Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kle seg på (nord-)vestlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som går turer i Ålesundsområdet: Hvordan holder man seg tørr borti der, uten å bli våt av regn og/eller gjennomsvett fra innsiden? Er det skallplagg som gjelder, eller kan en lang regnponcho over vanlig, pustende vindjakke fungere? Snakker for ordens skyld om turer i sommerhalvåret.

Vi ble nemlig både våte, kalde OG gikk oss bort i en tett tåke som plutselig kom farende inn fra havet, da vi gikk der i fjor sommer. 🤪 Neste gang skal vi i det minste være kledd riktig!

Hilsen uvitende godværsturist fra knusktørre Østfold  :D 

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har gått en del toppturer på sommerstid i Sunnmørsalpene, og kledde meg vel der som i de fleste andre fjell- Ullundertøys-trøye og vanlig turbukse. Når man går i sol og fint vær er det ikke noe poeng i å ha på seg genser og skalljakke så lenge det går oppover og man produserer nok varme og svette som det er. Det samme egentlig hvis det bare yrer litt/er litt tåke i lufta. Jakken kommer først på ved pauser eller på toppen hvor det gjerne er kaldere og sur vind.

Våt av svette blir man nok uansett. Da er det bedre å lufte ut det man kan ved å kle seg i tynn ull og spare på de tørre og varme lagene til man faktisk blir kald av å stå i ro eller nærmer seg toppen :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Tynn ull underst bruker vi uansett hvor vi går, men jeg er mer forvirret mtp. hva man bør ha oppå. Her bruker vi mye bomull og slikt, men det fungerer jo kun når det er tørt. :) Alternativet ser ut til å være skallplagg, Gore-tex og slikt, som vel er vanntett men visstnok også klamt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har sett en del vestlendinger her på forumet skrive at de generelt må kle seg annerledes enn man gjør på østlandet, pga. regnet (har bl.a. sett en del skrive at de aldri bruker anorakker/vindjakker som ikke er vanntette, og at det ikke er noen vits i å ha med seg bomullsvindjakker på tur), men det er kanskje mindre nedbør i Ålesundsområdet enn hva man får nedover mot Bergen og det mer typiske vestlandsområdet?

Skrevet (endret)

Bomull er nok ikke tingen her, men helst et skallplagg hvor regndråpene renner lett av. (Mange goretex-jakker med mykt ytre trenger litt imp.spray for at det skal renne av. Samler vannet seg i stoffet ytterst - puster ikke membranen som gjerne er laminert under.) Vil også anbefale aclima woolnet eller annet ullnett fremfor vanlig trøye om du uansett kommer til å ha noe over, det tørker raskere.

Endret av EpåTur
  • Liker 1
Skrevet
Halkatla skrev (18 timer siden):

Tynn ull underst bruker vi uansett hvor vi går, men jeg er mer forvirret mtp. hva man bør ha oppå. Her bruker vi mye bomull og slikt, men det fungerer jo kun når det er tørt. :) Alternativet ser ut til å være skallplagg, Gore-tex og slikt, som vel er vanntett men visstnok også klamt?

Jeg ville lett valgt Gore-tex eller annen type tynn skalljakke over bomull her. Du blir klam av å gå i det også (ref. forrige svar. bedre gå _gå_ uten jakke om været er greit nok), men det er nok mest pga. svetten på innsiden. Jakken blir ikke gjennomvåt av den grunn. Luft den litt så er den tørr på 1-2-3.

• Liker 1
Skrevet
Halkatla skrev (21 timer siden):

Til dere som går turer i Ålesundsområdet: Hvordan holder man seg tørr borti der, uten å bli våt av regn og/eller gjennomsvett fra innsiden? Er det skallplagg som gjelder, eller kan en lang regnponcho over vanlig, pustende vindjakke fungere? Snakker for ordens skyld om turer i sommerhalvåret.

Selv om Ålesund kanskje (helt sikkert) har en annen dominant værtype enn Østlandet, så er det nok like mye variasjon i været der, som andre plasser. Dvs. at det finnes ikke noen one-size fits all løsning som blir rett hver gang. Som alle andre plasser må en sjekke vær og prognoser, og kle seg/pakke etter forholdene.

Om du ikke har en membran-jakke fra før, så er det kanskje det plagget som "kjøper" deg flest ekstra turdager for pengene. I grisevær er det ikke så mye annet som funker, mens på fine dager går jo det meste bra - selv om noen plagg er mer komfortabelt enn andre.

Du skriver ikke så mye om hvilken type tur du tenker deg på. Hvis det er av typen mosjons-/dagsturer uten sekk eller med bare en lett sekk, så kan det være en idè å se på jakker i Gore-tex shake dry. Jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd selv, men ryktet skal ha det til at disse "puster" merkbart bedre enn andre kvaliteter. De krever heller ikke impregnering/behandling ettersom det ikke er noe inner- eller ytterstoff laminert til membranet. Fraværet av beskyttende tekstil gjør også membranet mer sårbart for skader og slitasje, så dette er ikke førstevalget for krattskog og tunge pakninger.

Hvis du vil utvide komfortområdet, ville jeg supplert med en tynn vindjakke. Min favoritt er en veldig tynn og lett vindjakke som ikke er 100% tett. Den tar av for den verste vinden, men slipper gjennom nok luft til at den veldig sjelden oppleves som klam. 

På bena er det ikke like kritisk, men noen grep kan gjøres for å ha det så komfortabelt som mulig. En syntetisk bukse, uten membran, som tørker raskt og puster godt vil fungere greit så lenge det ikke regner kattunger. Noe å tenke på er at stretch/elastan absorberer mer væske enn polyester/polyamid/polypropylen o.l., så selv om det kan være behagelig under tørre forhold, så er det etter min mening mindre fleksibelt (hehe..) mtp. vær.
Ta med en shorts i tillegg når det meldes bra vær, eller en tynn og lett regnbukse når det meldes dårlig vær.

** Du nevner poncho, og selv om det aldri har appellert til meg, så er det ett allsidig (og undervurdert) plagg som snur hele denne "modellen" på hodet. Basert på min begrensede erfaring, vil jeg si at poncho er mer utfordrende å bruke i vindutsatte og/eller bratte områder der det er sikkerhetsmessige fordeler med å ha visuell kontroll på hvor du setter ned foten, og sånn sett (for meg) ikke er ett naturlig førstevalg for norsk kystlandskap. Om du går for poncho vil jeg allikevel anbefale å ha en tynn vindjakke i garderoben. Selv om Poncho'en er luftig å behagelig å ha på, så er det litt styr. En vindjakke hever terskel før poncho'en må på, slik at den kan ligge mest-/lengst mulig i sekken/lommen/rumpetasken.

Uansett hva du velger ovenfor, kombiner dette med godt undertøy (ull, polyester, polypropylen e.l.) og passende mellomlag (ull, fleece e.l.) ifht. temperatur/vær/intensitet, så skal det gå an å ha det fint på tur - uansett vær.

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode tips! :)   Foreløpig er vi kun dagstur-turister, men jeg tror nok det blir noen teltturer i helgene også etterhvert.  Membranjakke høres uansett lurt ut. Jeg ser det er enorme forskjeller på prisene, noen av de koster maange tusen kroner. Hvilke faktorer er det man betaler mest for sånn generelt?  Merkenavn, slitestyrke, "puste-evne", vanntetthet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.