Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Omnilite skrev (8 minutter siden):

Sikkerhetsdatabladet til 17-614 viser innholdet.

Screenshot_20220221-225047_Drive.thumb.jpg.ff9f53d0be4591df41cb72b4e4199ec6.jpg

Ja, men som sagt ser teksten på disse gassboksene annerledes ut. Det kan jo godt hende Biltema har endret leverandør av artikkelnummer 17-614 (det er jo et Biltema varenummer, ikke et nummer som sier hva varen inneholder). Det står i hvert fall ingen ting annet om innoldet enn butan på boksen. Jeg har også en annen gassboks fra Camping Gaz (boks uten gjenger) der det kun står butan i innholdsdeklarasjonen. Gassflasker for lightere pleier det også å stå bare butan på. Man samma det. Poenget mitt var ikke å fotelle hva Biltema selger, bare at forskjellige gassmikser vil ha forskjellige damptrykk.

• 2 år senere...
Annonse
Skrevet

Dette er jo en tråd hvor man kan finne en del farlige løsninger, så jeg kan jo slenge på noen flere ideer.
Bensinbrennere går som kjent nogenlunde bra om du kobler de på en gassboks, Det er antagelig ganske ufarlig. 
For noen år siden måtte jeg bare teste litt mer, så jeg tok en butan boks i fryseren sammen med en bensinprimus (coleman 400) Når jeg tok disse ut fra fryseren laget jeg 2 hull i butanboksen, og fyllte alt i primusen.  Lot det stå ute ei sommernatt. Fyrte opp primusen og det virka litt beskjedent. Noen pump for å øke trykket, og det virka helt greit.

En annen gang så ble det omvendt, Trangias gassbrenner med forvarmingsbøyle ble koblet på primus flaske med pumpe.  Forvarmet md toalettpapir med sprit, og tut og kjør.  Det funker det også :-)

Kunne vi da etterfylle gassflaske med ca halparten bensin, og halvparten gass.  Kjøre gassbrenner med forvarmingsbøyle til den var god og varm, og så snu boksen opp ned? Da kjører vi jo på bensin.

Ikke helt sikker på om jeg tør teste den. :-)  Kanskje farlig?

Skrevet
dsk skrev (11 timer siden):

Dette er jo en tråd hvor man kan finne en del farlige løsninger, så jeg kan jo slenge på noen flere ideer.
<...>
Kunne vi da etterfylle gassflaske med ca halparten bensin, og halvparten gass.  Kjøre gassbrenner med forvarmingsbøyle til den var god og varm, og så snu boksen opp ned? Da kjører vi jo på bensin.

Ikke helt sikker på om jeg tør teste den. :-)  Kanskje farlig?

Eg trur ikkje dette er verken farleg eller fungerande...

Bensin har jo mykje lågare damp-trykk enn butan, så trykket blir lågare. Det vil altså fungere dårleg både med boksen riktig veg og oppned. Det er ein grunn til at parafinbrennarar og dei fleste bensinbrennarane har pumpe.

Det kan hende du får det til å fungere på ein god sumardag, men nokon god ide er det ikkje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.