Populært innlegg TMF Skrevet 23. november 2022 Populært innlegg Skrevet 23. november 2022 Et av årets høydepunkt for min del er rypejakt på hardangervidda på senhøsten. Kulda begynner å sette inn og man kan dra frem pulk, vintertelt og brenner fra boden. Værmeldingen fra fredag til søndag var lovende, med stor sol og -8 grader på lørdagen. Avtalte tidlig avreise fra jobb på fredagen og kom meg opp på vidden i 6 tiden. Deretter bar det innover vidda med hodelykt for å kunne starte tidlig på jakt lørdags morgen ute i terrenget. Morgenstemning lørdag Litt kaldere enn meldt fra yr.no, glad for at jeg tok med Halite overbagen Kaffevannet er på kok og morgenlyset bryter frem i landskapet Vindstille og -15 grader, tilløp til påskestemning Ser du ansiktet? Sola er på hell og landskapet glir over i blåtoner Ingen tegn til rype etter 8 timer og 17km, kursen er satt tilbake til teltet hvor brenneren skal til pers for å tine en frossen kropp Temperaturen stiger sammen med trivselen – (for ordens skyld CO alarm er på plass i innerteltet) Søndagsmorgen hadde det skyet over og vinden hadde tatt seg litt opp. Temperaturen lå fremdeles rundt 15 – 16 minus Kulden sammen med vinden gir gode effektive kuldegrader, dunjakka måtte på utenpå skalljakka. Det ble 7 km før kursen ble satt tilbake til teltet for nedrigging og retur tilbake til bilen. Det ble ingen jaktutbytte denne helgen, allikevel så er dette kanskje en av de fineste jaktturene jeg har hatt de siste årene. Vinteren er i anmarsj i høyfjellet. 22
+sneakyowl Skrevet 23. november 2022 Skrevet 23. november 2022 Fantastisk. Jeg innser at jeg har vært for opptatt i overgangen høst>vinter i år! 1
DenGladeVandrer Skrevet 27. november 2022 Skrevet 27. november 2022 Følte ikke for å vandre i skogen i dag, og hadde ingen plan. Jeg bare gikk og se hvor det bar. Det er faktisk ganske digg å veksle litt mellom skog og urbane omgivelser. Middag i Sandvika 6
BjørnM Skrevet 10. desember 2022 Skrevet 10. desember 2022 Var på ski i dag ved Soløyvannet i Bodø. Pent vær, minus 8 grader og vindstille. 7
Skogens Stønn Skrevet 10. desember 2022 Skrevet 10. desember 2022 (endret) Kaffekoking på bål i dag, og for anledningen testet vi en ny frysetørret variant. Merket er Outdor og retten heter "Vegan Chili Sin Carne". Mye ris, men veldig god på smak synes vi. Ris blir jo aldri helt som kokt ris da, men helt greit. Lav og fin sol med varme farger. Solnedgangen kommer tidlig så her års. Endret 10. desember 2022 av Skogens Stønn 6
TMF Skrevet 10. desember 2022 Skrevet 10. desember 2022 Dagstur opp i Bergsdalen, kaldt klart vær ca -15. Vindstille. 9
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 11. desember 2022 Populært innlegg Skrevet 11. desember 2022 Sesongens første tur med ski og pulk - På Synnfjell over helgen! Siden det ble sesongens første gikk jeg ikke lange stykket inn, så kunne jeg bruke mer tid på rustløse litt vinterrutiner. Det at jeg brukte altfor lang tid på å komme meg opp første bakkene i tung dyp snø var nok også medvirkende. Fra ca -14 til -18 grader ble det en relativt kjølig affære. Dog var det helt vindstille hele helgen omtrent. Det skulle jeg gjerne hatt litt mer av for å bekjempe kondens på natten... 17
BjørnM Skrevet 11. desember 2022 Skrevet 11. desember 2022 Bilder fra dagens skitur i Bodømarka. Bra vær, minus 11,5 grader og vindstille. Ved Tussvatnet: Ved Erlingbu, ser nesten sola: Ved Erlingbu, hvite topper så langt øyet rekker: På tur hjem: 8
Skogens Stønn Skrevet 12. desember 2022 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Kaffekos i solnedgangen på Hulderkollen Endret 12. desember 2022 av Skogens Stønn 6
Kjell Iver Skrevet 14. desember 2022 Skrevet 14. desember 2022 Skogens Stønn skrev (På 12.12.2022 den 18.18): Kaffekos i solnedgangen på Hulderkollen Ekspander Du snakker om hulder. NRK reklamerte i går på Nordlandssendingen om at det skulle forefinnes huldrer på Torghatten. Siden fjellet nå er dekket av nysnø og ikke ett eneste menneskespor så jeg meg nødt til å sjekke etter spor! Jammen fant jeg ikke spor! Litt opp i fjellskrenten. Kun spor etter rådyr så langt.. Ikke noe spor opp i mot toppen heller, men sola tok seg godt ut. På vei ned igjen blir jeg oppmerksom på et spor nedi fjæra på isen. Ahh.. det er speilholke det spørs om ikke skapningen oppholder seg der bildet ble tatt nedi lavlandet.. Helt klart huldrespor.. Minus 8 - litt vind, svært isete og glatt - lite folk å se. 8
Skogens Stønn Skrevet 14. desember 2022 Skrevet 14. desember 2022 (endret) Kjell Iver skrev (På 14.12.2022 den 13.22): Helt klart huldrespor.. Ekspander Ja, helt klart. Det er jo ingen andre der, og Huldra kan vel gjøre seg usynlig (ikke det at jeg har sett det da, men det sier seg jo litt selv, eller?) 😄 Jeg liker vinter, og bildene dine viser godt hvorfor! Selv var jeg på Hulderkollen og stekte sveler til brunsj i dag Endret 14. desember 2022 av Skogens Stønn 5
Skogens Stønn Skrevet 15. desember 2022 Skrevet 15. desember 2022 (endret) I dag ble det sushi (ferdigrett) og varm solbærsaft med påfølgende kaffekos ved skogsbålet. Jeg fant ei gløppe som gav sol i akkurat den halvtimen jeg trengte til å fyre bålet, varme vann til solbærsafta, spise og koke kaffe. Trikset er å sette seg i kanten av solskyggen ved start, så passerer sola over scenen mens man sitter der og nyter det nydelige været. 12-13-14 kuldegrader, vindstille og sol, et lite bål med en sydende kaffekjele, snø på trærne, et par flaggspetter som lager et lurveleven mens de krangler om hvem som har retten til områdets kongleavling...kan det bli bedre? Nei! Sola flytter seg 15 grader i timen, så man trenger bare en sprekk på 7,5 grader for en halvtimes solkos: Etter bålkosen blir det off pist bushing i ulendt og bratt terreng med skog full av snøtunge trær. Da ser man gjerne sånn ut når man kommer hjem: Endret 15. desember 2022 av Skogens Stønn 8
Kristian V. Skrevet 17. desember 2022 Skrevet 17. desember 2022 Trimtur i 15cm nysnø Fagerhei - Tvedestrand. 8
Populært innlegg TMF Skrevet 18. desember 2022 Populært innlegg Skrevet 18. desember 2022 Ute å luftet svartkjelen i nærområdet. Det er ikke mye som skal til for å få seg en liten pustepause i hverdagen, et lite kaffebål i blåtimen er alt som skal til. 11
Skogens Stønn Skrevet 18. desember 2022 Skrevet 18. desember 2022 (endret) En tur ut i den flotte desemberskogen i dag for å lage brunsj. Enkle greier, bare speilegg på bødskiver, men det smaker godt det også (man må huske estragon til eggene, ellers får man estragon-mangel, og det er ikke bra - for brunsj-hummøret altså). Ferdig bespist og gått over i kosemodus På vei hjem gjennom skogen fikk jeg se adventstjerna mellom trærne (riktignok er det planeten mars, men jumestemningen blir litt bedre med litt fantasi) Og der nede over dalen vår er det full adventstemning med lys i hekkene og stjerner både i vinduene og barneøyne, og jammen henger ikke julestjerna der oppe på himmelen også (men nå er det jupiter som har fått tildelt den rollen) Endret 18. desember 2022 av Skogens Stønn 4
Skogens Stønn Skrevet 19. desember 2022 Skrevet 19. desember 2022 Og dagens rett var amerikanske pannekaker (etter en oppskrift jeg fikk av en kokk i Canada på en tur dit på 80-tallet). Tilbehør er alltid lønnesirup (maple syrup), og gjerne stekt flesk som jeg hadde i dag, eller bacon. 6
+ketilring Skrevet 19. desember 2022 Skrevet 19. desember 2022 Skogens Stønn skrev (På 18.12.2022 den 20.45): (riktignok er det planeten mars, men jumestemningen blir litt bedre med litt fantasi) Ekspander Riktignok er det Jupiter, men hva gjør vel det så lenge julestemningen er der. : ) Avsporing: Jeg ble nysgjerrig på den bålpanna i det forrige innlegget, hva slags type er det?
Skogens Stønn Skrevet 19. desember 2022 Skrevet 19. desember 2022 ketilring skrev (På 19.12.2022 den 17.55): Jeg ble nysgjerrig på den bålpanna i det forrige innlegget Ekspander https://eagleproducts.com/produkt/stekepanne-non-stick-alu-hot-pan/ 1
Han Derre Skrevet 23. desember 2022 Skrevet 23. desember 2022 Skitur under Hallingskarvet i minus 18 Fikk meg en fin tur i dag, måtte forvarme primusen to ganger, men etter litt snøsmelting ble det chilli chicken noodle soup som varmet godt i solnedgangen, før jeg gikk noen timer i mørket tilbake til varm hytte og kald pils. God Jul! 9
Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 24. desember 2022 Populært innlegg Skrevet 24. desember 2022 Sesongdebuterte med trugene i går. Gikk en god runde på Romeriksåsen fra bakkene bak kirka, opp på åsen, og ned til Hellerudhaugen. 12 km. 😍 Da var det ikke noe tvil om hva jeg skulle gjøre i dag 😁 Det ble 13 nyyyydekieg km. fra Stryken til Elvannet. Ikke folk å se, ikke en lyd. Akkurat sånn den perfekte turen skal være. Det er noe med å gå steder man definitivt aldri ville gått når det ikke er snø. Mage av strekker i dag ville vært ganske så kjipe på barmark. Med trugene på sekken gikk jeg ned til 7-Eleven i Hakadal og spiste en burger. De stengte tydeligvis tidlig i dag. Det sa ikke tjommen noe om før rett før de han skulle låse, så måtte spise kjapt. Siden jeg ikke kunne vente på bussen der, gikk jeg videre til Åneby. (Det er det geniale med å avslutte turer i Nittedal/Hakadal fra både Romeriksåsen og Nordmarka. Er det lenge til bussen kommer, er det bare å gå til et stopp hvor du slipper å vente så lenge) Kunne ikke hatt en bedre dag en dette. (bildene er fra i dag, hadde ikke med kamera i går) 10
+Robinson Skrevet 25. desember 2022 Skrevet 25. desember 2022 Kaffetur. Ikke i dag, men fredag... Dalevatn kaffe.movHenter informasjon... 4
Kjell Iver Skrevet 25. desember 2022 Skrevet 25. desember 2022 God jul i forumet! Masse snø her jeg er - forsøkte meg på en skitur men bunnløst pudder gjorde det umulig å komme opp i høyden. Snøfokk og utrolig ustabile værforhold for ferdsel i fjellet på denne årstiden. 6
Kristian V. Skrevet 28. desember 2022 Skrevet 28. desember 2022 Sol og blå himmel i går, så ville prøve å gå en tur til Solhomfjell, men veien opp til parkeringsplassen var ikke brøytet, heller ikke parkeringsplassen/rasteplassen nede langs hovedveien ved Heiland var brøytet, så den turen ble avlyst. Men fikk hvertfall en kjøretur i flotte vinteromgivelser Så i dag ble det en trøstetur i den lokale skogen, i noen få minusgrader og nysnø, etter noen dager med regn og varmegrader. Den gamle snøen hadde derfor smeltet en del, så var ikke vanskelig å gå i dag, kun 5-10cm på det værste. Det skumleste var visse deler av stien der vann hadde samlet seg og frosset, for så at nysnøen la seg oppå.. ble noen improviserte ballett-bevegelser til tider, men gikk heldigvis greit 3
Anbefalte innlegg