Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vurderer en tur til Besshøe (2258m) enten fredag eller lørdag. Hvis værmeldingene er gode blir det trolig tur. Er det noen av dere som har vært der nylig og vet hvordan forholdene er ville det vært fint å høre noe om det. Er det løst/hardt? Har heller ikke vært der på sommeren så jeg lurer på hva som er den beste ruta til toppen. Utgangspunkt Gjendesheim eller Bessheim? Anslått gangtid tur/retur? :shock:

Annonse
Skrevet

Jeg gikk opp denne veien ved påsketider for en del år siden, og da fulgte vi ikke der stien er tegnet inn på den turrapporten.

Traseen var lagt lengre nordvest over Bessfjellet, slik at man fulgte flaten innover og passerte rundt (vestenfor) Bukkehøe på kartet, og så siktet seg inn på ryggen øst for breen, der stien går opp. Det var skispor hele veien til topps dengang, liten mulighet for det nå i romjula

Skrevet

Jeg har ikke vært så langt vest som Besshø i jula, men lenger øst er det i alle fall hardt og ikke spesielt gode skiforhold utenom oppfreste løyper under 11-1200 moh (som er det høyeste jeg har vært). Ser på avstand ut til å være bra med snø i området, noe vel også rapporter og bilder fra området her inne tyder på.

Skrevet
Når det gjelder utgangspunkt og rute til Besshø nå, ville jeg helt klart ha valgt å starte fra Bessheim. Det som nok er den vanligste ruta til topps den veien finner du inntegnet her:

http://www.nfo2000m.no/Turer/20060827/Tur20060827.html

Du bør nok regne 7-8 timer tur/retur. Noe kortere tid på ski...

Jeg tror ikke det er den beste ruta på ski. Vi valgte følgende rute i mai 2006 (GPS'en gikk tom for batteri):

http://www2.hig.no/~torbjornk/gps/besshoe.jpg

Skrevet

Hei! Takker for tips! Nå ble det ikke tur i romjula pga bihullbetennelse... :wink: Satser på å ta turen en eller annen helg nå i januar hvis værmeldingene er gode. Er det noen som vil fraråde meg til å ta turen alene,-eller mener dere dette er en grei tur midtvinters! :oops: (Er i god fysisk form)

Skrevet

Alene er fint det, men det kan vel være greit å gi beskjed til noen hvor du går. Er det fint vær er det kos, er det guffent kan det bli seriøst. God fysisk form er bra. Vett på å snu i tide og riktig utstyr er vel så viktig. Mener jeg da....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.