Tussedrotten Skrevet 7. januar 2007 Skrevet 7. januar 2007 I Fridjof Nansens tid ble det brukt soveposer laget av sammensydde reinskinn på polferdene og ellers om vinteren. Da vendte hårene selvsagt innover og reinen var slaktet på høsten for å den beste kvaliteten. Lurer bare på om noen har prøvd ut denne posen som ble brukt av de fremste polfarerne før i tiden. Selv har jeg store planer om å prøve dette ut. Siter
Vandrefalk Skrevet 7. januar 2007 Skrevet 7. januar 2007 Lykke til med utprøvingen! Det med om hårene skal være ut eller inn har vært heftig debattert opp gjennom tidene. Og jeg som trodde reinsdyra hadde fasiten... Siter
ozzi Skrevet 7. januar 2007 Skrevet 7. januar 2007 Du kan lese om det i Stein P Aasheims På ski over Grønland i Nansens fotspor(tror jeg den heter). Han var ikke helt fornøyd, hørtes det ut som. Siter
johnpd Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 Peter Wessel Zapffe har et helt kapittel om soveposer (og spesielt reinskinn soveposer) i "Barske glæder". Boken kan forresten anbefales på det aller sterkeste! Den er utrolig bra skrevet, veldig morsom, med fantastiske bilder!! Siter
thpaulsen Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 Når vi snakker Zapffe... Kan også anbefale Om Det Tragiske, doktorgradsavhandlingen fra 1942(?)... Strålendes verk med biologisk tilnærming til menneskesjelen... Utgitt på Pax forlag TH Siter
Tussedrotten Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Skrevet 11. januar 2007 Aha. Takk for tipsene. Tror faktisk jeg skal ta meg en nærmere titt på de bøkene før jeg gir meg ut på en overnattingstur Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.