Gå til innhold
  • Bli medlem

Kipara javri erfaringer


Mammutton

Anbefalte innlegg

Hei! Skulle akkurat til å bestille meg en kipara char 265 da jeg kom over en annen modell jeg ikke har sett før. Kipara javri 260. Virker ganske likt, og den er litt billigere. Noen som har erfaringer med den eller har noe formening om hva jeg burde kjøpe? Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

Finnes det noen tommelfingerregel for hvordan man skal brette en packraft etter bruk? Jeg testa min Javri260 i kveld, men synes pakkposen med seter, pumpepose, spruttrekk og packraft ble voldsom. Fant ingen god måte å få komprimert packraften på. Bør sete og rygg tas ut  eller bare ligge i packraft når man pakker det ned? Mulig man må ha pumpe for å få sugd ut mest mulig luft? 🤔 Eller er det slik at man må belage seg på en full 50L pakksekk når man er på tur med packraft

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (28 minutter siden):

Finnes det noen tommelfingerregel for hvordan man skal brette en packraft etter bruk? Jeg testa min Javri260 i kveld, men synes pakkposen med seter, pumpepose, spruttrekk og packraft ble voldsom. Fant ingen god måte å få komprimert packraften på. Bør sete og rygg tas ut  eller bare ligge i packraft når man pakker det ned? Mulig man må ha pumpe for å få sugd ut mest mulig luft? 🤔 Eller er det slik at man må belage seg på en full 50L pakksekk når man er på tur med packraft

Jeg ruller sammen og om jeg gidder bruker jeg pumpa til å suge ut luft. Det hjelper på pakkvolumet. Sete tar jeg ut men ryggen er på hele tiden siden jeg har festa den litt bedre. Jeg brukte aldri den pakkposen annet enn til oppbevaring av utstyr til packraft (hovedsaklig reservedeler/lappesaker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt mulighet for å ta av spruttrekk på packraft som jeg har hatt. Ryggen sitter alltid på og sete bare stapper jeg vedsiden av packraften. Men egentlig er det bare å la det ligge når du ruller eller bretter sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruller bare sammen, fra baugen og bakover uten å brette inn sidene, den blir litt bred men det gjør ikke noe. Det viktigste er at rullen ikke blir for tykk, da går den ikke under lokket på sekken. Trenger du pakkposen på tur, eller kan du enklere fordele løse elementer rundt i sekken?

Husk å fjerne sand og skit etter tur. Viktig at den får tørke skikkelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg tørker min oppblåst. Har vært overrasket tidligere over hvor lenge det kan samle seg vann i små lommer/ bretter om den tørkes uoppblåst. Rullet ut raften og lot den ligge uoppblåst inne i en uke før jeg pakket og satte den i hylla. Neste tur noen uker senere var det vått. Men en dag eller to oppblåst og det meste er tørt.

tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt noen år med packraft nå, og har aldri demontert sete, rygg eller spruttrekk for transport. Hele doningen rulles sammen slik at den passer under eller på toppen av sekken. Ved noen få tilfeller har den enten blitt brettet litt nøyere, eller trukket etter meg oppblåst på grunn av tett vegetasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den er tørket så lar jeg alt sitte i. Legger den flatt, trykker ut det meste av luft, bretter den på langs i 3 "deler". Del 1 legges inn mot midten over del2. Del 3 brettes over del 1 og 2. Da blilr den ca 1/3 del så bred som utslått. Så ruller jeg den, da forsvinner resten av lufta så lenge ventil er åpen i enden.
Jeg har Char 285. Ikke noe problem å få den i posen, men vet ikke om Javri har trangere pose. På tur har jeg den som regel i en Monsen pakksekk, de røde han solgte. Litt bedre festepunkter enn orginaltrekk samt at jeg kan bruke pakkposen hvis jeg f.eks vil pakke noe vanntett, støvler eller noe og padle i crocs eller andre lettere sko.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å få den ned i pakksekken. Den er gigantisk. Utfordringa er å få komprimert pakkksekken tilstrekkelig. Nå fyller jeg nesten hele pakksekken på 50 L.

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.