Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri padlet noe særlig før, men vurderer å kjøpe meg en Old Town Next enmanns kano/kajakk-hybrid. Ser veldig snasen og kjekk ut til fiske og rekreasjonspadling.

https://www.westsystem.no/p/15751/old-town-next

Er det noen som har erfaringer å dele om denne på godt og vondt?

Hvordan er det å laste (og forsåvidt laste av) en kano på biltak alene? Løfter man den over hodet og lemper den inn på takstativet sideveis eller skyver man den helst oppå bakfra? Eller bærer man den på skuldra og vipper den over fra siden?

Old Town Next reklameres med at man kan ha med f.eks. hund eller et barn selv om det er enmannskano. Noen som har noen formening om hvordan det er å ha med barn i denne og hvor/hvordan man eventuelt sitter da?

Annonse
Skrevet (endret)

Hvis den oppgitte vekten er reell, klarer du å få den opp på taket alene. Du må nok ta i.

Det kommer an på høyden på deg og bilen din hvordan du gjør det, Lave stasjonsvogner med god avstand mellom takbøylene er klart enklest.

Utifra bildene ser den kjekk ut på ferskvann og på stille skjermet sjø.

Det er en kjent youtuber som bruker denne en del, dumt jeg ikke husker navnet hans i farten. Men du kan nok se den en del i bruk på youtube.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet

Du får den nok lettere ned fra taket enn opp. Teknikken finner du ut av, den kan være litt avhengig av bøylene. 

Men, ikke glem deg bort og bruk en shorts med glidlåslukking på lårlommene, det liker ikke bilen..

• Liker 1
Skrevet
Omnilite skrev (2 timer siden):

Men, ikke glem deg bort og bruk en shorts med glidlåslukking på lårlommene, det liker ikke bilen..

Godt tips, høres ut som du snakker av erfaring.

Skrevet
Lurifax skrev (51 minutter siden):

Godt tips, høres ut som du snakker av erfaring.

Ja, dessverre..ble litt grubling først hvor ripene kom fra. 22kg kajakk og shortsen var konklusjonen..

Skrevet

Et tips til å få kano opp på biltaket (forutsetter dog at man ikke har fancy aerodynamiske bøyler, men gode gamle firkantrør) er å lage seg en enkel forlenger til å montere ut til siden på den ene. (Det finnes for salg også... men altså...)

Her skulle jeg hatt bilder av "patentet", men følgende løsning fungerte på tidenes beste turbil (Mitsubishi L300 4wd om noen var i tvil, men som familiebil med småbarn og forsørgeransvar kom den sikkerhetsmessig til kort...): 

Du trenger (testes på eget ansvar både båt og bil...): 

- 1 firkantrør fra et gammelt takstativ (sort)

- 2 (evt 4) vinkeljern med lengde minst 3 ganger høyden på firkantrøret (grått) 

- Maskinskruer som er lange nok til firkantrør + 2 vinkeljern + muttere (gule prikker)

- Bolt til å sette gjennom ved bruk (rød)

Vinkeljerna monteres på firkantrøret med skruer (bor rett gjennom), det holdt med nummer 1 til meg, men 2 stk vil sikre det mot vridning.

Bor i tillegg opp et hull under til å sette en bolt rød gjennom ved bruk. 

Monter stanga på eksisterende firkantrør, løft en kano eller kajakkende opp på stanga så den ligger støtt, den andre enden løftes opp og skrås inn på taket, skyv deretter den første enden inn på taket. 

image.png.75ff212d33d362052eda31c87d06cffd.png

For å forklare den eminente tegninga (word lenge leve):

Blått er takstativ bil

Svart er ekstra firkantrør

Grått er vinkeljern 

Gult er skruehoder 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøpte er sånn i fjor. Liker den veldig godt. Lett å padle, godt, avtakbart sete med ryggstø, fin i motvind. God plass til min buhund mellom beina mine, plass til ryggsekk bak, og en dagstursekk foran. Ligger godt i vannet og oppleves stødig selv om den er smalere enn en vanlig kano. Synes jeg sitter litt for lavt til at det er behagelig å bruke kajakkåre, vanlig kanoåre er bra. 

Litt tung, men jeg har ikke problemer med å få den opp på taket av en Transit Connect. Lister meg inn bakfra, lurer kanoen opp på høykant og smyger den stille opp på bøylene. Jeg synes det er enklere å ta av setet før jeg laster den på bilen. Og det tar jo vekk et par kilo på vekta også. 

Legger ved et bilde fra jomfruturen på Oggevann. 😀
P9120004b.thumb.JPG.ec7085a85082f33d7589c2e72203523e.JPG

• Liker 1
  • Takk 2
  • 2 år senere...
Skrevet
On 2/21/2022 at 1:37 PM, Hege P. said:

Jeg kjøpte er sånn i fjor. Liker den veldig godt. Lett å padle, godt, avtakbart sete med ryggstø, fin i motvind. God plass til min buhund mellom beina mine, plass til ryggsekk bak, og en dagstursekk foran. Ligger godt i vannet og oppleves stødig selv om den er smalere enn en vanlig kano. Synes jeg sitter litt for lavt til at det er behagelig å bruke kajakkåre, vanlig kanoåre er bra. 

Litt tung, men jeg har ikke problemer med å få den opp på taket av en Transit Connect. Lister meg inn bakfra, lurer kanoen opp på høykant og smyger den stille opp på bøylene. Jeg synes det er enklere å ta av setet før jeg laster den på bilen. Og det tar jo vekk et par kilo på vekta også. 

Legger ved et bilde fra jomfruturen på Oggevann. 😀
P9120004b.thumb.JPG.ec7085a85082f33d7589c2e72203523e.JPG

Er det god plass foran? Jeg har en Labrador på 37kg og sikler egentlig litt på denne kanoen nå, men usikker på plassen. Er et par timer å kjøre for å se på den hos West, men vurderer å ta turen en dag..

Skal bruke den til både dagsturer og campingtur med meg og bikkja. Tenkte tursekken bak og bikkja foran, slik du har det.

Skrevet
49 minutes ago, nem said:

Er det god plass foran? Jeg har en Labrador på 37kg og sikler egentlig litt på denne kanoen nå, men usikker på plassen. Er et par timer å kjøre for å se på den hos West, men vurderer å ta turen en dag..

Skal bruke den til både dagsturer og campingtur med meg og bikkja. Tenkte tursekken bak og bikkja foran, slik du har det.

Har ikke testet denne, men jeg har 12 fots kano selv med omtrent tilsvarende lastkapasitet.  I min så har jeg jer enn nok plass til en stor ryggsekk bak setet og det hadde vert plenty med plass til en hund fremme. Denne er litt smalere, men også en fot lengre.

Så mitt estimat med generell erfaring fra kanoer denne størrelsen er at det vil være helt uproblematisk med en hund i båten.

Det eneste som får meg til å rynke (bare litt) på nesen er bredden, dette er en smal kano, det kan gi litt mindre stabilitet mtp hund i båt.

Men for all del, dette ser veldig bra ut.

Skrevet

Hehe ja, det var jeg som var i den andre tråden der du anbefalte sportspal :)

Jeg har vært i kontakt med West Systems nå, og denne NEXT kanoen er utgått. De kan få tak i fra restlager til rundt 20000kr men det er ikke aktuelt for meg, da kan jeg like gjerne kjøpe noe annet tenker jeg.

Så min søken etter den perfekte solokanoen er fortsatt pågående..

Skrevet
33 minutes ago, nem said:

Jeg har vært i kontakt med West Systems nå, og denne NEXT kanoen er utgått. De kan få tak i fra restlager til rundt 20000kr men det er ikke aktuelt for meg, da kan jeg like gjerne kjøpe noe annet tenker jeg.

Det var vel i kontekst av packraft vs kano jeg nevnte den?

Sportspal er ikke en kano jeg anbefaler uten videre, selv om den har sine gode sider. Det er primært sett en fiske og jaktkano, som passer meg perfekt. Den er stabil og veier veldig lite, som gjør den enkel å få opp og ned fra biltak.

Men de som primært sett er intressert i padling vil gjerne si det den dårligste kanoen de noensinne har prøvd.

Når det kommer til å finne en perfekt solokano så er det uansett et spørsmål om å matche behov, noen vil ha noe som er lett å bære, andre vil ha noe som er stabilt under fiske, og noen ønsker noe som tåler røff elvepadling.

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg var kanskje noe upresis i utrykket "perfekte solokanoen", jeg burde lagt til "for meg!".

Men sportspal har jo mange av tingene jeg er på utkikk etter. Lav vekt, stabilitet, plass til meg og bikkja..
Blir nok å fortsette letingen, muligens avvente og se litt hvilke som skal på villmarksmessa i april, kanskje det kan bli noen messetilbud verdt å få med seg også..

Skrevet

Nå har jeg solgt min Old Town Royalex kano. Jeg skal ikke ha kano igjen, for meg er det havkajakk som gjelder. Mest fordi jeg bor på vestlandskysten, der er det jo havet som er lekeplassen.

Men skulle jeg ombestemme meg, og gå til innkjøp av en solo-kano, ville jeg valgt en av de små Ally variantene. Helt utvilsomt!

Den lette vekten vil du garantert sette usannsynlig mye pris på når du er alene. Når den skal av/på bilen, når du skal ut på vannet, når du skal opp av vannet, om du må bære litt, etc. Alt blir mye enklere, kjekkere og kjappere.

Disse kan jo oppbevares og transporteres ferdig sammensatt, som en vanlig kano. Sikre spantene med strips, så slipper man å tenke på demontering og remontering.

Jeg har alltid likt å sitte i baksetet å padle kano solo. Det er der kanoen er smal og god å padle. Bagasje/hund er foran som ballast. På solotur padler jeg med en bent-shaft åre og sidebyttemetoden, og har med en rett åre som bacup, og i tilfelle jeg vil padle med J-tak.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Marius Engelsen said:

Men skulle jeg ombestemme meg, og gå til innkjøp av en solo-kano, ville jeg valgt en av de små Ally variantene. Helt utvilsomt!

Den lette vekten vil du garantert sette usannsynlig mye pris på når du er alene. Når den skal av/på bilen, når du skal ut på vannet, når du skal opp av vannet, om du må bære litt, etc. Alt blir mye enklere, kjekkere og kjappere.

Dessverre har Ally sluttet med sin letteste solo modell. Det er mye av grunnen til at jeg endte opp med sportpal.

Sportpal har hakket lavere vekt og er laget i aluminium. 

Ally er utvilsomt en bedre kano med tanke på feks å padle nedover en elv. Det er mer flex og presenningen setter seg ikke fast på steiner slik aluminium gjør.

Men jeg er fremdeles veldig glad for at jeg endte opp med sportpal, ettersom den kommer med motor feste og kan modifiseres.

Muligheten til å bygge om hele kanoen for å tilpasse den til eget behov er gull. 

Padler den forøvrig solo med midt sete og 260 cm kajakk åre..🙄 

Skrevet
Gabs88 skrev (28 minutter siden):

Dessverre har Ally sluttet med sin letteste solo modell. Det er mye av grunnen til at jeg endte opp med sportpal.

Sportpal har hakket lavere vekt og er laget i aluminium. 

Hvis sportspal faktisk er lettere enn Ally, må jo den også være et særdeles godt alternativ.

Hvordan er det å rette ut bulker (kommer det lett bulker?)?

Skrevet (endret)
1 hour ago, Marius Engelsen said:

Hvis sportspal faktisk er lettere enn Ally, må jo den også være et særdeles godt alternativ.

Hvordan er det å rette ut bulker (kommer det lett bulker?)?

Sportspal 12 ft veier 15.5 kg,

Sportspal 14 veier 18 kg.
Ally 15 veier 18.

Men Sportspal vekten er i følge infoen jeg finner inklusive alt (men ta denne infoen med en klype salt, har ikke bekreftet det), altså kano+2 årer og motorfeste, samt flottører/stabilisatorer på begge sider som kan tas av for å spare en kilo.. Den kommer da også med årebraketter som gjør at man kan ro kanoen som en båt, selv om jeg aldri har hatt interesse av det så hører jeg at man får fantastisk fart med det.

Vekten er med andre ord veldig lik fot for fot, men du har 12 fots modellen som har lavere vekt enn letteste ally som selges per dags dato.

Har så langt brukt kanoen ca 100 timer og kun fått en liten bulk, har ikke en gang vurdert å rette den ut. Men det spørs jo helt på hvordan du bruker den, den har flat bunn så steiner som er 5-10 cm under vannoverflaten er man ikke borti i det hele tatt. Det sagt så skrapes den opp, malingen er ikke holdbar i det hele tatt.

Men etter det jeg skjønner er de enkle å reparere. Kom feks over denne videoen, av en person som reparerer en som sikkert er 30-40 år gammel, om ikke eldre.

I det store og hele er jo Sportspal rett og slett en Ally-kano i Aluminium. Konstruksjonsmetoden med foam og ribber på innsiden er omtrent identisk. Bredden er også veldig lik, vekten er veldig lik, og Alu har sine fordeler og ulemper. Den er som nevnt primært tiltenkt de som ønsker å fiske eller jakte fra kanoen, det er det som har vert hovedmarkedet til Sportspal i over 50 år nå. Og ettersom "Fisker" er det som best beskriver min bruk så er jeg blitt utrolig glad i den. 15.5 kilo er jo en absolutt drøm når den skal opp på biltaket etter en lang dag på vannet.

Endret av Gabs88
Skrevet
nem skrev (På 14.2.2025 den 11.03):

Jeg har en Mad River TT Explorer. Den er fin å padle alene med kajakkåre eller kanoåre. Når man padler alene bruker man det forreste setet og padler andre veien, slik at man sitter nærmere midten av kanoen

• Liker 1
Skrevet
On 2/14/2025 at 2:54 PM, Volum said:

Silverbirch Firefly 14 Solo kanskje? Har alltid syntes at Silverbirch sine kanoer ser veldig gode ut. 

Form og fasong ser veldig bra ut, men syns den er tung med sine 27kg, særlig i forhold til at den koster opp mot 20000,-

28 minutes ago, peik said:

Jeg har en Mad River TT Explorer. Den er fin å padle alene med kajakkåre eller kanoåre. Når man padler alene bruker man det forreste setet og padler andre veien, slik at man sitter nærmere midten av kanoen

Denne er også veldig tung. Blir en litt annen vektklasse enn Next, ally, sportspal osv.

Men jeg takker for innspill uansett, det er interessant å sjekke ut alt :) 

Ble også tipset om Stellar Dragonfly hybrid Excel. Dyr men veldig lett (12,5kg). Og sannsynligvis ikke stor nok for. Mitt bruk med bikkja og bagasje.. 😭 Og så er det kevlar så den er vel ikke glad i stein, noe som forsåvidt er greit nok..

Skrevet
1 hour ago, peik said:

Var det jeg endte opp meg også, 2 manns kano, fremste sete var rett fremfor midten, så da ble det like greit å snu setet og padle baklengs i stedet med lang kajakkåre. :)

• Liker 1
Skrevet
27 minutes ago, nem said:

Form og fasong ser veldig bra ut, men syns den er tung med sine 27kg, særlig i forhold til at den koster opp mot 20000,-

Denne er også veldig tung. Blir en litt annen vektklasse enn Next, ally, sportspal osv.

Men jeg takker for innspill uansett, det er interessant å sjekke ut alt :) 

Ble også tipset om Stellar Dragonfly hybrid Excel. Dyr men veldig lett (12,5kg). Og sannsynligvis ikke stor nok for. Mitt bruk med bikkja og bagasje.. 😭 Og så er det kevlar så den er vel ikke glad i stein, noe som forsåvidt er greit nok..

Artig, jeg har faktisk sett mye på packboats/pack canoes i det siste. Prøvd å finne ut om det var noe på markedet i Norge men det er jo veldig lite tilgjengelig.

12.5 kilo er jo ganske tungt for en packboat, sammenlignet med en del av det som finnes på det Amerikanske markedet. Men med en oppgitt lastekapasitet på 200 kg så vil den nok være mer en stor nok til deg + hund.

Min eneste kommentar til den er at du sitter lavt, det betyr i praksis at du sitter mye mindre komfortabelt, men også at når du padler så vil vann dryppe inn i båten og i motsetning til et vanlig kanosete hvor du sitter godt over gulvet så vil du garantert bli våt i den der. På samme måte som feks en Packraft.

Mens feks i NEXT som du så på i utgangspunktet så vil du jo rett og slett sitte megakomfortabelt og kan gjerne sitte dagen lang uten noen som helst problemer.

Men med tanke på bredde og lastekapasitet så er de to kanoene veldig like, begge har en lastekapasitet på 200 kg.

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (8 timer siden):

Var det jeg endte opp meg også, 2 manns kano, fremste sete var rett fremfor midten, så da ble det like greit å snu setet og padle baklengs i stedet med lang kajakkåre. :)

Ja, det er en robust og enkel kano med litt spring som gjør den brukbar både i elv og på innsjø.

Jeg vurderte lenge denne som finnes i ulike varianter:

https://www.westsystem.no/produkt/old-town-discovery-119-solo-sportsman/

https://oldtownwatercraft.johnsonoutdoors.com/us/shop/canoes/recreation/discovery-119

https://oldtownwatercraft.johnsonoutdoors.com/us/shop/canoes/discovery-119-solo-sportsman

Tror at også Next produseres fortsatt. Det er vel kun Westsystems som har tatt dem ut sortimentet pga for lite salg. Kanskje du kan finne en pent brukt på finn.no

Endret av peik
Skrevet

bare så det også er nevnt.

Det beste, billigste, peneste og sannsynligvis letteste alternativet får du om du lager deg en strip-kano.

Jeg endte opp med å gjøre dette med kajakken min. Angrer ikke et sekund:

IMG_7963.jpeg

IMG_7964.jpeg

IMG_7965.jpeg

• Liker 5
Skrevet
On 2/16/2025 at 3:51 PM, Marius Engelsen said:

bare så det også er nevnt.

Det beste, billigste, peneste og sannsynligvis letteste alternativet får du om du lager deg en strip-kano.

Jeg endte opp med å gjøre dette med kajakken min. Angrer ikke et sekund:

IMG_7963.jpeg

IMG_7964.jpeg

IMG_7965.jpeg

Artig at du nevner det. Jeg og en kompis prater om et kanobyggeprosjekt. Får se hva vi finner på, har sett både på å bygge strip men også duk.. Blir nok uansett ikke klart til sesongen i år så jeg må nok handle noe. 

Skrevet

Et annet tips jeg fikk var Tahe Breeze HP2 fra padlespesialisten. Hadde håpet de skulle på villmarksmessa så jeg kunne sett den i virkeligheten, men ser ikke ut til at de skal det dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.