GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Noen pÄ millforum som nevnte at det i fÞrste omgang blir halvparten nÄ, for Ä luke ut "barnesykdommer". Kan jo vÊre noe kommer pÄ overskuddsmateriell etterhvert.

Skrevet
Robinson skrev (2 timer siden):

Dette kan umulig ble den store utgiftsposten til forsvaret. Det er jo ikke sérlig mange som skal kles...😙

Vi har vel 36000 fjellforumere som har brukt mer enn 15000 hver pÄ klÊr! Kanskje vi skulle melde oss til tjeneste - igjen. 
Fremgikk det av informasjon hvilken leverandĂžr som lager uniformen, utenom Gore?

Skrevet
Kjell Iver skrev (51 minutter siden):

Vi har vel 36000 fjellforumere som har brukt mer enn 15000 hver pÄ klÊr! Kanskje vi skulle melde oss til tjeneste - igjen. 
Fremgikk det av informasjon hvilken leverandĂžr som lager uniformen, utenom Gore?

Forskjellige leverandÞrer. Bla Aclima og Woolpower. 

Skrevet

Virker som https://siamidis.eu er tiltenkt Ä produsere det meste av skall og forsterkningstÞy. Mulig W.L. Gore ogsÄ kommer til Ä levere ferdige produkter, vanskelig Ä vite utfra tilgjengelig informasjon om de har fÄtt kontrakt pÄ ferdige produkter eller om de bare er underleverandÞr av tekstiler. Dette er bare en antagelser fra min side. 

Skrevet

Slik blir Forsvarets fremtidige uniformer
forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/slik-blir-forsvarets-fremtidige-uniformer/245253

Sitat

"For Ä produsere uniformene, har Oscar Pedersen AS dannet et konsortium av fire underleverandÞrer bestÄende av Siamidis SA, W.L Gore & Associates GmbH og Aclima AS & Woolpower AB."

Med nye uniformer, kommer ogsÄ nytt kamuflasjemÞnster
forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/norske-soldater-far-nytt-kamuflasjemonster/245381

Soldaten, moteeksperten og politikeren: Dette er dommen over de nye uniformene
forsvaretsforum.no/fma-pbu-personell/soldaten-moteeksperten-og-politikeren-dette-er-dommen-over-de-nye-uniformene/245343

Skrevet

....og sÄ kan vi mimre om da de fÞrste uniformene (M-75) med kamuflasjemÞnster kom i 1981. Selv fikk jeg vel ikke sÄdan utlevert fÞr i 1982 da jeg ankom Brig.N., der vi ogsÄ fikk utdelt hÞye marsjstÞvler (M77).  Og jeg smiler for meg selv nÄr jeg tenker pÄ en rep-Þvelse en gang i siste halvdel av 80-tallet der vi (i HÊren) fikk utdelt uniformer fra 50-tallet som noen hadde funnet pÄ kunne brukes "en gang til" fÞr de ble kassert. Disse kom selvfÞlgelig bare i to stÞrrelser etter mange Ärs vask, "for liten" og "alt for liten". Vi omtalte de bare som "trekkpapir" for det var slik de virket. Man bare pustet pÄ de, sÄ var man gjennomvÄt. Men men vi overlevde nÄ.

• Hehe 1
Skrevet (endret)
zimwalker skrev (2 timer siden):

der vi ogsÄ fikk utdelt hÞye marsjstÞvler (M77)

Siden det kan vÊre litt utfordrende Ä finne nye fjellsko/tursko i rent lÊr, sÄ kjÞpte jeg ett par M66 (lave feltstÞvler) da jeg kom over noen fabrikknye til 50,-

Hjelpe meg... 

Mann skjĂžnner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var for soldatfoten fĂžr mann har prĂžvd ett par M66

Endret av aico
  • Hehe 2
Skrevet
aico skrev (2 minutter siden):

Mann skjĂžnner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var soldatfoten fĂžr mann har prĂžvd ett par M66

Var en del misunnelse  ute Ä gikk da noen avdelinger og vÄpengrener fikk M77 fÞr andre. M66 ja, er vel ikke sÄ mange her som har brukt "anklets" fÞr. :-)

• Liker 2
Skrevet
Skrevet
aico skrev (14 timer siden):

Siden det kan vÊre litt utfordrende Ä finne nye fjellsko/tursko i rent lÊr, sÄ kjÞpte jeg ett par M66 (lave feltstÞvler) da jeg kom over noen fabrikknye til 50,-

Hjelpe meg... 

Mann skjĂžnner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var for soldatfoten fĂžr mann har prĂžvd ett par M66

Vi hadde M77 i Infanteriet, men jeg fikk utdelt M66 i HV etterpÄ. Hadde mine egne hÞye, sÄ de lave greiene ble stÄende ubrukt i skapet til vi fikk bytte dem inn i M77.

Skrevet
Blindgjenger skrev (11 timer siden):

Og litt om detaljer pÄ uniformen, ogsÄ kalt "lure lÞsninger"

Blir litt skeptisk til om sÄ mange borrelÄser er sÄ lurt...
Om man skulle vĂŠre uheldig i visse situasjoner er det hvertfall ikke lydlĂžst...

Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (PĂ„ 10.2.2022 den 19.11):

Blir litt skeptisk til om sÄ mange borrelÄser er sÄ lurt...
Om man skulle vĂŠre uheldig i visse situasjoner er det hvertfall ikke lydlĂžst...

Blir vel tape som er lÞsningen her og som pÄ dagens... 

• Liker 1
  • 2 mĂ„neder senere...
Skrevet
zimwalker skrev (PĂ„ 9.2.2022 den 16.35):

Du verden for et stygt mĂžnster 😅 FĂ„r hĂ„pe det er funksjon over form.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.