+sneakyowl Skrevet 12. februar 2022 Skrevet 12. februar 2022 Sig Man skrev (16 minutter siden): @sneakyowl ikke ukjent problematikk med teltstengene. Disse vil nok være helt fine å sette i når du kommer hjem og gjør det i varme, er duken som krymper pga kulda. Løsninga er å kappe «sånn passe» av stengene, så du får dem i i kulda, og teltet er stramt om sommeren. Ja, det er ikke nytt for meg- men knotet bare litt ekstra med det denne gangen. Jeg tror nok ikke det har så mye med kulde å gjøre som med at stoffet heller krymper/utvider seg om det er tørt/vått. Samme årsak som for at man etterstrammer barduner litt etter at teltet er satt opp for å få det stramt og fint. Jeg har samme "problem" på første kveld med telt på sommeren etter grundig tørk fra siste tur.
northern_fov Skrevet 12. februar 2022 Skrevet 12. februar 2022 sneakyowl skrev (1 time siden): Ja, det er ikke nytt for meg- men knotet bare litt ekstra med det denne gangen. Jeg tror nok ikke det har så mye med kulde å gjøre som med at stoffet heller krymper/utvider seg om det er tørt/vått. Samme årsak som for at man etterstrammer barduner litt etter at teltet er satt opp for å få det stramt og fint. Jeg har samme "problem" på første kveld med telt på sommeren etter grundig tørk fra siste tur. Jeg har slitt med det på Abisko Dome som jeg rett og slett mener har en designfeil (som tydeligvis flere telt har). Problemet er at det ikke er mulig å få stangskoene langt nok ut fra teltet ved oppsett slik at det blir lettere å tre stengene nedi. Løsningen etter min mening ligger i å forlenge stroppene som stangskoa er festet til, ikke kappe stengene. Løste det ved å snitte opp løkka i enden hvor stroppen er sydd tilbake på seg selv slik at jeg fikk en 4-5cm mer å gå på. Risikoen er at stroppen kan skli ut av stangskoa men det har ikke skjedd enda. 1
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 23. februar 2022 Populært innlegg Skrevet 23. februar 2022 (endret) Har ikke vært, men er på tur nord på Romeriksåsene akkurat nå. Reine påskestemninga! Lage sine egne spor Endret 23. februar 2022 av Skogens Stønn 10
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 23. februar 2022 Populært innlegg Skrevet 23. februar 2022 Har hatt et par fine skiturer i nærområdet. I går gikk jeg via 7 lokale fjelltopper i nydelige forhold. På starten av turen - Sæterfjellet Sommermerkene vi lagde vises godt på avblåste fjellet Store fonner oppå her. Det har vært kraftig vind. Jeg har her passert Øvre Sæterstivatnet og går mot Skogmofjellet Ned fra Skogmpfjellet var det avblåst - all pudderet lå nede ved neste turmål Kaukarpallen Kaukarpall - klassisk turkasse her - gammelt melkespann Turens eneste skikkelige pause ved en gapahuk ved skogmo Så er det 3 topper igjen ved Gåsheia før jeg får skyss tilbake til bilen. En fin tur. Sørgelig at forholdene ikke vil vare - er meldt regn 9 1
+torese Skrevet 23. februar 2022 Skrevet 23. februar 2022 I bakgården, trengte en mental pause i en travel hverdag. Tore 7
Skogens Stønn Skrevet 26. februar 2022 Skrevet 26. februar 2022 (endret) I dag ble det sporing av ulv (Ulvåa-flokken) med Foreningen våre rovdyr: Mange deltagere i alle aldersklasser: Og tradisjonen tro ble det hele selvsagt avsluttet med bål, skaukaffe og grillpølser med masse ketchup og sennep: ...og jammen var det noen som kom over et jervespor helt på tampen, rett i nærheten av der vi satt og skjøv i oss pølser: Her har'n gått: Endret 26. februar 2022 av Skogens Stønn 7
Skogens Stønn Skrevet 15. mars 2022 Skrevet 15. mars 2022 (endret) I dag var det skikkelig påskestemning inne på Romeriksåsene. Varmt nok til å rive av seg skjorta Noen få orrer har dratt i gang med vorspiel på myra før den store festen senere på våren: Endret 15. mars 2022 av Skogens Stønn 9
+sneakyowl Skrevet 21. mars 2022 Skrevet 21. mars 2022 (endret) Har vårens beste helg på vinterfjellet nettopp vært? 😎 Som litt oppladning til Hardangervidda på langs over påsken ble det en solotur fra Imingfjell til Mårbu (nesten. Slo leir 1-2 kilometer unna Mårbu, alene i høyden) og tilbake over helgen i det helt perfekte og upåklagelige været. Dette ble første tur på fjellski i stikka løype for min del. Det meste av de andre turene i år har vært på mer fri navigasjon og rute. Jeg foretrekker nok det mer frie, men innser at når det er så varmt som nå, så blir det nok litt i tyngste laget å gå utenfor den hardere såla som den stikka løypa har om det foreligger ambisjoner om å dekke noen mil. Virkelig deilig å våkne til sol på teltduken før klokken 08 på morgenen! Endret 21. mars 2022 av sneakyowl 9
Kjell Iver Skrevet 12. april 2022 Skrevet 12. april 2022 Dagstur lokalt fra Bruholen til Kvannli - ca 26 km - noe stigning - høyeste punkt er ca 700 moh. Det er stor skredfare rundt ellers her.. Det går mindre og mindre folk på ski - føret var ok utenfor scootersporene så prøvde å styre litt utenfor sporene. Flott dag i fjellet 8
+torese Skrevet 13. april 2022 Skrevet 13. april 2022 På beina, lite snø i lavlandet på senja denne påska. Tore 3
aleks Skrevet 24. april 2022 Skrevet 24. april 2022 Kanotur i går. Hadde Lundevatn (Agder/Rogaland) helt for meg selv. 6
Skogens Stønn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 Ikke i dag, men på lørdag (altså 23. april). Åpnet badesesongen på Vortungen i Rømskog. 5
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 25. april 2022 Populært innlegg Skrevet 25. april 2022 Nok en fin tur inn i Børgefjell i strålende vår eller helst sommervær. Ruten ble Tomasvatn, Jengelen, Gaukarn, Virmavatnet, Steinsvatnet (nesten), og retur samme vei. Nok fisk og vel så det. 3 forlengere må til nå på de fleste vatna. 11
+Myriameter Skrevet 2. mai 2022 Skrevet 2. mai 2022 Utsikt fra Kampenhaug, over Ner- og Mellomdammen. Her lå det is for en uke siden. Fiskeforeningen har satt ut garn for å ta ut små-abboren, slik at ørreten kan trives bedre. Litt vanskelig å finne egnet fiskeplass da, men så fisken sprette hvertfall. 9
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 4. mai 2022 Populært innlegg Skrevet 4. mai 2022 (endret) Endelig første turen i høyden for sesongen, det gledes! Bildespam fra dagsturen jeg hadde søndag 1. Mai i Gjerstad(Agder), opp til Havrefjell, Ormfjell og Solhomfjell (638, 634 og 659moh). Turen gikk fra p-plassen på Sandtjønn hyttefelt og via lang rute opp til Havrefjell, så lang rute ned via Ormfjell. Dette var egentlig hele turplanen for dagen og den tok 3 timer og ble på ca 10 kilometer, men siden jeg ikke var noe særlig sliten(takket være god trening med lokale turer i vinter!), og at det var mange timer igjen med dagslys og mer enn nok drikke igjen i vannflaska, tok jeg like gjerne turen opp til branntårnet på Solhomfjell også, som la til nye 3 timer og 10 kilometer. Turen ble totalt på 20,8km og varte i ca 6t.(tid i bevegelse: 4t 17min.) Starten fra p-plassen ved Sandtjønnlia hyttefelt. Utsikt ned mot Sandtjønn hyttefelt og P-plassen. God stigning i starten. Lang rute opp til Havrefjell går på nedsiden av denne fjellkanten. Lettgått terreng og god blåmerket sti hele veien. Link-hytta Når jeg så det åpne fjellet vise seg etter man kom opp til hytta kom gledesrusen over at sesongen endelig er i gang Varden på Havrefjell Fra varden har man fin utsikt mot Sigridstjønn. Etter tips fra en annen som var på tur, tok jeg en liten omtur innom "Torjusheller". Utsikt mot Uvdalen midt i bildet og branntårnet på Solhomfjell på høyre side. På vei ned fra Ormfjell og med utsikt mot branntårnet på Solhomfjell på venstre side. På vei opp til Solhomfjell Ble ganske varmt i solsteika, så måtte avkjøles litt i det iskalde vannet. Utsikt mot Havrefjell (v) og Ormfjell (h). Utsikt mot favorittdelen av området, Uvdalen og Kvenntjønnane. Og bak de første fjellene ligger Åse-Vøllestadskogene og Hellersvann og Holmvann, som det er stor sjanse for at det blir en overnattingstur til i Pinse-helgen med ørretfiske og mer utforskning av området Isen er seig i skyggepartiene i høyden ved Langvatn(616moh) rett på nedsiden av branntårnet. Isen er kanskje allerede borte nå når jeg skriver dette noen dager senere... Et par lokalhistorier fra området om bjørnejakt og slikt: https://historier.no/historier/klaves-grasasen-bjonnejeger-og-solvsmed/ https://historier.no/historier/bjonneleik-og-lynnedslag-i-tollekniv/ (om de er sanne kan ikke jeg si noe om...) Endret 4. mai 2022 av Kristian J. Vabø 13
DenGladeVandrer Skrevet 15. mai 2022 Skrevet 15. mai 2022 Orker ikke skrive noe lang rapport, så tar kortversjon. Padla fra Skarnes til Årnes i min "underbare uppblåsbara"... Små avstikkere på elver jeg skal utforske mer i sin helhet senere. (Sæteråa, Uåa og Dystå). Middag ble tatt på en øy like nord for der Vorma møter Glomma.... under normale omstendigheter hadde nok vannet stått godt over der jeg satt. (Fint å hvile beina.... i går ble det 95 km på grusracer gjennom Nordmarka) 9
HegeJohnsen Skrevet 16. mai 2022 Skrevet 16. mai 2022 Vårtegn i Holtålsfjella, men det går seint med snøsmeltinga, så fjellskoa må vel vente en stund enda 😥 Rundt en meter snø under tregrensa, delvis helt avsmeltet over, men også mange «renner» med mye snø. Overraskende ok føre på lørdag. 9
Populært innlegg BjørnM Skrevet 17. mai 2022 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2022 I dag så har jeg gått tur fra Rønvikfjellet til Løpsfjellet via Keiservarden. Dette er i Bodø, like øst for sentrum. Turen er på ca. 11,8 km tur retur. Det var grått vær i dag, hovedsakelig opphold, men det kom noen små snøfiller helt på slutten. Det var overraskende mange som var på tur. Jeg er med på Ti på Topp i regi av Bedriftsidretten. Så i dag tok jeg to nye topper, har 10 av totalt 16. Dette er en fin måte å feire 17. mai på! Soløyvannet sett fra Løpsfjellet: Saltstraumen og Børvasstindene i bakgrunnen: Keiservarden sett fra Løpsfjellet: Store åpne vidder mot sør: Mot vest: 11
DenGladeVandrer Skrevet 17. mai 2022 Skrevet 17. mai 2022 Liten luftetur med landeveisdoningen. Planen var Kjentmannstur på Krokskogen, men da jeg våkna i dag, frista det mer med landeveien. https://www.sports-tracker.com/workout/tullball520/6283da180c8bab11bc2cad29 3
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 17. mai 2022 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2022 Hadde meg en dagstur opp til Holmvann i Åse-Vøllestad skogene på Søndag for å utforske og sjekke området, da jeg har planer om fiske- og overnattingstur dit i pinsa. Og dette lover bra, fint område å gå i, spesielt langs vannkanten, fint for både telt og hengekøye! Masse fisk som vaket, men dog av den mindre sorten. Men jeg trenger ikke stor fisk, så lenge den kan fylle en steikepanne. De større ørretene er der nok..så får se om den kan lures neste gang man er der. Som vanlig tar jeg alt for mange bilder, kom hjem med over 200, så her er kun et bittelite utvalg av turen: På vei opp, og tar bilde ned mot Gjerstad, i bakgrunnen ligger Risfjell og deler av Solhomfjell: Første stopp og første vannet man kommer til etter å ha gått et par kilometer på grusvei: Vannet som skal utforskes: Beveren i området har vært nøye på måla, disse stokkene lå langt fra hverandre, men var nesten på cm like lange. Perfekt lengde som gåstaver! Måtte selvsagt prøve fiskelykken. Det gikk ikke helt bra i starten, selv om det vaket mye overalt. På turen tilbake snudde fiskelykken, fikk 3 stk, og flere som jaget både sluk og et par som satt på men glapp fort før man fikk tatt de inn... Flott fisk, kanskje litt tynn enda. Får satse på den feiter seg litt opp de neste 2 ukene.. Måtte ha en pause før jeg dro hjem. En "jeg vil være her lengst mulig før sola går ned"-pause. Deilig å nyte stillheten her med fiskevak og gjøken som lagde lyd i det fjerne. Flotte velholdte grusveier å gå på. Vaket MYE fisk ved dette tjernet, men den var ikke så stor... Ble en del timer på tur, men utrolig herlig at tursesongen opp her endelig er i gang. Nå er det bare å glede seg til pinse! Fulgte vannkanten hele veien inn, så ble mye inn og ut, fram og tilbake på halvøyer og holmer som var tilgjengelig til fots: 14
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 19. mai 2022 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2022 (endret) Sånn så det ut klokka 4 om morgenen på Vortungen i Rømskog den 18. mai: Endret 19. mai 2022 av Skogens Stønn 12
krinormyr Skrevet 19. mai 2022 Skrevet 19. mai 2022 Ble første testtur på havet i Tromsø med ny packraft på meg i dag. Lite fisk å få, men herlig å komme seg ut i sola 7
Populært innlegg BjørnM Skrevet 19. mai 2022 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2022 I dag så har jeg gått fra Heggmoen til øverst i Mjønesskaret. Dette er litt over to mil øst for Bodø sentrum. Været var upåklagelig, for en gangs skyld. Den siste tida så har vi vært belemret med mye regn og vind. Turen tok 3 timer og 10 minutter og distansen tur retur er på 10,4 km. Jeg er med på Ti på Topp. Dette var min 11 topp av totalt 16. Retning øst mot Fauske. Helt bake til venstre skimtes Suliskongen og Dronninga: Mot vest. Her ser vi Steigtind og Multinder midt i bildet. Til høyre Heggmotinden: 10
BjørnM Skrevet 21. mai 2022 Skrevet 21. mai 2022 Dagens turmål var Skautuva eller Skaugtuva som den også kalles. Den er ca. 2 mil øst for Bodø sentrum. Høyde 626 moh. Turen tok litt over 3 timer. Fantastisk vær her i dag. Mot vest: Mot sør: Østover: Mot nord, Landegode: 7
+rayun Skrevet 24. mai 2022 Pålogget Skrevet 24. mai 2022 Rakk en fin utstyrstest før det varslede regnværet satte inn. Holdt meg i hjemlige trakter på en blanding av asfalt og grus. Kort pause med pølsesnabb og kald drikke etter å ha tråkket rundt mesteparten av Langsjøen. Ble litt knot for å komme over til veien på den andre siden av vannet. Mer pølse på dagens siste pause før kursen ble satt hjemover. 4
Anbefalte innlegg