GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har nettopp fĂ„tt GPSMAP 66sr i posten 😀

De installerte TOPO kartene som var inkludert var ikke spesielt imponerende. Fra tidligere har jeg brukt OSM TOPO Vinterkart fra frikart.no. pÄ fenix5 klokke. Dette fungerer ganske bra, men bruker den ikke til avansert navigering. Lagrer stort sett ruter i Basecamp fÞr jeg gÄr ut dÞra. Men Þnsket litt mere frihet og trengte en stÞrre skjerm, derfor 66sr. Vurderer Ä kjÞpe Norway Experience v5 Kart men vil gjerne hÞre noen erfaringer fra andre fÞr jeg svir 1000,-kr. Kartet fra frikart.no er ok, men virker litt tregt pÄ 66sr. Har forstÄtt at Garmin Kart er raskere pÄ deres enheter. Noen som sitter pÄ erfaring og vil dele?

Endret av Kija
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg bruker kart fra kartmannen.no pÄ min 66ST. Fungere utmerket. det er N50 kart. Han tilbyr vel ogsÄ gratiskart for en kommune for Ä testing

Endret av Dortase
  • 6 mĂ„neder senere...
Skrevet

Jeg kjÞpte dette kartet for bÄde Norge og Sverige fordi jeg synes det ser fint ut, og har ogsÄ versjonen med bratthetsinformasjonen. Kartet er ikke helt feilfritt da, og noen stier mangler her og der som er med pÄ frikart.no sine kart. Jeg har ogsÄ funnet hytter som mangler. Men jeg har funnet flere og grovere feil pÄ kartene fra frikart.no enn pÄ kartene fra kartmannen, blant annet tjern som mangler helt. Stiene i frikart.no sine kart synes jeg dog stort sett har vÊrt bedre (ikke typisk Ä finne stier som mangler untatt i bonÊre strÞk der det er hundrevis av stier pÄ kryss og tvers da (men her er alle kart dÄrlige, til og med O-kart kan vÊre dÄrlige). Jeg har foretrukket kartene fra frikart.no framfor garmin sine beste kart (har dog ikke prÞvd de nyeste, de er jo svindyre)

Her er en raritet jeg fant nÄ nettopp pÄ kartmannen sitt kart. "Folden" er 5 mil lang og gÄr omtrent rett nordover. For meg ser det ut som en artifakt fra skjÞting av to kart. Akkurat dette er ikke noe som bekymrer meg da. Det er lett Ä se at dette er en artifakt og ikke terrenget selv. Jeg oppdaget det ved at det dukket opp en dyp V pÄ hÞydeprofilen nÄr jeg lagde ei rute. Skal jeg tippe, og det skal jeg vel, sÄ ligger "klÞfta" i grunndataene (hÞydedatabasen) som kartmannen benytter, altsÄ at dette ikke har noe med kartmannen sin sammenstilling av data Ä gjÞre (men dette vet jeg altsÄ ikke). Den stripa med doble hÞydekurver er antakelig noe som er gjort for Ä fÄ orientert kartene riktig i forhold til hverandre. Man legger kartene over hverandre til hÞydekurvene stemmer best mulig med hverandre. Ingen av disse tingene bekymrer meg som sagt. Kartene er veldig fine Ä se pÄ. Jeg kunne dog Þnske meg Ä kunne Þke stÞrrelsen pÄ skrifta pÄ navn pÄ steder, fjell, sjÞer og elver. PÄ min GPS (Montana 6+0-serien) er det en del av disse som jeg ikke fÄr endret stÞrrelsen pÄ og som blir veldig vanskelig Ä lese. Det kan like gjerne vÊre programmvaren i GPSen som burde endres. Jeg er ikke videre imponert av Garmins kunnskaper om produksjon av programmvare og brukergrensesnitt, men hardvare er de veldig flink pÄ da.

kartskjot-1.jpg.604ccf670705cb0a1ef9bc3fb821c643.jpgkartskjot-2.jpg.90a7628884b1cc1165eaccfc9318775d.jpg

Skrevet

HÞydekoter som det du har pÄ det nederste bildet oppstÄr pÄ min GPS nÄr 2 kartlag lastes inn samtidig. F.eks. i grensetraktene der man har bÄde et svensk kart og et norsk pÄ samme omrÄdet. Man bÞr velge bare ett om dette er et problem..

Skrevet
Kjell Iver skrev (1 time siden):

HÞydekoter som det du har pÄ det nederste bildet oppstÄr pÄ min GPS nÄr 2 kartlag lastes inn samtidig. F.eks. i grensetraktene der man har bÄde et svensk kart og et norsk pÄ samme omrÄdet. Man bÞr velge bare ett om dette er et problem..

Mulig det, men akkurat dette som jeg har avbildet er i ett og samme kart og er en artifakt i selve kartet, ikke noe GPSen/BaseCamp steller i stand. Bildet er fra BaseCamp. Der kan du aldri velge Ă„ vise to kart samtidig.

Jeg opplever det ikke som et problem da, bare sÄ det er sagt.

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.