+Myriameter Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 (endret) https://www.tu.no/artikler/hver-uniform-koster-15-000-kroner-da-norden-gikk-sammen-vaknet-de-store-produsentene/517154 Fra innerst til ytterst. Aclima er en av produsentene. Woolpower og Gore(GORE-TEX) er og med. Tror ansatte i forsvaret i de nordiske landa kan glede seg til dette. Prismessig tror jeg forsvaret får mye for pengene. Endret 9. februar 2022 av Myriameter 1 Siter
awesomevicc Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Gleder meg til fremtidens overskuddsmateriellsalg. 3 Siter
+Blindgjenger Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 En (veldig) kjapp videopresentasjon: 1 Siter
+Myriameter Skrevet 9. februar 2022 Forfatter Skrevet 9. februar 2022 Noen på millforum som nevnte at det i første omgang blir halvparten nå, for å luke ut "barnesykdommer". Kan jo være noe kommer på overskuddsmateriell etterhvert. Siter
Robinson Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Dette kan umulig ble den store utgiftsposten til forsvaret. Det er jo ikke særlig mange som skal kles...😙 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Robinson skrev (2 timer siden): Dette kan umulig ble den store utgiftsposten til forsvaret. Det er jo ikke særlig mange som skal kles...😙 Vi har vel 36000 fjellforumere som har brukt mer enn 15000 hver på klær! Kanskje vi skulle melde oss til tjeneste - igjen. Fremgikk det av informasjon hvilken leverandør som lager uniformen, utenom Gore? Siter
Hc.b Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Kjell Iver skrev (51 minutter siden): Vi har vel 36000 fjellforumere som har brukt mer enn 15000 hver på klær! Kanskje vi skulle melde oss til tjeneste - igjen. Fremgikk det av informasjon hvilken leverandør som lager uniformen, utenom Gore? Forskjellige leverandører. Bla Aclima og Woolpower. Siter
aico Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Virker som https://siamidis.eu er tiltenkt å produsere det meste av skall og forsterkningstøy. Mulig W.L. Gore også kommer til å levere ferdige produkter, vanskelig å vite utfra tilgjengelig informasjon om de har fått kontrakt på ferdige produkter eller om de bare er underleverandør av tekstiler. Dette er bare en antagelser fra min side. Siter
+zimwalker Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Slik blir Forsvarets fremtidige uniformer forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/slik-blir-forsvarets-fremtidige-uniformer/245253 Sitat "For å produsere uniformene, har Oscar Pedersen AS dannet et konsortium av fire underleverandører bestående av Siamidis SA, W.L Gore & Associates GmbH og Aclima AS & Woolpower AB." Med nye uniformer, kommer også nytt kamuflasjemønster forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/norske-soldater-far-nytt-kamuflasjemonster/245381 Soldaten, moteeksperten og politikeren: Dette er dommen over de nye uniformene forsvaretsforum.no/fma-pbu-personell/soldaten-moteeksperten-og-politikeren-dette-er-dommen-over-de-nye-uniformene/245343 Siter
+zimwalker Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 ....og så kan vi mimre om da de første uniformene (M-75) med kamuflasjemønster kom i 1981. Selv fikk jeg vel ikke sådan utlevert før i 1982 da jeg ankom Brig.N., der vi også fikk utdelt høye marsjstøvler (M77). Og jeg smiler for meg selv når jeg tenker på en rep-øvelse en gang i siste halvdel av 80-tallet der vi (i Hæren) fikk utdelt uniformer fra 50-tallet som noen hadde funnet på kunne brukes "en gang til" før de ble kassert. Disse kom selvfølgelig bare i to størrelser etter mange års vask, "for liten" og "alt for liten". Vi omtalte de bare som "trekkpapir" for det var slik de virket. Man bare pustet på de, så var man gjennomvåt. Men men vi overlevde nå. 1 Siter
aico Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 (endret) zimwalker skrev (2 timer siden): der vi også fikk utdelt høye marsjstøvler (M77) Siden det kan være litt utfordrende å finne nye fjellsko/tursko i rent lær, så kjøpte jeg ett par M66 (lave feltstøvler) da jeg kom over noen fabrikknye til 50,- Hjelpe meg... Mann skjønner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var for soldatfoten før mann har prøvd ett par M66 Endret 9. februar 2022 av aico 2 Siter
+zimwalker Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 aico skrev (2 minutter siden): Mann skjønner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var soldatfoten før mann har prøvd ett par M66 Var en del misunnelse ute å gikk da noen avdelinger og våpengrener fikk M77 før andre. M66 ja, er vel ikke så mange her som har brukt "anklets" før. 2 Siter
+Blindgjenger Skrevet 10. februar 2022 Skrevet 10. februar 2022 zimwalker skrev (15 timer siden): Slik blir Forsvarets fremtidige uniformer forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/slik-blir-forsvarets-fremtidige-uniformer/245253 Med nye uniformer, kommer også nytt kamuflasjemønster forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/norske-soldater-far-nytt-kamuflasjemonster/245381 Soldaten, moteeksperten og politikeren: Dette er dommen over de nye uniformene forsvaretsforum.no/fma-pbu-personell/soldaten-moteeksperten-og-politikeren-dette-er-dommen-over-de-nye-uniformene/245343 Og litt om detaljer på uniformen, også kalt "lure løsninger" https://forsvaretsforum.no/fma-pbu/knebeskyttere-knivlomme-og-stovelborrelas-dette-er-de-nye-uniformenes-lure-losninger/245355 Siter
+Blindgjenger Skrevet 10. februar 2022 Skrevet 10. februar 2022 aico skrev (14 timer siden): Siden det kan være litt utfordrende å finne nye fjellsko/tursko i rent lær, så kjøpte jeg ett par M66 (lave feltstøvler) da jeg kom over noen fabrikknye til 50,- Hjelpe meg... Mann skjønner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var for soldatfoten før mann har prøvd ett par M66 Vi hadde M77 i Infanteriet, men jeg fikk utdelt M66 i HV etterpå. Hadde mine egne høye, så de lave greiene ble stående ubrukt i skapet til vi fikk bytte dem inn i M77. Siter
Kristian V. Skrevet 10. februar 2022 Skrevet 10. februar 2022 Blindgjenger skrev (11 timer siden): Og litt om detaljer på uniformen, også kalt "lure løsninger" Blir litt skeptisk til om så mange borrelåser er så lurt... Om man skulle være uheldig i visse situasjoner er det hvertfall ikke lydløst... Siter
uteturen Skrevet 11. februar 2022 Skrevet 11. februar 2022 Kristian J. Vabø skrev (På 10.2.2022 den 19.11): Blir litt skeptisk til om så mange borrelåser er så lurt... Om man skulle være uheldig i visse situasjoner er det hvertfall ikke lydløst... Blir vel tape som er løsningen her og som på dagens... 1 Siter
Lieng Skrevet 27. april 2022 Skrevet 27. april 2022 zimwalker skrev (På 9.2.2022 den 16.35): Slik blir Forsvarets fremtidige uniformer forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/slik-blir-forsvarets-fremtidige-uniformer/245253 Med nye uniformer, kommer også nytt kamuflasjemønster forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/norske-soldater-far-nytt-kamuflasjemonster/245381 Soldaten, moteeksperten og politikeren: Dette er dommen over de nye uniformene forsvaretsforum.no/fma-pbu-personell/soldaten-moteeksperten-og-politikeren-dette-er-dommen-over-de-nye-uniformene/245343 Du verden for et stygt mønster 😅 Får håpe det er funksjon over form. Siter
+Fjell64 Skrevet 27. april 2022 Skrevet 27. april 2022 Grene skrev (46 minutter siden): Du verden for et stygt mønster 😅 Får håpe det er funksjon over form. Mønstret ser mye bedre ut i virkeligheten enn på illustrasjonen: https://forsvaretsforum.no/forsvarets-forskningsinstitutt-innenriks-uniformsreglement/slik-ble-forsvarets-nye-kamuflasje-utviklet/246364 Det ligger mye testing bak det nye mønstret. Siter
+Fjell64 Skrevet 27. april 2022 Skrevet 27. april 2022 (endret) Her er en artikkel på Forsvaret sin nettside med en bildeserie hvor du kan prøve finne torsoen kledd i det nye mønstret ute i terrenget: https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/slik-ble-det-nye-kamuflasje-monsteret-utviklet Endret 27. april 2022 av Fjell64 1 Siter
Diger Jotne Skrevet 28. april 2022 Skrevet 28. april 2022 Fjell64 skrev (10 timer siden): Her er en artikkel på Forsvaret sin nettside med en bildeserie hvor du kan prøve finne torsoen kledd i det nye mønstret ute i terrenget: https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/slik-ble-det-nye-kamuflasje-monsteret-utviklet Funka veldig bra det der ja. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.