Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Krepsing er veldig gøy, både for voksne og barn. Fisket etter kreps er strengt regulert av to grunner. Det er selvsagt mye for å bevare bestanden, men også fordi krepsen er utsatt for sykdom. Krepsepest finnes i en del vassdrag, og dette er helt ødeleggende. Det er derfor viktig å ikke flytte vann, kreps eller våte fiskeredskaper mellom vannene.

Jeg er så heldig å bo like ved et krepsevann i Asker. Her er det feststemning i nabolaget med bålpanne og krepsing hver 6. august. Vi fanger ikke mer enn at vi må supplere med litt Ikea-kreps eller reker for at det skal bli et måltid av det, men det er heller ikke poenget. Teiner gir mest fangst (her i alle fall) men å bruke håv eller hendene er helt klart gøyest.

Lykke til med krepsingen.

• Liker 1
Skrevet

Hei

For noen år siden gikk jeg en sensommer kveldstur langs Bogstadvannet. Et pent stykke fra vannet (ca. 50 m)holdt jeg sammen med bikkjene på å tråkke på en Skorpion - trodde jeg der og da. Få av disse i Norge normalt!

Ved nærmere kontroll, erkjente jeg at det var en kreps, som hadde lagt på vandring.  Jeg hev den selvfølgelig ut i vannet igjen. Der var ingen i nærheten, så jeg tror ikke at det var noen som hadde "tapt" en kreps etter fangst. 

Så disse alians er der altså der ute en plass.

Elgen

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.