+Bjellesau Skrevet 14. august 2022 Skrevet 14. august 2022 En liten svipptur på Vestlandet denne helgen... 7
DenGladeVandrer Skrevet 14. august 2022 Skrevet 14. august 2022 Liten utflukt på det våte element. Terningkast 10.... minst. 5
graham Skrevet 14. august 2022 Skrevet 14. august 2022 Bjellesau skrev (På 14.8.2022 den 18.42): En liten svipptur på Vestlandet denne helgen... Ekspander Flott landskap. Hvor gikk turen?
+torese Skrevet 14. august 2022 Skrevet 14. august 2022 (endret) Neste generasjon! Alt skal læres men nå er vi to som skal lære. Tore Endret 14. august 2022 av torese 4
+Bjellesau Skrevet 14. august 2022 Skrevet 14. august 2022 graham skrev (På 14.8.2022 den 19.33): Flott landskap. Hvor gikk turen? Ekspander Vassfjøro i Ulvik. 1
+ost Skrevet 15. august 2022 Skrevet 15. august 2022 Kjapp køyetur ved Store Skillingen i Nordmarka fra torsdag til fredag. Meg og minstejenta Warbonnet Eldorado køye, Hammockgear UQ og TQ på meg, fungerte utmerket. OSA køye med Falkenberg UQ og vanlig sovepose på jenta, fungerte utmerket det og. 8
Populært innlegg +TomasF Skrevet 18. august 2022 Populært innlegg Skrevet 18. august 2022 (endret) Det ble gåtur i Skorovatn som er helt nord i Trøndelag. Fine omgivelser å gå i. Endret 19. august 2022 av TomasF 10
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 26. august 2022 Populært innlegg Skrevet 26. august 2022 Liten tur til Risfjell og steinhytta (Gjerstad/Agder) i går. https://ut.no/turforslag/116234/risfjell-og-rundtur-om-steinhytta-i-gjerstad-kommune Det var meget varmt, så turen gikk i behagelig og rolig tempo, var godt å nyte turen uten å stresse avgårde. Turen ble tatt på sen ettermiddag, så temperaturen roet seg utover kvelden og det ble mer behagelig å gå, og man fikk med seg sola som var på vei ned. (Alle bilder tatt med mobilen denne gang). Solhomfjell i bakgrunnen. Solhomfjell i bakgrunnen på høyre side. 15
meisal Skrevet 27. august 2022 Skrevet 27. august 2022 Kjørte til Ringebufjellet i går kveld. Ble tid til en kort gåtur før regnet begynte. Evakuerte til bilen og overnattet der. Regn til langt ut på natten. I dag tidlig ble det en liten tur til Vangfjellet. Grått da vi startet, men det begynte å bli noe finere vær. Mot Åsdalstjønna. Hunden (7,5 mnd) ble såpass sliten av den lette turen, at jeg måtte bare glemme den planlagte lengre turen senere på dagen. Må nok vente med lengre turer til neste år når hunden har blitt litt eldre. 8
+Bjellesau Skrevet 27. august 2022 Skrevet 27. august 2022 meisal skrev (På 27.8.2022 den 18.17): Må nok vente med lengre turer til neste år når hunden har blitt litt eldre. Ekspander Du får kjøpe tredemølle til hunden.. 1
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 27. august 2022 Populært innlegg Skrevet 27. august 2022 Østmarka på tvers. Jeg og kona fulgte flyktningeruta med start ved Enebakk kirke og målgang på Skullerudstua. Det ble en overnatting ved Tonevannet. Morgengry: Ved Sør Elvåga ser det ut som Beveren holder på med å demme opp bekken som renner fra Eriksvann. Uvanlig lite vind denne helgen. Yr meldte 0 m/s. 11
Populært innlegg gudmundgaard Skrevet 31. august 2022 Populært innlegg Skrevet 31. august 2022 Fin dag på jobb i dag! Baktropp på skoletur med en gjeng vgs-elever, geografi/naturfag/krøv-opplegg. Steindalen i Storfjord i Troms. Sist jeg var der, var i 2015, og breen krymper raskt..Men en utrolig vakker dal å vandre gjennom. Vi er så heldige at en lærer også er brefører, så de som ville fikk prøve bre-vandring. 11
krinormyr Skrevet 3. september 2022 Skrevet 3. september 2022 Ble en nærtur på morgenkvisten på meg for å teste nyinvesteringen😀 8
meisal Skrevet 3. september 2022 Skrevet 3. september 2022 På vei fra Oslo, stoppet vi på Dovrefjell, og gikk opp til Hjerkinnskollan og Hjerkinnshøe. Hadde ønsket å ta med Hjerskavlen også, men hunden (7,5 mnd) hadde andre planer. Derfor måtte vi snu etter Hjerkinnshøe. Dette var en fin pause, før kjøreturen gikk videre. 8
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 3. september 2022 Populært innlegg Skrevet 3. september 2022 Tur til Havrefjell og Ormfjell i dag https://ut.no/turforslag/111344747/havrefjell-638moh Var mørke skyer hjemme og kom en heftig regnskur på kjøreturen oppover, samt at det regnet flere andre steder i dag her i distriktet. Yr hadde meldt fint vær i dag......! Jeg SKULLE på tur uansett, og heldig som jeg var, så fikk jeg kun noen få regndråper på selve turen da det kom en åpning i himmelen med delvis blå himmel og hvite skyer drivende mot Havrefjell i det jeg skulle gå. Flaks med den! Bilder knipset med mobilen. Liker meg godt med slikt åpent terreng.. Kan være jeg bor på feil plass her langs kysten på sørlandet. Men heldigvis ikke så langt å kjøre for å komme seg hit. Mye blåbær i området her nå! Siden været holdt seg såpass greit, gikk det an å stoppe og spise også, uten å bli våt. Nødløsningen ville vært å søke ly i en grotte(Torjushelleren) ikke langt unna der jeg tok pausen. Der hadde man kunne satt tørt og fått tørket litt. Dagens ordtak: Det er bedre med en hånd på steinen, enn en stein på hånden Ruta, gikk med klokka. 12
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 4. september 2022 Populært innlegg Skrevet 4. september 2022 Herlig tur opp til Fannaråken - Siste åpne helg for sesongen til Fannaråkhytta. Været kunne ikke vært stort bedre, med klar himmel og stekende sol hele dagen og kvelden. Så snart solen forsvant kom kulden, og det bikket vel ned på minusgradene over natten 🥶 13
meisal Skrevet 7. september 2022 Skrevet 7. september 2022 På vei hjem til Oslo, stoppet vi på Dovrefjell. Parkerte på parkeringsplassen til Viewpoint Snøhetta. Trodde ikke det skulle være så mye folk der midt på dagen en onsdag i september, men det var en god del. Fulgte stien/veien opp mot Viewpoint Snøhetta noen minutter, før vi tok av til venstre og gikk mot en liten topp. Var ikke noe sti som jeg la merke til, men dette er veldig lett terreng, og unødvendig med sti. Vi fortsatte lengre opp og fulgte fjellryggen til høyeste punkt (1399,6 meter). Etter en kort lunsjpause gikk vi rett ned mot Viewpoint Snøhetta, og så til parkeringsplassen. Kjempeflott å gå i fjellet med skinnende sol og litt vind. Viewpoint Snøhetta nesten i midten i bildet. Parkeringsplassen på høyreside. 7
Populært innlegg meisal Skrevet 10. september 2022 Populært innlegg Skrevet 10. september 2022 Tretindanibba (1529 moh) er en fjelltopp i Fjord kommune, som jeg endelig fikk muligheten til å prøve meg på i dag. Slitsom tur både opp og ned, litt for langt & bratt for mine knær. På vei ned var knærne som gelé, og jeg greide faktisk å falle, men ingen skade. Tror jeg smilte litt da jeg endelig var på parkeringsplassen igjen. Hoppet også ut i iskalde Eidsvatnet (rett ved parkeringsplassen) for å avkjøle kroppen og få bort den verste svetten før bilturen hjem. Veldig glad for å endelig kunne krysse Tretindanibba fra "to do"-listen. Hellesylt innerst i Sunnylvsfjorden: Oaldsvatnet (1173 moh) - stien går delvis rundt vannet. 10
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 11. september 2022 Populært innlegg Skrevet 11. september 2022 (endret) Soloppganger er mye sjeldnere enn solnedganger, i hvert fall hvis jeg skal telle de jeg har sett. Så når yr viste seg fra godsiden, så bestemte jeg meg for at nå, nå var det på tide å sjekke ut om jeg ikke kunne få øye på en soloppgang i morgentimene i dag. Motorsykkelen ble behørig pakket med ryggsekk og diverse før jeg la meg, så jeg skulle slippe å stresse for å komme meg av gårde i tide. Bare å få på seg tøyet, hive i seg en kopp kaffe og hoppe opp på sykker'n og dra av gårde. Etter kanskje 2 timers søvn (måtte jo bare lese litt og høre på en podkast først) sto jeg opp klokka halv fire. Ute høljeregnet det, men yr viste med tydelige tegn at det var klart og fint vær, så da var det nok bare synsbedrag, selv om det føltes litt vått også når jeg sto der og så opp på himmelen. Men før jeg startet opp var regnet sluttet og etter en halvtimes kjøring og en times gange var jeg på plass på Rundkollen i Romeriksåsene. Her har man veldig god utsikt, så hvis sola sto opp, så skulle det mye til at jeg ikke klarte å få øye på den. Og slik ble det også. Jeg satt og ventet mens fullmånen gikk ned bak ryggen min, og til sist kom sola snikende opp i øst. Riktignok prøvde den å snike seg opp bak noen skyer, men jeg fikk øye på den i det den passerte et hull i skydekket og kunne nyte en nydelig soloppgang over et vakkert skoglandskap til matpakken og kakaokoppen. Til slutt ble det også tid til å ta igjen tre av de timene med søvn jeg ikke fikk i natt, på et liggeunderlag i fjellduken. Og jammen ble det tid til et kaffekok før jeg snudde nesa nedover mot sykker'n og hjemmveien igjen. Først måtte fullmånen dale ned i skjul i vest Så var det sola sin tur til å vekke landskapet og dekke til frokost Morgenstemning Skyer på morgenen kan være vakkert det også Nede i Nittedal ligger tåka tjukk. Bak den svarte åsen midt i bildet bor jeg, og der ligger nok tåka like tjukk tenker jeg. 3 timer i posen. Riktignok later jeg her bare som jeg sover, for jeg har ikke lært meg kunsten å ta bilder mens jeg sover. Men det var altså akkurat sånn jeg sov da. Morgenkaffen er nesten klar. Endret 11. september 2022 av Skogens Stønn 13
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 12. september 2022 Populært innlegg Skrevet 12. september 2022 meisal skrev (På 10.9.2022 den 20.05): Tretindanibba (1529 moh) er en fjelltopp i Fjord kommune, som jeg endelig fikk muligheten til å prøve meg på i dag. Ekspander Herlige bilder. Lagt til på inspirasjonslisten! ------------- For min del ble det i helgen en tur opp til Sørbølfjellet i Flå. Kort gange fra parkeringen (2-3 km) for å komme seg opp på fint fjell-landskap med mange fine vann. Litt minus at gruseien frem til parkeringen tar ca. 15-20 minutter, og er ikke av det beste underlaget for bilen. Planen var egentlig å fiske meg litt rundt i vannene på lørdagen, men det var et tykt tåkelag og yr over plassen hele dagen og kvelden. Først på søndag kom det skikkelig finvær, men da var tiden begrenset til å prøve fisket noe særlig. Abisko Dome 2-teltet ble tatt med denne gangen også for å bli bedre kjent med det - også på fjellet. Det var ikke mye vind denne helgen, så noen styrketest ble det ikke. Det var dog veldig vått i lufta på lørdagen. Noen kommentarer: - Teltet holder seg ganske godt i formen selv når vått - Ikke like stort behov for etterstramming som på et tunneltelt. - Jeg synes det er litt småteit at når dørene er helt åpne og teltet er vått vil det dryppe inn i innerteltet. Ikke noe mer problematisk enn at man ikke åpner døren HELT opp. Døren kan også stå "halvåpen" ved å feste nederste del i en løkke nære taket. Da går det fint å ha en grei åpning samtidig som det regner også, uten at alt i forteltet blir vått. - Ellers veldig fornøyd med store fortelt i begge ender og en ganske vill takhøyde. 11
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 13. september 2022 Populært innlegg Skrevet 13. september 2022 Litt bildespam igjen, men flotte turområder fortjener god reklame Søndagstur fra Heiland, opp til Solhomfjell, ned til Uvdalen, opp til Kvenntjønnane og rundt det første vannet, ned til Uvdalen igjen og til Heiland via Maristjenn. Fin rundtur på 2,1 mil. Men med god tid og gode pauser, så går det veldig fint, selv med flere seige motbakker. https://ut.no/turforslag/1112156027/rundtur-solhomfjellomradet-med-utgangspunkt-fra-heiland Viktig å pakke med litt proviant og utstyr. Marishei nærmeste topp med sol på. Utsikt fra branntårnet mot Havrefjell (v) og Ormfjell (h), der jeg gikk tur forrige helg. Masse blåbær i dette området også, på vei ned til Uvdalen. Ny bro nede i Uvdalen på vei opp til Kvenntjønnane.... Den gamle ligger 100m lenger nede i elva da den ble tatt av flom sist det kom så mye nedbør. Hadde rent masse vann ned Uvdalen, gresset lå flatt langt over elvebredden, og broa har vært høy, så det har vært MYE vann.. Kvenntjønnane er en utrolig flott plass, men synd det ikke er fisk i disse to vannene.. Karistjønna/Karibu 11
Populært innlegg +Blaser Skrevet 16. september 2022 Populært innlegg Skrevet 16. september 2022 Det ble desverre ikke noe rypejakt denne uken, måtte derfor avlaste med selv med en topp tur til Blefjelltoppen. 11
Populært innlegg varmtvann Skrevet 17. september 2022 Populært innlegg Skrevet 17. september 2022 Tre dager på Hardangervidda, gikk fra Solheimstulen. 14
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 17. september 2022 Populært innlegg Skrevet 17. september 2022 (endret) Hjemkommet fra en overnattingstur i telt i Romeriksåsene fant jeg ut at været var alt for fint til å parkere hjemme i stua. Det ble en kveldstur opp på en topp for å se om jeg kunne finne solnedgangen (samme sted som jeg for ei uke siden spottet en soloppgang, Rundkollen i Romeriksåsene) Endret 17. september 2022 av Skogens Stønn 10
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 19. september 2022 Populært innlegg Skrevet 19. september 2022 (endret) Hadde pakket sekken klar for en helg på Lifjell, til og med fått en hyggelig vekt på 12,8kg, inkl mat for 2 dager og 1l vann. Sluttet tidlig på jobb på Fredag for å kunne dra opp tidligst mulig, så jeg slapp å surre rundt i halvmørket. Kom hjem, parkerte bilen og skulle bare en kjapp tur på butikken for å handle de siste tingene med mat som skulle være med. Da jeg gikk forbi bilen så jeg en lang strek med olje på bakken, servoolje, mye servoolje, som lakk fra tannstanga - Det ble med andre ord ingen tur til Lifjell... Det ble derimot en ekstra lang tur lokalt her i Tvedestrand på søndagen, til Fagerhei, og området rundt, som en mager liten trøst, totalt 2,1 mil og 6t 15 min. Var stooore mengder hjortelusflue og flått på denne turen.. Men var oppdelt i områder, hjortelusflua var meget aktiv fra Fagerhei og til Røyvann, plukket de av meg konstant nesten hele tiden. Ved pause nr 2, hadde jeg masse bittesmå flått på buksa, plukket sikkert 30 stk på 10 minutter. Fagerhei: Frokost... Går sti her, men ikke så lett å se i starten ute ved grusveien den starter ved. Utsikt mot retningen man skal gå, ned til vannet. Fantura, her går stien innimellom steinene Sett fra andre siden: Lav vannstand ved Røyvann: Lunch ved Røyvann: Østeråvann: Start og stopp ved Ramsdalen, gikk med klokka. Et parti (nederste delen av løypa) mellom Sagvann og Røyvann er umerket sti. Endret 19. september 2022 av Kristian V. 11
Anbefalte innlegg