Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 12. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 12. juli 2022 (endret) En mnd siden siste langtur, det ble alt for lenge så på søndagen MÅTTE jeg bare ut på tur, selv om det var glovarmt ute. Kjørte inn til Uvdalen(Gjerstad) og gikk løypa mot Gautefall. Målet var Stolsvassnuten. Godt skiltet. Starter i tett skog.. ...for så at mer åpent landskap dukker opp noen høydemeter senere, men kort i luftlinje. Det er god stigning fra Uvdalen og opp til Kvenntjønnane. Ganske herlig her oppe, åpent og fint. Ser her tilbake på Kvenntjønnane fra der jeg kom fra, Uvdalen, ned til høyre. Utsikt mot Solhomfjell på vei opp til Mjeltenatten, med branntårnet i horisonten på høyre side. Mjeltenatten, med Hellersvann i bakgrunnen. Utsikt fra Mjeltenatten mot Hellersvann. Campen fra pinseturen i år, er langs vannet og bak fjellet i forgrunnen på høyre side. Utsikt mot Stolsvatn, målet Stolsvassnuten på venstre side. Sandstranden og halvøyene der nede til høyre er fin plass å ha leir. Utsikt på vei ned fra Mjeltenatten.. Her kan røyken fra skogbrannen i Nissedal(Haugsjåsund) skimtes helt bakerst og midt i bildet.. Stolsvassnuten i bakgrunnen.. Gammel bro.. og ny bro(for syklister). Mye av området her er tilrettelagt for sykkelturer, da Canvas Hotel ikke er så langt unna. På vei opp mot Stolsvassnuten, god stigning hele veien. Endelig oppe. Mjeltenatten i bakgrunnen. Utsikt over "Hanetarmane" Postkasse på toppen.. (postkasse..postkasse..) Enkel mat, i skyggen heldigvis, på toppen av Stolsvassnuten. Panoramautsikt fra Stolsvassnuten, helt greit å spise her. Hellersvann/Holmvann heeelt til venstre, så Stolsvatn. Hanetarmane til høyre. På vei tilbake, i solnedgang.. Turen var ikke så lang, 18km. Men med mye fotografering og hvile- og drikkepauser pga varmen, brukte jeg totalt 7 timer på turen. Lengst tid tok det til Stolsvassnuten, men fra Stolsvassnuten og til bilen tok det en time kortere. Dette var bare kosetur, så ikke noe rekordtempo. 3,5t opp, og 2,5t til bilen + spisepausen på toppen av Stolsvassnuten. Er man i ok form så skal man kunne klare å gå tur/retur Uvdalen-Gautefall på en dag. Endret 12. juli 2022 av Kristian J. Vabø 15
+Kristian V. Skrevet 12. juli 2022 Skrevet 12. juli 2022 Bjellesau skrev (På 12.7.2022 den 18.36): 1,8 km? Eller 18 kanskje? Flotte bilder 👍 Ekspander Takker! Tenkte mil, skrev km.. fort gjort 1
DenGladeVandrer Skrevet 18. juli 2022 Skrevet 18. juli 2022 Lørdag: Padla fra Åros og ned til Lillestrøm og ut mot Øyeren. (Veldig fint i kanalen ved Nerdrum.. gjort det to ganger før). Liten utforsk på en øye på veien. Ned til hytta på enden av Svanestien... og spiste middag på en plass vis-a-vis den. Planen var å ta den andre kanalen tilbake.. men for grunt.. og ville bli et stykke å padle rundt for å komme dit.. så pakka sammen ved hytta der, og gikk tilbake. Slækk lørdag... må man røre litt på seg på søndag.. så da ble det ut å rulle litt. Det ble 17 mil. (Sesongens femte tur over 15 mil😁). Vakkert landskap... 😍 3
Populært innlegg +torese Skrevet 21. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 21. juli 2022 Kort tur i indre strøk av fylket. Terapi i nordnorsk natur. Fikk også testet mitt nye hb unna. Min første natt i hilleberg telt og det var en flott opplevelse. Man merker det allerede når man tar i første glidlåsen. Gjennomtenkt, gjennomført og enkelt. Ikke noe som sitter fast i glidlåsen. Dette blir nok favoritt teltet på alenetur når været ikke er for varmt. Typisk at himmelen åpner seg og regnet faller akkurat når jeg skal pakke ned å gå videre. Da ble det vått telt i pakken etter en tørr natt. Tore 12
Skogens Stønn Skrevet 23. juli 2022 Skrevet 23. juli 2022 torese skrev (På 21.7.2022 den 9.20): Kort tur i indre strøk av fylket. Terapi i nordnorsk natur. Ekspander Fint skogterreng. Er dette Pasvik med Pasvikelva i bakgrunnen?
+torese Skrevet 23. juli 2022 Skrevet 23. juli 2022 Skogens Stønn skrev (På 23.7.2022 den 13.33): Fint skogterreng. Er dette Pasvik med Pasvikelva i bakgrunnen? Ekspander Hei, nei dette er i indre strøk av Troms fylke. Tore 1
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 23. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 23. juli 2022 Flotte bilder fra Island @sneakyowl! Vi har tilbrakt ferien i Sverige, og jeg har fått min dose med vandring i all slags skog. De er gode på trær der i Sverige, og tilrettelegging ikke minst. På retur over grensen besøkte vi i dag Rypetoppen klatrepark. Jeg lot klatring være klatring og gikk opp på det nærliggende fjellet Steinfjellet på 909 meter. Godt å komme opp i høyden i et nydelig vær. Traff en familie som hadde plukket en god del multer, men litt tidlig enda kanskje. Men mye kart å se. Jeg har startet vandringen og ser tilbake mot Teveltunet og Rypetoppen. Mot Storlien - har kommet et enormt kjøpesenter der ved grensen. Mot sør fra toppen Gikk rundt fjellet og ned mot stien som kommer fra ruta som går sørover. Mange som går Norge på langs som går bortover her. Fin avveksling og borte bra, men Norske fjell er best! 14
Populært innlegg TMF Skrevet 24. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 24. juli 2022 Impuls overnattingstur opp på et av byfjellene i Bergen før det skulle bøtte ned i 2 dager. Startet med å gå opp Ulriken på kveldstid og fant en flott teltplass et stykke bortover vidden. 10
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 25. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 25. juli 2022 4 døgn med base på Beitostølen i forrige uke = 4 toppturer. Vi håpet å slippe unna det evinnelige regnet i Trøndelag, men slapp ikke helt unna. Et fint opphold som ga mersmak var det uansett. Gravolskampen ble første tur. Snill og familievennlig tur med nydelig utsikt over Vinstre og Bitihorn (motsatt vei). Andre tur ble Beitostølens signaltopp; Bitihorn. Vi gikk fra parkeringen ved lapp-campen. Tredje tur ble Knutshøe. En gammel drøm for min del. Mer krevende enn jeg hadde håpet på pga høydeskrekken min, men jeg overlevde og Jotunheimen viste seg virkelig fra sin beste side. Siste tur ble en times enkel «vaffeltur» fra Flye 1389 til Fisketjernnuten ved Valdresflye. 13
Populært innlegg fiskekongen Skrevet 25. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 25. juli 2022 (endret) Ble en fjelltur i havgapet på Vestlandet med mellomste gutten. Fisk fikk vi også 😊 Endret 25. juli 2022 av fiskekongen 10
Skogens Stønn Skrevet 26. juli 2022 Skrevet 26. juli 2022 fiskekongen skrev (På 25.7.2022 den 23.39): Ble en fjelltur i havgapet på Vestlandet med mellomste gutten. Fisk fikk vi også 😊 Ekspander De to nederste bildene ble bare to svarte firkanter hos meg. Herlig regnværs-/tåkebilde! Fryser litt bare jeg ser på det. 1
+torese Skrevet 26. juli 2022 Skrevet 26. juli 2022 Tromsø, fantastisk natur alle veier og nært byen ikke minst. Tore 7
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 27. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 27. juli 2022 (endret) Avsluttet Island-på-tvers eventyret mitt i går med totalt 40 km på asfaltkanten for dagen. Ikke så mye kule bilder fra akkurat den etappen, men de siste 6 dagene igjennom Laugavegur og over Fimmvörðuháls bydde på mye fint, dog med begrensede leirmuligheter (typ. Rundt fjellhytter ala DNT og campingplasser). Turen ble på totalt ~570 km over 26 dager, hvorav to ble brukt til hviledag. Litt før skjema fra estimerte 29 dager da jeg hoppet over noen hviledager og endret ruten bittelitt underveis. Sekken har vært alt fra ~19 til 30 kg, avhengig av hvor på turen jeg har vært. Det tyngste partiet ble en perfekt storm av nylig proviantering som skulle vare meg 13 dager i tillegg til å bære vann for 3 dager 😬 Noen utstyrskommentarer: - Urberg 12W solcellepanel har holdt meg fint gående på hele turen selv i ganske lite skikkelig finvær. Siste uken sluttet det ene panelet (av to) å fungere, sannsynligvis pga en dårlig kobling som ikke er mulig å felt-fikse. Effekten ble dermed halvert. Lukter reklamasjon. - Glidelåsen på låret på Norrøna Falketind heavy duty buksen har begynt å fuske. Dette er "mobillommen" min, så den går mye opp i løpet av en dag. Regner med at Norrøna fikser dette uten problem. - Alfa Impact fjellskoene ble skodd om til nye såler hos Alfa's skomaker før turen. Sålene har holdt seg på, og jeg er glad jeg startet med ferske såler- mye av lavalandskapet er RØFT på skoene. Men! Limingen på sålene tror jeg ikke har vært helt perfekt. Vann hadde en lei tendens til å trekke rett inn, og tuppen/toppen på ene skoen begynte å løsne noe. Delvis fikset med Gorilla-tape. Det blir nok en liten sak her og. - Camp/vadeskoene mine har vært helt konge. Hoka Sky Hopara. Mange bekker og elver er trygt krysset takket være disse. - Blitt enda mer fornøyd med Garmin Inreach + Explore appen, spesielt til å planlegge ruter og dagsetapper presist. Endret 27. juli 2022 av sneakyowl 18 2
+Bjellesau Skrevet 27. juli 2022 Skrevet 27. juli 2022 (endret) sneakyowl skrev (På 27.7.2022 den 7.13): Avsluttet Island-på-tvers eventyret mitt i går med totalt 40 km på asfaltkanten for dagen. Ikke så mye kule bilder fra akkurat den etappen, men de siste 6 dagene igjennom Laugavegur og over Fimmvörðuháls bydde på mye fint, dog med begrensede leirmuligheter (typ. Rundt fjellhytter ala DNT og campingplasser). Turen ble på totalt ~570 km over 26 dager, hvorav to ble brukt til hviledag. Litt før skjema fra estimerte 29 dager da jeg hoppet over noen hviledager og endret ruten bittelitt underveis. Sekken har vært alt fra ~19 til 30 kg, avhengig av hvor på turen jeg har vært. Det tyngste partiet ble en perfekt storm av nylig proviantering som skulle vare meg 13 dager i tillegg til å bære vann for 3 dager 😬 Noen utstyrskommentarer: - Urberg 12W solcellepanel har holdt meg fint gående på hele turen selv i ganske lite skikkelig finvær. Siste uken sluttet det ene panelet (av to) å fungere, sannsynligvis pga en dårlig kobling som ikke er mulig å felt-fikse. Effekten ble dermed halvert. Lukter reklamasjon. - Glidelåsen på låret på Norrøna Falketind heavy duty buksen har begynt å fuske. Dette er "mobillommen" min, så den går mye opp i løpet av en dag. Regner med at Norrøna fikser dette uten problem. - Alfa Impact fjellskoene ble skodd om til nye såler hos Alfa's skomaker før turen. Sålene har holdt seg på, og jeg er glad jeg startet med ferske såler- mye av lavalandskapet er RØFT på skoene. Men! Limingen på sålene tror jeg ikke har vært helt perfekt. Vann hadde en lei tendens til å trekke rett inn, og tuppen/toppen på ene skoen begynte å løsne noe. Delvis fikset med Gorilla-tape. Det blir nok en liten sak her og. - Camp/vadeskoene mine har vært helt konge. Hoka Sky Hopara. Mange bekker og elver er trygt krysset takket være disse. - Blitt enda mer fornøyd med Garmin Inreach + Explore appen, spesielt til å planlegge ruter og dagsetapper presist. Ekspander Høres ut som et eventyr av en tur. Flotte bilder. Og for et landskap..... Vi venter på full turrapport 😁 Endret 27. juli 2022 av Bjellesau 1
+sneakyowl Skrevet 27. juli 2022 Skrevet 27. juli 2022 Bjellesau skrev (På 27.7.2022 den 17.03): Høres ut som et eventyr av en tur. Flotte bilder. Og for et landskap..... Vi venter på full turrapport 😁 Ekspander Takk! Hehe vi får se. Jeg har skrevet en enkel logg for hver dag, men spørs om det vil bli noen god avhandling på det uten å bli fooooor mye 😁
Skogens Stønn Skrevet 27. juli 2022 Skrevet 27. juli 2022 sneakyowl skrev (På 27.7.2022 den 17.09): Takk! Hehe vi får se. Jeg har skrevet en enkel logg for hver dag, men spørs om det vil bli noen god avhandling på det uten å bli fooooor mye 😁 Ekspander Du behøver ikke ta med hver dag vet du. Ta noen høydepunkter (både gode og "dårlige") og ruta du gikk. Gleder meg vilt! 2
+Walle Skrevet 27. juli 2022 Skrevet 27. juli 2022 sneakyowl skrev (På 27.7.2022 den 17.09): Takk! Hehe vi får se. Jeg har skrevet en enkel logg for hver dag, men spørs om det vil bli noen god avhandling på det uten å bli fooooor mye 😁 Ekspander Istemmer at du må komme med en turrapport! Blir aldri for mye, så lenge du slenger med bilder (masse av de) og deler teksten opp i avsnitt 🖖 Og refleksjoner rundt rute(r) og utstyr er alltid kjekk lesing! Skulle egentlig en uke til Island / Reykjavik andre uken i juli, men SAS satte en effektiv stopper for det... Selv om turen vår ikke var planlagt så ambisiøst som det du har gjennomført, så hadde det vært fint med enda mere inspirasjon for å få med familien på ett litt større prosjekt enn Blue Lagoon og dagsturer ved neste korsvei for valg av ferie destinasjon. 1
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 31. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 31. juli 2022 Lørdagstur med fiskestang Utforsket et nytt området i går, i håp om fremtidige overnattingsturer. Det ble absolutt blinkskudd, både med fiske og turområde! Dette ble fort en ny favorittplass, her var det både stor nok fisk, bålplasser, og gode teltplasser og hengekøyeplasser i massevis. Her må man tilbake til høsten når det er lov med bål igjen og fisken har spist seg feitere. Overaskende lite insekter var det og, tror ikke jeg så en eneste mygg... Temperatur på rundt 22 grader og litt vind som gjorde at det ikke føltes for varmt. Perfekte forhold for en flott dag Et lite utvalg av bildene som ble tatt, både med kamera og mobil...: Liten og lett sekk, trenger ikke mer for en liten dagstur. Fremme ved området og vannene som skal utforskes. Fisk på første kast, så dette virker svært lovende. Veide 200gr. Fisk på tredje kast, og denne bøyde stanga litt mer enn forrige... Fisk igjen i nabovannet, tok ikke mange kastene her heller før den satt.. Bord med stoler Fisk i småpyttene i vassdraget, gadd ikke å veie den en gang... Matpause mens småfiskene vaket i vannet foran meg En del av vassdraget, men pga lite vann, så rant det heller ikke noe her.. Ikke lange turen i antall kilometer, men ble noen timer ren kosetur 15
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 31. juli 2022 Populært innlegg Skrevet 31. juli 2022 (endret) Helgetur i Nordmarka, der jeg fikk bekreftet at det er adskillig lettere å fange bær enn fisk.... I mangel på fisk var det bra at jeg tok med nødpølser. Endret 31. juli 2022 av Bjellesau 14
+torese Skrevet 1. august 2022 Skrevet 1. august 2022 Flatt hav og ingen bølger. Trygge forhold for en som ikke er så vant. Tore 8
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 6. august 2022 Populært innlegg Skrevet 6. august 2022 Tur av den spontane og vesentlig roligere sorten i dag! Måtte kvalitetssikre at teltet jeg har lagt for salg fremdeles har alt på stell - Hvilken bedre måte å gjøre det på enn å ta det med på tur? Opp i Nordmarka på en herlig plass ikke altfor langt inn, men som ikke er særlig trafikkert (ikke en kjeft). Ren kosetur hvor både oppblåsbart liggeunderlag og camp-stol er med for å øke komforten. Første tur med Vidda Camper-stolen. Må si meg veldig fornøyd! Denne blir nok med på mange helgeturer. 10
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 9. august 2022 Populært innlegg Skrevet 9. august 2022 Mellomste datter på 16 hadde komponert rute fra Sørkedalen i Oslo til Hønefoss. Turen gikk over Oppkuven, Storflåtan og rett under Ringkollen. Uvant å ikke ha kontroll over kart og valg av rute men veldig hyggelig tur med 2 overnattinger. Leir ved Store Oppkuv-vann. Fuktig og tett urskog. Her vanker det ikke mye folk. Kamp mot jungelen opp til Oppkuven. Endelig Oppkuven. Super leirplass ved Storflåtan. Mye bær i marka nå. Både blåbær, bringebær og markjordbær. Ved Smeden og buss direkte til Peppes pizza. 15
+sneakyowl Skrevet 13. august 2022 Skrevet 13. august 2022 Etter en fuktig kveld på byen i går var det på tide å reise ut i Østmarka for å teste nye Fjällräven Abisko Dome 2-teltet! 25 grader, knallsol, perfekt badetemp i vannet, litt bevegelse i lufta og ikke en eneste person å se! Det blir ikke stort bedre! Dome-teltet virker å være flust av gode løsninger. Bare for å ta noen raske, angående ventilasjon: - To store dører som kan lukkes halvveis fra toppen (nedre del festes høyere opp i en liten ring - Tett innertelt/kun mesh i dørene alt etter hva man ønsker - To store ventilasjonsluker litt over bakkenivå i fot- og hodeende. Begge med mulighet for å justere åpning og tett/kun mesh - To stk ventilasjonsluker med mesh i taket som kan justere åpning Ellers er må jeg nok trene litt på oppsettet, som virket litt knotete - I vind spesielt kan jeg se for meg litt problemer om man er alene og ikke har gode rutiner på plass. Grunnen er at stangkanalene er sydd fast i ytterduken, som gjør at teltet så vidt jeg har skjønt MÅ reises når mer enn én stang skal settes helt inn. I det teltet reises er det "kritisk fase" hvor vind kan ta tak i det og bøye stengene som ikke er ordentlig inne enda. Jeg har ikke kjøpt teltet for å brukes i mye vind uansett, men det er greit å være forberedt med trening inne. 8
Populært innlegg meisal Skrevet 13. august 2022 Populært innlegg Skrevet 13. august 2022 Har en hund, Warg, som fylte 7 mnd på torsdag. Nå ble det tid for å teste om byhund også kan være fjellhund. Kjørte fra Oslo til Hemsedalfjellet fredag ettermiddag. Hadde sett for meg en spesifikk fjelltopp, men siden vi kom frem sent, det var litt mørke skyer og noen regndråper, valgte jeg i stede en minitopp. Parkerte ved Eldrevatnet i Lærdal kommune (ca. 30 min kjøring fra Hemsedal). Gikk mot Eldrevassbergi. Warg var foran meg og trakk i båndet hele veien opp. Etter å ha gått ca. 1,7 km og fått noen høydemeter & utsikt, snudde vi og gikk ned igjen. Spiste litt mat, før vi kjørte mot Hemsedal, og videre til Hornslie parkeringplass (ved Hydnefossen). Da var det leggetid. Mye sau på parkeringsplassen, derfor valgte vi den enkle løsningen med å sove i bilen. Sauene holdt på ganske sent, før de endelig tok kvelden. Sauene begynte på igjen rundt 5-tiden i dag tidlig med å rote rundt bilen. Totalt sett ble det en kort natt med veldig lite og dårlig søvn. 07:00 var vi klare for en ny fjelltur. Det gikk sent med meg oppover (=veeeldig dårlig form). Kom oss opp på Slettefjell, der vi spiste frokost i morgensolen. Ønsket en lengre tur i dag, men hunden begynte å syte noe fælt. Bestemte at det var best å snu, og avslutte turen. Han virket ikke så interessert i å gå langt så tidlig på dagen. Det ble stort sett bare hundebilder, siden jeg nå endelig har noen å ta foto av. 10
Anbefalte innlegg