Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse Smørstabbrean alene?


Hafrak

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter på hjemmekontor og detaljplanlegger ( 🙈 )vårturen min fra Sota Sæter til Finse. Er nå i området rundt Krossbu.

Det ser kurant ut å krysse Smørstabbrean alene med ski og pulk. DNT har jo lagt ut eget skispor over.

Noen som har noen tanker om denne soloturen? Med tanke på sikkerhet. Dette blir i begynnelsen av april, uken før påske. 

image.png.73d42ccb3a5c960f8092e2fd6f2ed1e5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selve smørstabbrean er grei skuring, men ned mot sandelvbrean ser det bratt ut. Jeg har dog ikke gått sandelvbrean, så jeg vet ikke om det er noen særlige store sprekker der. 

Så vidt jeg vet er Storebjørn en populær topptur på ski, og selv om folk kanskje ikke går alene så tror jeg nok ikke alle går i tau opp der heller. Det kan være at de hadde bundet seg inn om de hadde sett hvor store sprekkene er senere på året... 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sota Sæter til Finse er en tur som står høyt oppe på gjøremålslista mi, det må være en nydelig tur hvis alt klaffer.

Angående Smørstabbrean så ville jeg tatt kontakt med DNT og hørt om den ruta er stikket og om det anses som trygt å følge stikka rute aleine / uten breutstyr og kompetanse. Alternativt kan man vel gå sørom breen?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt forslag og her er svaret fra DNT Oslo:

 

Hei,

Ja, der kvistes det i påsken, når det er forhold for det.

Per nå er det ikke nok snø i fjellet til at det kan settes kvist de fleste steder.

Med vennlig hilsen

Merete

Infosenteret

DNT Oslo og Omegn

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.