GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er vel det man kaller en fersking. Jeg tror ikke jeg har sovet i en sovepose siden jeg var liten.. Men nÄ er det pÄ tide Ä skaffe meg min egen. Bruken er til enkel camping med ungene og kanskje en enkel telttur til fjells sommertid.

Jeg har fÄtt et gavekort pÄ XXL og etter Ä ha lest tips, sÄ virker det som det er lurt Ä gÄ for en damepose? Og siden jeg er en frysepinne, sÄ kan jeg likegodt gÄ for en med T-comfort et stykke ned pÄ minussiden. Virker som syntet er en grei start for meg.

PÄ XXL sine sider sÄ peker Nemo Forte Womens 20 long og Nemo TempoWomens -7 long soveposene seg ut, pÄ grunn av formen. De virker som romslige og fine Ä sove i, de med mumiform virker ikke sÄ komfortable? Men jeg sliter med Ä finne andres erfaringer pÄ dette merket/disse soveposene.

Setter stor pris pÄ erfaringer av disse posene, eller tips til andre gode valg fra XXL :)

Annonse
Skrevet

Jeg er 165 cm hÞy, men tar gjerne litt ekstra lengde for Ä fÄ plass til en varmeflaske :) Tror ikke jeg kommer til Ä sove i minusgrader med det fÞrste, men leste om en turvant jente som valgte ekstreme vinterposer selv pÄ sommeren fordi hun fryser lett, sÄ jeg ser for meg at jeg ogsÄ kan fÞle behovet for en pose som tÄler -7/-9 kanskje? Men det blir nok som sagt til soving i telt eller pÄ hytter i sommerhalvÄret, vÄren og hÞsten. Prisen bÞr ikke over 2500 kr, men vekt og volum tenker jeg ikke sÄ mye pÄ, pÄ nÄvÊrende tidspunkt i det minste :)

Skrevet

Hei 

Kan ikke si noe om Nemo posene for de har jeg ingen erfaringer med, men pÄ XXL fÄr du ogsÄ kjÞpt mountain hardwear poser og de har jeg for alle temperaturer. 

Jeg er ogsÄ frysepinn og den jeg bruker mest er en med tilsvarende specs som denne: https://www.xxl.no/mountain-hardwear-laminatm-w-0f-18c-reg-vintersovepose/p/1193992_1_style , (De har bedre opplysninger om denne hos Fjellsport her) brukes vÄr og hÞst. PÄ varme sommernetter bruker jeg en pose med comfort 0 grader :P

Mine soveposer har romslig mumiefasong, men de begynner Ä bli noen Är. De kan ha endret fasongen, men mÄlene pÄ denne ser ganske romslige ut. Du er omtrent like lang som meg, og jeg har nok plass i regular posene, selv med varmeflaske sÄ du skulle ikke trenge en lang pose.  

Skrevet
8 hours ago, SolstrÄle81 said:

Jeg er 165 cm hÞy, men tar gjerne litt ekstra lengde for Ä fÄ plass til en varmeflaske :) Tror ikke jeg kommer til Ä sove i minusgrader med det fÞrste, men leste om en turvant jente som valgte ekstreme vinterposer selv pÄ sommeren fordi hun fryser lett, sÄ jeg ser for meg at jeg ogsÄ kan fÞle behovet for en pose som tÄler -7/-9 kanskje? Men det blir nok som sagt til soving i telt eller pÄ hytter i sommerhalvÄret, vÄren og hÞsten. Prisen bÞr ikke over 2500 kr, men vekt og volum tenker jeg ikke sÄ mye pÄ, pÄ nÄvÊrende tidspunkt i det minste :)

Notert. 😊

Da tenker jeg fÞrst og fremst at denne fra Nemo gitt at du fÄr den til medlemspris burde passe. 

Alternativene er denne eller denne som su sikkert allerede har sett pÄ, er en del lengre og kan oppleves kalde i/mot fotenden.

Alternativt sÄ virket denne fra Helsport til Ă„ passe bĂ„de dine mĂ„l og formĂ„l. 😊 Uansett hvilken du ender opp med Ă„ fĂ„ tak i sĂ„ blir du nok fornĂžyd tenker jeg. 😊

Skrevet (endret)

Mountain Hardware Lamina W er ganske smal. Xxl har vel ogsĂ„ Marmot som du kan sjekke ut, de er mye mer komfortable i passformen, og gir mye pose for pengene. Jeg har en helsport Rago extreme som jeg ogsĂ„ er veldig fornĂžyd med. Holder de andre Rago posene samme kvalitet, sĂ„ kan disse ogsĂ„ anbefales 😊 Jeg har sĂ„ vidt testet en Nemo pose, og den er romslig ja, men virket pĂ„ meg litt unĂždvendig stor og tung

Endret av Hc.b
Skrevet (endret)

Jeg slÄr et slag for denne Rago-posen: https://www.xxl.no/helsport-rago-down-junior-dunpose-junior-gra/p/1160425_1_style

Det er en juniorpose, men kan fint bruke av voksne og min bedre halvdel bruker denne vÄr, sommer og hÞst. Er samme hÞyde og ogsÄ litt frossenpinn :)

Holder fint i noen minusgrader, og er liten og kompakt. PÄ tur med barn synes vi det har vÊrt veldig greit med relativt lett og komptakt utstyr til oss voksne, da det erfaringsmessig er greit Ä ha litt vekt og plass Ä gÄ pÄ til ting til barna.

(ser at den ikke er pÄ lager nÄ, men gÄr jo eventuelt an Ä se nÄr de fÄr den inn)

Endret av IvarJS
Skrevet
SolstrÄle81 skrev (PÄ 8.1.2022 den 1.22):

Men jeg sliter med Ä finne andres erfaringer pÄ dette merket/disse soveposene.

NEMO er et relativt nytt (2002), amerikansk merke som nok enda ikke har fÄtt noe godt fotfeste i Europa. Med sÄ mange andre gode, velkjente merker pÄ markedet sÄ har det nok dessverre blitt sparsomt med brukerfaringer sÄ lang. De lager - sÄ vidt jeg har klart Ä finne ut - mye godt utstyr, inkludert for bruk i det amerikanske forsvaret, sÄ det er ikke noe tullemerke. Men som de fleste andre merker har de flere segmenter de forsÞker Ä rette seg mot, alt fra camping til ekstreme forhold. Har et telt fra dem, og det har vÊrt bra (dog litt sÊrt).

Selv om jeg ikke tror du blir Ä angre pÄ et soveposekjÞp fra NEMO, sÄ skjÞnner jeg hvorfor alle forslag over er fra noen andre. Det fÞles tryggere - urettferdig eller ei. Jeg ville nok ogsÄ tenkt slik. Mammut har ogsÄ noen fine fiberposer i det aktuelle segmentet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.