Gå til innhold
  • Bli medlem

Vent ikke skyt idioten som stiller dumme spm! (skismøring?)


Anbefalte innlegg

Vent, IKKE skyt idioten som stiller dumme spørsmål!

:wink:

Si du skal til Norpolen, Sydpolen, over Grønland, Svalbard eller på en annen ekspedisjon på ski.

Smører du skiene, eller bruker du feller? Eller finnes det andre triks for deg som skal ut og gå, dag ut og dag inn, på ski i 20blå? Hva smører du isåfall med?

:oops:

Vent IKKE, SKYT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her får du sikkert like mange svar som det finnes muligheter/alternativer.

Jeg har vært 3 ganger på ski på Grønland, opp til 4 uker og alltid foretrukket

å smøre vanlige fjellski. Terrenget (gjelder også polene) er typisk flatt med relativt

bratte fjell som stikker opp. Smøre i denne sammenhengen betyr ikke smøre for

et World Cup renn, gjerne betydelig bedre feste, valget av smøring er også litt mindre kritisk,

så lenge det er rimelig rett. Det går ikke med mye smøring til feks. 4 uker dersom skiene

har spenn. Sammenlignet med andre på samme tur med feller har jeg stort sett bare sett

fordeler. Dette skyldes selvsagt også i noen grad at "de andre" dels har hatt tyngre utstyr,

dels dårligere skiferdighet. Dersom "ekspedisjonen" kun er en slede tur som går oppover vil

nok en løsning med feller være å foretrekke.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pb, tror nesten ikke det finnes no fasitsvar.

Blir som undertøy dette. Noen liker syntetisk, andre ull, selv i svinkulda!

Tror kanskje det beror litt hvor man går.

johnpd viser til et tenkt scenario som Sydpolen/Nordpolen/Grønland.

Sistenevnte stiger ca 1000 høydemeter iløpet av 20km hvis man skal over isen. Da er nok feller veldig greit ja :) Pulken veier 60-70kg for "vintertur".

Ett annet poeng for vinterturer, er at smurning slites veldig rart når man trekker pulk. All smurning slites raskt bort fra hælen og fremover. Forsøker man å kùn smøre forran hælen, sitter det heller ikke 8) , mao man må smøre normalt skispenn. Forstå det den som vil, jeg gjør det ikke, men sånn er det bare!

Noen har valgt feller hele veien over, noen velger kùn opp til platået, for så å smøre.

Jeg ville valgt feller opp, for så smørefrie over. Husk nå at pulken i den ufattelige tråe snøen oppleves som å dra den langs sandstranda!

Snakker nå om mars/april med 40-50 kalde!

Kai, du kan jo komme med dine meninger for augusttur, med dets utfordringer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.