Må ha ørretvann, kan ikke bare leve på tomatsuppe og nudler! Pause ved Langmyrbua: Kunne jo ikke la være å ta bilde her! Steinen var knekt FØR jeg kom altså! Pause i Nordvika: Rett etter Nordvika hadde jeg flaks, en som leide hytte her var ved båten og jeg spurte pent om skyss over til andre siden da jeg visste at turen fra Lorthølbua til Synnervika var noe skikkelig dritt. Neste gang går jeg nok fra Langen gjestegård! Den hyggelige mannen sa ja til å få meg over, mot at jeg rodde selv, noe jeg gladelig takket ja til! Kjekt å ha slik flaks på tur. Bare noen minutter senere hadde mannen vært borte og jeg måtte gått helt rundt! Endelig på andre siden, takker for turen og vinker pent til den hyggelige mannen i det han ror tilbake til hytten på andre siden igjen (Og skulle du se dette, hjertlig tusen takk igjen for båtturen!) Dagens etappe gikk en del kjappere enn turen opp, 15,2km og 4t 40 minutter totalt inkl pauser. 3t 9 min i bevegelse. Etter en tur er det alltids godt å komme fram til bilen, men denne gang med en liten bismak, ville jo vært der litt lenger, men det får bli en annen gang Kamera som ble brukt: Canon EOS M100, med originalt 15-45mm objektiv. Mobilen ble brukt på noen få bilder. Endret 4. mars 2022 av Kristian J. Vabø Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 27 5 Siter
meisal Skrevet 4. mars 2022 Skrevet 4. mars 2022 Ser ut som det var en herlig tur. Med alle disse sandstrendene; ble det noe bading? Og har du det alltid så ryddig i teltet? 😀 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 4. mars 2022 Skrevet 4. mars 2022 Fantastisk god turrapport av den gamle gode sorten. Nydelige bilder også. Takk for deling! 1 Siter
+Grimner Skrevet 4. mars 2022 Skrevet 4. mars 2022 Fin rapport - Muggsjøen er vel egentlig en strand med en skvett vann. Første gang jeg har sett ett liggeunderlag med brettekanter 1 Siter
+Krankman Skrevet 4. mars 2022 Skrevet 4. mars 2022 Takk for flotte bilder og ditto rapport. Hyggelig og inspirerende lesning en fredagskveld! 1 Siter
GBS Skrevet 5. mars 2022 Skrevet 5. mars 2022 Koselig gjensyn med kjente trakter. Flotte bilder som inspirerer til nye turer, tusen takk for at du delte! 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 5. mars 2022 Skrevet 5. mars 2022 Flott rapport og herlige bilder fra kjente trakter! 2 Siter
+Kristian V. Skrevet 5. mars 2022 Forfatter Skrevet 5. mars 2022 (endret) meisal skrev (16 timer siden): Med alle disse sandstrendene; ble det noe bading? Og har du det alltid så ryddig i teltet? 😀 Bader meget sjeldent, så det blir kun om jeg må. Vannet var ikke varmt i det hele tatt etter min standard Alltid ryddig i teltet. Har fått kommentarer på det her på forumet før også Mistenker at det er noe ordensgreier som henger igjen fra forsvaret... Endret 5. mars 2022 av Kristian J. Vabø 1 Siter
Gjest Skrevet 5. mars 2022 Skrevet 5. mars 2022 Tusen takk Kristian! Flott rapport med nydelige bilder. Siter
Martin HJ Skrevet 6. mars 2022 Skrevet 6. mars 2022 Blir aldri lei av skriverier og bilder fra Femundsmarka, og hvertfall ikke når det er av denne kvaliteten 👌 Takk for rapport fra kjente områder. 2 Siter
Anders Eriksen Skrevet 6. mars 2022 Skrevet 6. mars 2022 Flott tur og flott turrapport👍 Ps.. Nå fikk jeg enda mer lyst å kjøpe med et Unna! Fortsatt fornøyd? Siter
+Kristian V. Skrevet 6. mars 2022 Forfatter Skrevet 6. mars 2022 Anders Eriksen skrev (1 time siden): Nå fikk jeg enda mer lyst å kjøpe med et Unna! Fortsatt fornøyd? Er blitt veldig glad i dette teltet, og for meg dekker dette teltet alle behov, så jeg er fortsatt meget fornøyd. Godt med plass, selv om man mangler fortelt. Jeg får spent ut langsiden på inngangen nok til å ha god lagringsplass der og. Sekk osv har jeg inne i teltet. Eneste negative jeg har å si om Unna er ikke teltet i seg selv, men lyset inne i teltet på rødt telt.. Har vært inne på tanken å bytte til Sand-fargen, for å se hvordan det er. Jeg leker litt med tanken på å kjøpe meg et lettere telt for sommerbruk til kortere turer, da Unna's vekt og volum på 2,2kg kanskje blir litt "mye" og overkill nå som jeg har planer for fler kortere helgeturer og ikke trenger "alt" Unna skal takle. Men klarer liksom ikke helt å gi slipp på Unna og den sikkerheten det gir, da jeg vet at det tåler det aller meste av været skog og fjell kan kaste min vei på de turene jeg er på, der jeg kanskje ikke helt vet om jeg kan stole på enklere og lettere telt, type en-mannstelt satt opp med gåstav. Har vurdert å kjøpe et Lanshan 1 Plus/XL for å teste litt og se om sånt er noe for meg. Pakkstørrelse og vekt er hvertfall velkommen, da jeg har begynt å bli mer og mer glad i mindre og lettere sekk. Bedre å være på tur med lett 45l-sekk på 10-15kg enn 85l-sekk på 22-28kg. Men å kvitte meg helt med Unna? Nei, det er nok tvilsomt... Litt bilder av Unna, tatt på samme turen i Femundsmarka, for å vise plassen i teltet og hvordan jeg har satt det opp med tanke på å få best mulig plass under langsiden/døren på teltet. Tingene på bildet, for størrelsesammenligning er en 900ml titankjele, Trangia Triangle med gassbrenner, 430gr gassboks og Salomon Speedcross 5 GTX i str 45 1/3. Det med å bruke tarp og/eller hekte av innerteltet i hjørnet ved inngangen er jo og ekstra triks man kan ta i bruk selvsagt for å lage seg "ekstra" plass for evt ta av våte klær, matlaging osv. Her stikker den høyre skoen så vidt litt på utsiden av duken. Glemte å ta bilde fra utsiden når skoene sto der.. Siter
GBS Skrevet 6. mars 2022 Skrevet 6. mars 2022 Vi har badet i Nedre Muggsjø i september, det var meget oppfriskende! I september var det heller ikke mygg. 1 Siter
+Myriameter Skrevet 6. mars 2022 Skrevet 6. mars 2022 Veldig overbevisende 👍. Område jeg må prøve ut! 2 Siter
+Kristian V. Skrevet 8. mars 2022 Forfatter Skrevet 8. mars 2022 Myriameter skrev (På 6.3.2022 den 17.00): Veldig overbevisende 👍. Område jeg må prøve ut! Ja anbefales på det sterkeste! Men ville gått fra Langen gjestegård om man skal inn fra den siden. Mellom Synnervika og Lorthølbua kommer man til en seksjon langs vannet som lett kan ta en ankel eller to. Myr med litt stein, røtter og hull ned i bakken delvis dekket til med gress/lyng. Så kjekt å være obs når man går akkurat der 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 8. mars 2022 Skrevet 8. mars 2022 Kristian J. Vabø skrev (21 minutter siden): Ja anbefales på det sterkeste! Men ville gått fra Langen gjestegård om man skal inn fra den siden. Mellom Synnervika og Lorthølbua kommer man til en seksjon langs vannet som lett kan ta en ankel eller to. Myr med litt stein, røtter og hull ned i bakken delvis dekket til med gress/lyng. Så kjekt å være obs når man går akkurat der Støttes! Et lite ekstratips hvis man ønsker å kutte ned etappen fra Langen Gård-Nordvika er å bestille en båttaxi. Skal man ut samme vei man kom inn er det ganske digg å bli henta i båt i Nordvika og ta sjøveien til Synnervika. Litt kjedelig å gå i samme spor mot Langen igjen (etappen Langen Gård-Lorthølbua er ikke veldig spennende synes jeg). Jeg gjorde dette med suksess på turen i 2020. Merk at det også er gratis parkering i Synnervika. 1 Siter
+Grimner Skrevet 8. mars 2022 Skrevet 8. mars 2022 On 3/6/2022 at 11:30 AM, Kristian J. Vabø said: Men klarer liksom ikke helt å gi slipp på Unna og den sikkerheten det gir, da jeg vet at det tåler det aller meste av været skog og fjell kan kaste min vei på de turene jeg er på, der jeg kanskje ikke helt vet om jeg kan stole på enklere og lettere telt, type en-mannstelt satt opp med gåstav. Akkurat den tanken kan du bare kaste over bord her og nå. De lettere teltene ser pjuskete ut, men det er mer hvordan vi oppfatter ting enn hva som er virkelig. Med la oss si et Z-packs Duplex har du omtrent samme (kanskje litt mer) plassen til halve vekten. Lashan 1... vel, prisen er jo svært bra. Designet er så mye brukt at man ikke kan si at de har rappet det. Vil nok være trangere enn Unna pga skråere vegger nederst, så Plus modellen er mest aktuell. Siter
+Kristian V. Skrevet 10. mars 2022 Forfatter Skrevet 10. mars 2022 Grimner skrev (På 8.3.2022 den 23.24): Med la oss si et Z-packs Duplex har du omtrent samme (kanskje litt mer) plassen til halve vekten. Skal man opp såpass i pris, så blir det heller å gå all-in på et Hyperlite Mountain Gear Ultamid 2 med UltaMid 2 half insert 1 Siter
+Hammer Skrevet 10. mars 2022 Skrevet 10. mars 2022 Liten avsporing. Noen år siden jeg har vært i femundsmarka, og har aldri vært der tidlig på sommeren. Åssen er det med folk i nedre muggsjøen området starten av Juli? Det er vel kanskje mitt mygg helvette tid og det? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.