Heriks Skrevet 31. desember 2021 Skrevet 31. desember 2021 Sitat fra 2013: Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig. De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp? Skriv gjerne en egen turrapport! Om du har gått en lang tur over flere dager og har mange bilder setter vi stor pris en vanlig turrapport. Da vil du kunne plotte turen på turkartet og det er lettere å søke seg frem til for andre senere. Har du oppdatert bloggen? post oppdateringer i "Jeg har oppdatert bloggen min" De gamle "hvor har du vært på tur" trådene finner du her: https://www.fjellforum.no/topic/53774-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2021/ https://www.fjellforum.no/topic/50489-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2020/ https://www.fjellforum.no/topic/47471-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2019/ https://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/ Nytt år, nye turmuligheter! 7
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 4. januar 2022 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2022 Godt nytt turår er startet her på Sør-Helgeland - med kulde og litt vind. Ymse forhold i dag og - men har benyttet dagene godt og topp nummer 7 ble «besteget» i dag. Gutten liker best å gå alene så jeg slapp han av et annet sted slik at vi treftes ved toppen. Små fjell med litt småklyving inn i mellom. Gårsdagens tur gikk i snø og skare - ene akebrettet ble blåst avgårde - ikke sett siden. 12
Populært innlegg graham Skrevet 4. januar 2022 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2022 Flotte forhold i Bymarka i Trondheim nå. 14
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 4. januar 2022 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2022 (endret) Opp langs Gjermåa (Romeriksåsene) for å hilse på fossekallen i dag, nasjonalfugger'n vår. Godt nytt år! Endret 4. januar 2022 av Skogens Stønn 12
Populært innlegg +ingen87 Skrevet 7. januar 2022 Populært innlegg Skrevet 7. januar 2022 Riktignok var det i går kveld, men dere får ha meg unnskyld. Historia er for god til å ikke bli fortalt videre! Det var mørkt! Jeg hadde akkurat satt opp min siste mårfelle for kvelden. Fingrene skalv etter møtene med bitende metall denne kvelden. Stjernehimmelen lå som et teppe over landskapet. Nymånen var ikke å se, den hadde gjemt seg for anledninga. Jeg spente på meg skiene og trasket hjemover i snorrette trikkeskinner. Stolt kunne jeg se hvor beint jeg hadde gått i mørket tidligere på kvelden. Plutselig fikk jeg se noe ved siden av skisporet. Ferske spor! Rype! Jeg lyste opp med hodelykta som for flere timer siden skulle hatt nye batteri. Ingenting? Var de her tidligere i kveld likevel? Jeg kunne da ikke se noe spor på tur innover den vidstrakte dalen? Jeg fulgte sporene et par meter. Øynene mine skjerpet seg på konturen av noe som stakk opp av snøen. Jeg gikk litt nærmere. Tøft! En rype strakk hals bak ei lita bjørk. Jeg beundret denne flotte hvitkledde skapningen, som uskyldig og nervøs tråkket litt frem og tilbake. For å få et bedre blikk bak bjørka, flytta jeg meg litt til siden. Ut fra intet fløy det ei annen rype mot lyset og hodelykta. Rypa traff meg i skuldra! Jeg skvatt til, men rakk nesten ikke reagere. Pulsen steg til vers. De skjelvende fingrene ble øyeblikkelig rødglødende. Den nervøse rypa bak bjørka fikk blod på nebb! Den tok rennafart og kom i mot meg den og. Denne hadde tatt bedre kurs, rett mot ansiktet mitt og hodelykta! Jeg dasket til den med baksiden av hånda. Rypa ble slengt bort i snøen. Jeg reagerte lynraskt med skistaven, og skulle til å legge den over nakken på rypa. Skistaven slo i mot ei bjørk, som ga rypa de nødvendige tidelssekundene til å få fart på føttene. Før jeg rakk et nytt forsøk hadde rypa fått fart på beina, og straks etterpå flakset den bort mellom tretoppene. Jeg har før hørt om folk som har kjørt skuter som har fått ryper imot lykta, men dette er første gang jeg opplever at rypa flyr mot lyset. Det var en skikkelig bisarr opplevelse. En sånn følelse av at "nå tar rypene hevn", samtidig som at det var så flott å stå å beundre rypa. Den følelsen av å bli truffet av to ryper kommer jeg aldri til å glemme! "Var du borti nå fugl a"? Joda, jeg var borti to... 11 1 4
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 7. januar 2022 Populært innlegg Skrevet 7. januar 2022 Flott historie @ingen87 - må ha vært en opplevelse! I dag satte jeg og en kompis kursen for Hornstinden, som er en ganske krevende topp (vinters tid) i Vevelstad. Formålet med turen var å telle opp antall besøkende der i fjor i boka, men boksen var frosset fast og det så ut som en jerv hadde vært å tygd på den i tillegg. Dette er et problem på flere topper her.. Måmopp med ny boks til sommeren. Starter med å ta ferja over fjorden og det er først når vi kommer litt opp i høyden det begynner å blåse - og ikke bare litt. Østavindsrokket var kraftig og det var veldig kaldt. Minus 5 ved fjorden, og ned mot 10-12 minus på toppen kan jeg tro. Kraftig vind, is og fokk og vindkast som gjør at vi strever med å holde oss på bena så har man ganske krevende forhold. Sola varmet ikke så mye, men flott utsikt hele veien opp til denne flotte toppen,. Kun to kjappe pauser - alt for lite egentlig, men i disse forholdene hadde vi ikke så mye der å gjøre. Om jeg ikke hadde hatt med kompisen ville jeg ikke gått denne turen, for det var snødekt med hard is under hele veien opp. Hadde ikke med alpinbriller - slalombriller og det var et stort savn. Min fjerde vintertur opp hit. 11
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 9. januar 2022 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2022 Som om det ikke var nok med første fjellskitur forrige helg i Langsua ble denne helgen tilbrakt på Hardangervidda, område Dyranut > Trondsbu med litt ulike tur/retur ruter og fokus på navigasjon med kart og kompass. En god del kaldere denne gangen, og fullstendig whiteout og sterk vind i dag på returveien. Alt i alt en veldig bra tur! Det nye Fjällräven Keb Endurance 3-teltet tok vinden som om det var ingenting, og det var helt nydelig med plass inne i det! Veldig fornøyd med kjøpet. 12
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 22. januar 2022 Populært innlegg Skrevet 22. januar 2022 (endret) Endelig er snøen hard nok til å gå på, så i dag prøvde jeg meg på en ny tur, samme rute som sist, og denne gang kunne jeg fullføre med glans uten å stolpe til knæra i snø. Kunne derfor gå ruta som på barmark, selv med opptil en meter med snø under meg. Kunne faktisk droppa Alfa Walk King og tatt Salomon Speedcross-skoa i dag.. Så da ble det tur via 3 topper rundt i den lokale skogen her i Tvedestrand.. Melåsen, Takseråsen og avslutning på Svarttjennåsen. Dette er en del av den ukentlige "treningsturen" som jeg har i barmarksesongen, så man er fit-for-fight til andre turer, både dags- og overnattingsturer. Godt å få beveget seg litt aktivt igjen, får bare håpe det varer og det ikke kommer flere store lass med snø.. men er vel en viss fare for at det kan skje... Endret 22. januar 2022 av Kristian J. Vabø 10
Populært innlegg Fenrisfrøya Skrevet 22. januar 2022 Pålogget Populært innlegg Skrevet 22. januar 2022 Jeg er I de dype skoger langs grensa til sverige inn for Rømskog. Fin temperatur, lite vind, tørr luft, lite snø. Vi er jaggu heldige som bor i Norge. God hælj. 10
+Kristian V. Skrevet 23. januar 2022 Skrevet 23. januar 2022 Siden det gikk fint å gå i skogen i går, så ble det lenger tur i dag, til Fagerhei. Mot 5,5km i går, ble det 10km i dag.. og valgte Speedcross fremfor Walk King, uten at det var noe problem. Gikk faktisk bedre! Men man bør ha sterke ankler på slik føre som er nå, for de bøyes i alle retninger når man går der folk har både gått til fots og på ski før det har blitt skare/is på toppen. 6
Aurejeger Skrevet 23. januar 2022 Skrevet 23. januar 2022 Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden): Siden det gikk fint å gå i skogen i går, så ble det lenger tur i dag, til Fagerhei. Mot 5,5km i går, ble det 10km i dag.. og valgte Speedcross fremfor Walk King, uten at det var noe problem. Gikk faktisk bedre! Men man bør ha sterke ankler på slik føre som er nå, for de bøyes i alle retninger når man går der folk har både gått til fots og på ski før det har blitt skare/is på toppen. Hei Det er alltid morro å se bilder og tekst fra turene dine i nærområdet ditt fordi jeg bodde i Tvedestrand og Gjerstad før og har hatt mange turer der du deler bilder fra. Fortsett gjerne med det. Skikkelig gøy å se. 1
+Kristian V. Skrevet 23. januar 2022 Skrevet 23. januar 2022 Aurejeger skrev (35 minutter siden): Hei Det er alltid morro å se bilder og tekst fra turene dine i nærområdet ditt fordi jeg bodde i Tvedestrand og Gjerstad før og har hatt mange turer der du deler bilder fra. Fortsett gjerne med det. Skikkelig gøy å se. Hyggelig å høre, venter bare på våren nå, så skal det bli mer turer oppe i Gjerstad også. så da vil det nok komme mer derifra etterhvert. Har planer om både dagsturer og overnattingsturer i områdene mellom Havrefjell/Solhomfjell og Gautefall. Har som plan å bruke skogområdene til Åse-Vøllestad skogene mye mer i år enn tidligere. Er jo et fantastisk flott område 1
+sneakyowl Skrevet 29. januar 2022 Skrevet 29. januar 2022 (endret) Utfordrer Keb-teltet litt langs Femunden denne helgen 😎 Det er gode retrettmuligheter til bilen om det skulle bli for ille med vinden som er meldt. Det blåste meeget bra i natt, men teltet fortsetter å ose selvtillitt. Ikke noe høylytt blafring, bare rumblingen av vinden som treffer duken. En god natts søvn Endret 29. januar 2022 av sneakyowl 9
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 30. januar 2022 Populært innlegg Skrevet 30. januar 2022 (endret) sneakyowl skrev (På 29.1.2022 den 11.03): Utfordrer Keb-teltet litt langs Femunden denne helgen 😎 Det er gode retrettmuligheter til bilen om det skulle bli for ille med vinden som er meldt. Det blåste meeget bra i natt, men teltet fortsetter å ose selvtillitt. Ikke noe høylytt blafring, bare rumblingen av vinden som treffer duken. En god natts søvn Jeg overlevde kvelden og natten med de voldsomme vindkastene Vindmuren avbildet i forrige post ble bygd enda høyere og bredere før jeg sa meg fornøyd. Dette skulle vise seg å være et godt trekk! Det verste av vinden gikk ganske effektivt rundt teltet. De første timene med voldsomme vindkast (opp mot 25 m/s i følge Yr) satt jeg med skoene på i teltet bare for å være sikker, men etter hvert som det viste seg at teltet var fremdeles like bombesikkert kunne jeg ta kvelden i god tro. Det ble ikke verdens beste søvn, men søvn ble det. Vindmuren hadde holdt seg godt i gjennom natten. Jeg så ikke veldig tydelige tegn til at den hadde forringet seg mye. Den var dog også over 1,5m tykk på det meste med ganske harde snøblokker. Jeg fikk pakket leiren sammen så fint det er mulig i 25 m/s i dag tidlig (2-3kg ekstra snø på kjøpet i pakkposen), og gled fint nedover på Femunden igjen mot bilen med god medvind. En kort video av forholdene før jeg pakket sammen i dag tidlig: Som en kan se er det ikke bare røde og gule telt med stormmatter som fikser stygt vær IMG_6800.MOV Endret 30. januar 2022 av sneakyowl 13
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 1. februar 2022 Populært innlegg Skrevet 1. februar 2022 Gikk inn til Simskardhytta - nå har de fått innover ved. Tennte opp og skulle spise men hadde glemt maten, så det ble litt krise. Kun ei appelsin. Minus 16 og vind - så fint å være i «lavlandet.» Her ved nasjonalpark grensen Hytta - med ny voldsom trapp. De har også skoget slik at hytta ligger mer åpent. Tennte lys for min mor som ville hatt bursdag i dag og tok livet med ro med en kopp vann! Unnavind på vei ned og ok skiføre. 11
graham Skrevet 1. februar 2022 Skrevet 1. februar 2022 Kjell Iver skrev (1 time siden): Tennte opp og skulle spise men hadde glemt maten, så det ble litt krise. Kun ei appelsin. Ingen bokser med salatbønner i skapene? 1
+Myriameter Skrevet 2. februar 2022 Skrevet 2. februar 2022 (endret) Målet var hytta på fjellet, men da det var meldt orkan i kasta og denne ligger i tregrensa, ble det hytta ved Eikern. Tiltagende vind. Og utover dagen og natten skummet det hvitt på bølgetoppene. Et fenomen som oppstår fra tid til annen på Eikern(53 plass mtp størrelse i Norge, mener jeg å huske), er at det ved kraftig vind fra vest kan danne seg en bølgefront på 1 meter. Da er det ugreit å befinne seg i liten farkost på vannet. En kuriositet rundt denne drikkevannskilden, er at det på dypet ble registrert saltvannsreker par år tilbake. I lia over, som i eldgamle dager var en aktiv vulkan, er det god utsikt til Blefjell og Gaustatoppen bakenfor. Og bakenfor der igjen ligger fjellhytta på randen av Hardangervidda...250 meter fra Villreinsområdet. Litt pussig å nær sagt ha blikkfang på begge hytteområdene i ett og samme drag. Ble ganske begeistret, da jeg kom over denne kjempen på ei bjørk. Hadde det vært en krefttjuke, ville det vært personlig rekord. Men ingen chaga-te denne gangen heller. En ganske ålreit drikk på smak, som kan minne om kaffe med sin bitterhet. Og så er det den kraftigste antioksidanten vi kjenner til...50 ganger sterkere enn blåbær har jeg hørt. Hjelper godt ift psoriasisen m.m. Kom over en stakkar, som jeg vil tro er en yngre tiur. Gammel ble den i hvert fall ikke. Godt med fugleliv i traktene. Ikke minst rovfugl(som jeg forøvrig er elendig til å skjelne). Og nå som sola melder seg mer på, så livner det til med kvidder og tilrop. Flaggspetten, ikke minst, har kviknet til med iherdig hakking. Spettmeisen imponerer alltid, der den beveger seg nedover trestammen med nebbet først. En egenskap den er alene om å mestre. Men skikkelig vår blir det ikke før svarttrosten melder seg på med kremmyke triller. Endret 2. februar 2022 av Myriameter 7
+ingen87 Skrevet 3. februar 2022 Skrevet 3. februar 2022 (endret) Ikke noen langtur, men idag har gått fellerunden og sjekket mårfellene før stormen. Jaggu hadde det ikke gått i en kar! Jeg har en mår liggende fra før, og tenker kanskje at det går an å bruke skinnene til noe nyttig? Lue? Votter? Krage? Noen her inne som har laget noe av skinn? 😊 Endret 4. februar 2022 av ingen87 Fjernet bildene 4
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 4. februar 2022 Populært innlegg Skrevet 4. februar 2022 På hytta fra onsdag til fredag i sol, snøvær, regn og sol i nevnte rekkefølge. Fra 10 kuldegrader til 4 varmegrader. Varmrøkt abbor til lunsj i dag. 10
Populært innlegg +Robinson Skrevet 8. februar 2022 Populært innlegg Skrevet 8. februar 2022 Har ikke vært langt, men ute i nærturen en tur. Dalevatn i Sandnes. 20 minutters kjøring og 35 minutters gåing (alle fall jeg trenger 35. minutter) med en sekk med noen vedkubber hjemmefra , en pose kaffe , kjelen , koppen , en matbit fra min lokale Mega på vei opp og en liten stol. Det blir min ukentlige ute til lunsj opplevelse. Mens man venter på våren og de litt lengre turene. Pensjonist privilegier. 11 1
REJOHN Skrevet 8. februar 2022 Skrevet 8. februar 2022 Robinson skrev (9 minutter siden): Dalevatn i Sandnes. 20 minutters kjøring Fine plass, flott vær og skikkelig bra bål. (Og jeg var ikke på tur......) 2
+Robinson Skrevet 9. februar 2022 Skrevet 9. februar 2022 Vi snakker vinter i Finnmark . Vi her i sørvest skjemmes litt når vi legger ut våre "vinterbilder". Men jeg har ikke tatt fram plenklipperen enda 2 1
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 12. februar 2022 Populært innlegg Skrevet 12. februar 2022 Nok en ny helg på fjellski. Det begynner å bli bra med mil på Nansen-skiene nå, men jeg har nok mye å lære på å kjøre nedover 😅. Denne gangen valgte jeg Hardangervidda fra Rjukan, via Krossobanen (taubane). Jeg rakk denne litt før stengetid på fredagskvelden og fikk eglet meg opp over tregrensen via scootersporene til hyttefolket. Jeg har alltid forstått viktigheten av å låse ned teltet til f.eks. pulken når det skal settes opp, men aldri gjort dette tidligere fordi jeg har stolt på at de to/tre første pluggene jeg setter ned i enden mot vinden gjør jobben tilstrekkelig. Spol frem til meg som knoter med å få stengene inn i koppene fordi duken er blitt for stram (tørket litt for godt etter forrige tur?). Plutselig kommer et monster av et vindkast og får tak i teltet i det jeg knoter. De tre snøpluggene rives opp og jeg rekker akkurat å kaste meg over teltet før det forsvinner. Her blir jeg liggende i noen sekunder for å ikke rekke å gjøre noe mer dumt. Teltet ble omsider satt opp skikkelig. De tre snøpluggene fant jeg igjen ca. 10m fra der de først ble satt ned 🙃 Når jeg kommer hjem blir det endelig å få festet en snor i teltet på en karabiner 😁 I dag er dagen brukt på en mil+ runde i området, og i morgen blir det noen korte kilometer ned til Krossobanen igjen. Gaustatoppen sett fra toppen av Krossobanen. Nydelig skydekke! 10
+Sig Man Skrevet 12. februar 2022 Skrevet 12. februar 2022 @sneakyowl ikke ukjent problematikk med teltstengene. Disse vil nok være helt fine å sette i når du kommer hjem og gjør det i varme, er duken som krymper pga kulda. Løsninga er å kappe «sånn passe» av stengene, så du får dem i i kulda, og teltet er stramt om sommeren.
Anbefalte innlegg