Erling Skrevet 24. november 2003 Skrevet 24. november 2003 På lørdag hadde jeg en flott skitur fra (og på !) fjellveien mellom Hemsedal og Ål. Jeg tok meg opp til Fossebrea på 1666 moh som er den høyeste toppen i Blåbergi, og den høyeste toppen mellom nevnte fjellvei, Hemsedal og Hallingdal. Skisenteret i Hemsedal bruker jo begrepet "de skandinaviske alper" om området sitt, og jeg lurer nå på om jeg har besteget den høyeste toppen i de skandinaviske alper, eller er det Ranastongji og Høgeloft som begge er over 1900 moh som er høyest Fossebra var egentlig ikke mer enn en stor knaus, og det var greit å komme seg helt opp med ski (og skifeller) på beina. Og selv om utsikten var formidabel fra toppen med utsikt til Hallingskarvet, Gaustatoppen, Norefjell m.m. kunne jeg ikke se noe som minnet meg om alpine fjellformasjoner. Utsikten nord- og vestover var dessverre ikke like bra pga tunge skyer på andre siden av vannskillet. Jeg synes egentlig at det å bruke begrepet "de skandinaviske alper" om Hemsedal blir ganske latterlig. Er det andre oppfatninger om dette og hva som er alpine fjell Siter
Julia Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Hvis de mener med dette at Hemsedal har de mest alpine fjell i Skandinavia, så er nok dette veldig latterlig, ja. Men jeg tror faktiskt de refererer til alpinbakkene, liksom "de skandinaviske alper" når det gjelder skitilbudet (best i nord for alpene, liksom). Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Det samme gjelder fjellene øst for Tyin, de kalles Tyinalpene de også Siter
Julia Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Ja, jeg vet at det finnes flere fjellområder i Norge som blir kallt for et eller annet med alper. Gjendealpene, Sunnmørsalpene... Dette fenomenet finnes jo ikke bare i Norge, også andre land refererer til alpene eller til Sveits i områder som er spesielle. I Tyskland finnes dere flere "Sveits": Sächsische Schweiz, Holsteinische Schweiz... Med dette menes det egentlig først og fremst at område er vakkert som Sveits (som ikke alltid stemmer). Men dette er navn som t.o.m. står på kart, dvs de er "godkjente", offisielle navn for vedkommende områdene. Det samme kan man sikkert si om Gjendealpene og Sunnmørsalpene. Tyinalpene har jeg ikke hørt før, men det blir litt som med Hemsedalsalpene (tidl. referert til som "De Skandinaviske Alper"), nemlig at man kaller et område for "alper" som ikke er noe særlig alpint i det hele tatt (hvis jeg forstår det riktig at du mener øst for Tyin og syd for Bygdin, dvs Skinneggi etc). Og med alpint mener man gjerne fjellområder som har mye spisst vilt og vakkert å by på. Å bruke "alper" for Jotunheimens randområder (lavere i høyde, rundslipt og sånt sett som fjell mye mindre spektakulært enn selve Jotunheimen) synes jeg da like upassende som å kalle Hemsedalsfjella eller Reinskarvet for De Skandinaviske Alper (altså alpene i Skandinavia). Dette begrepet måtte nok i tilfelle stått for Jotunheimen (mye spisst, vilt og vakkert samt høyest i Skandinavia) og ikke noe annet, spør du meg. Men jeg er bare innflyttet og har hverken kunnskap, bedømmelsesevne og mange ganger heller ikke forståelse for lokal språkbruk i Norge , så dere får gjerne arrestere meg Siter
Julia Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Erling: Hvis ikke jeg tar helt feil, så er Høgeloft etter Folarskardnuten den nest høeyeste toppen i Norge syd for Jotunheimen. Det må da vel bli denne som er høyest i Hemsedals "skandinaviske alpene" dersom disse rekker så langt nord Men alt som er vest for Hemsdal blir vel Skarvheimen, blir det ikke det Kan ikke dere Nordmenn bli litt mer enige om fjell- og områdenavn slik at også utlendinger finner seg til rette på kart og i terrenget ? Siter
Bjørn S. Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Maridalsalpene ligger nord for Maridalsvannet. Her når bl.a. Mellomkollen opp i hele 535m Siter
Andreas Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Topper syd for Jotunheimen: 1 - Folarskardnuten 1930 moh (1933?) 2 - Høgeloft 1920 moh 3 - Ranastongi 1900 moh Siter
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2003 Skrevet 28. november 2003 E.Mohn var sannsynligvis den som innførte "sunnmørsalpene" navnet på slutten av 1800-tallet. Han beskrev det som "som et alpene flyttet mot nord" eller no'sånt. Dermed ble det slik. Kanskje andre "alper" i norge har oppstått på samme måte?? Siter
Erling Skrevet 2. desember 2003 Forfatter Skrevet 2. desember 2003 Listen over 1900meterstopper syd for Jotunheimen er nok litt mangelfull. Jeg tror den nedenfor er riktig, alle med primærfaktor av en viss størrelse: 1 - Folarskardnuten 1930 moh (1933?) 2 - Høgeloft 1920 moh 3 - Østre Hallingskarvet 1905 moh 4 - Ranastongi 1900 moh Alle toppene ligger forøvrig i Buskerud fylke. Jeg ville forøvrig ikke innlemme Hallingskarvet i "De Skandinaviske Alper". Men turistkontoret i Hemsedal ville sikkert synes at Høgeloft var en del av "De Skandinaviske Alper" Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.