Gå til innhold
  • Bli medlem

Binding til fjellski: Tradisjonell 75 mm Rottefella eller NNN-BC?


GrendelRaptor8

Anbefalte innlegg

Har tenkt å investere i nye fjellski i år etter å ha brukt mine Atomic BC Telemark kjøpt på Skandinavisk Høyfjellsutstyr i 15 år nå.

Ser ut som jeg ender opp med Åsnes Rago.

Jeg har inntil nå vært bruker av tradisjonell 75mm Rottefella bindinger, men ifm skibyttet ser jeg også på bindinger på nytt.

Jeg går 90% i oppkjørte DNT løyper og maks 10% utenfor løypene.

Hva slags erfaringer har dere? Bør jeg gå for tradisjonell 75 mm Rottefella eller bør jeg vurdere NNN-BC bindinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg angrer stort på BC-bindinger på mine fjellski. Disse er nærmest helt ubrukelig utenfor løype. Dessuten er det bedre med 75mm når man har tung last på ryggen, selv i løypenettet (mer stabilt).

Det største ankepunktet er imidlertid sko. BC-skoa er ubrukelig til å tråkke seg oppover en bratt skråning når det er skareføre (f.eks på topptur). Ja endog farlig. Her er tradisjonelle skisko mye bedre med hensyn til å hakke trinn i skaren....

Det siste momentet er at BC-bindinger fort ises til, slik at det kan bli vanskelig å få på seg skia.

Konklusjon på fjellski: Jeg ville satset på 75mm bindinger selvom 90% foregår i oppkjørte spor i fjellet. Det er svært irriterende å ha utstyr som begrenser friheten til å ta seg en tur utenfor løypen, eller ta seg en svipptur oppom en fjelltopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter synspunktene med tanke på 75mm kontra BC.

Jeg har begge typene, og BC varianten er den som benyttes til småturer i nærområdene (mest løyper).

75 mm er uovertruffen når det gjelder turer utafor allfarvei. Det eneste minuset jeg kan finne som faktisk går i BC skoens favør er i kombinasjon med forsvarets fotposer.

Qrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal holde livet i mine gode gamle Atomic telemark noen år til. Jeg har montert noe ala Kandaharbinding på disse, og er storfornøyd. De gamle 75mm bindingene tok knekken på skosolen når man kjørte litt krappe svinger.

Jeg er stort sett kjempefornøyd med kabelbingdingene, men lurer fortsatt på hvorfor ingen lager disse etter mønster av Kandahar, med strammemekanismen oppå skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal holde livet i mine gode gamle Atomic telemark noen år til.
Det skulle jeg gjerne gjort selv dersom spennet i skiene ikke var blitt borte. Er det forresten noen mulighet for å få spennet tilbake? Min mor snakket om at hennes far alltid satt bort skiene ved å sette dem mot hverandre såle-mot-såle med en trekloss på midten for å "tvinge" inn spenn. Noen som har hørt om dette?

Jeg er stort sett kjempefornøyd med kabelbingdingene, men lurer fortsatt på hvorfor ingen lager disse etter mønster av Kandahar, med strammemekanismen oppå skia.
Enig! Det har jeg lurt på mang en gang selv mens jeg står på vidda med en løs ski, tung sekk på ryggen og forsøker å stramme wiren bak skoen. Kanskje ett tips til produsentene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

west skrev:

Min mor snakket om at hennes far alltid satt bort skiene ved å sette dem mot hverandre såle-mot-såle med en trekloss på midten for å "tvinge" inn spenn. Noen som har hørt om dette?

Ja, dette var tidligere vanlig. Men det var den gang det var treski, vet ikke om det virker med dagens skikonstruksjoner.

Enkelte skimerker har vel fortsatt trekjerne, men etter som de vel er forseglet av plast, kommer det neppe inn fuktighet som gjør at treverket lar seg forme ved å stå i press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan kommer disse BC Magnum bindingene ut i.f.t. 75mm da? Når det gjelder støvler får en kraftige støvler i BC utførelse også. Bl.a. Alpina har en skikkelig kraftig modell. Er det slik å forstå at BC ikke er stivt nok (da må en nesten ryke bindingen vel??) eller er det at den ikke er solid nok og kan gå istykker som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 90% i oppkjørte DNT løyper og maks 10% utenfor løypene.?

Hehe, smaken er som baken Lyngve;)

Hvis det problematisk med tung ryggsekk i oppkjørte løyper med BC, ja da syns jeg man enten skal ta seg et skikurs eller begynne med Ludo istedet :lol:

Ising: Ta med ei låsoljeflaske med olje eller rødsprit, noen dråper på bindingen så er det ikke no problem lenger.

Det må da være bedre med 10% Helvete de siste metrene til topps (hva med stegjern), enn 90 % Helvete i løypene?

Med MAKS 10% utenfor oppkjørte løyper syns jeg det er komplett meningsløst å velge no annet enn BC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, smaken er som baken Lyngve;)

Hvis det problematisk med tung ryggsekk i oppkjørte løyper med BC, ja da syns jeg man enten skal ta seg et skikurs eller begynne med Ludo istedet :)

Prøv BC og tung sekk i en nedoverbakke på skikkelig "luggeføre" i fjellet. Da vil du forstå hva jeg mener :wink:

Oppkjørte løyper i fjellet er sikkert OK de første timene, eller i beste fall 1-2 dager. Men vindfokk og andre verforhold i fjellet, gjør at løypenettet i fjellet ikke kan sammenlignes med Nordmarka.....

Derfor 75mm !!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri opplevd trikkeskinner i fjellet. men har sett en tremenning på bc, det såg ikkje så artig ut... selv har eg oppgradert til rottefella chili rod, det funker til det meste, så får eg heller styre selv ned bakkene med trikkeskinner, mesteparten av ei preparert løype er jo uten sporet uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter at mine 75 mm sko hadde et ublidt møte med ei stor saks (måtte klippes av foten)i fjor har jeg vært på søken etter nye...

Problemet er at det er snart ikke en j... butikk som har sånt på lager her i Trondheim. B)

Har ikke lyst til å kjøpe uten å prøve først... Har relativt kort vei til Järpen og Lundhags... :-)

Bare litt frustert :D

qrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
har aldri opplevd trikkeskinner i fjellet. men har sett en tremenning på bc, det såg ikkje så artig ut... selv har eg oppgradert til rottefella chili rod, det funker til det meste, så får eg heller styre selv ned bakkene med trikkeskinner, mesteparten av ei preparert løype er jo uten sporet uansett...

Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å jakte 2k-topper med chili-bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg Rottefella NNN BC - disse var ustabile og av dårlig kvalitet, men skoa holdt (endte med at en plate i den ene bindingen knakk tvert av på vei til Snøhetta). Det førte selvsagt til at jeg er skeptisk til BC bindinger, men det er vanskelig å få tak i 75 mm skiski i skikkelig kvalitet lenger. De 4 siste årene har jeg måtte bytte sko 2 ganger pga at de knekker i "tåa".

Nå har jeg gått over til Salomon BC bindinger. Disse er like stabile som mine gamle Rottefella 75 mm. Kobimbinert med sko fra Alfa, trives ihvertfall jeg og føttene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet selv ski og støvler for et par år siden. Fra 75 mm og over til nnn-bc. Kjøpte en Madshus støvel og er brukbart fornøyd. Går litt utenfor løype i marka og en del i fjelllet inkludert rypejakt på ski. Syns at forholdsvis lett utstyr er å foretrekke, men støvelen er jo ikke veldig stiv da. Bra komfort og bra varme er det .

Når det gjelder ski mener jeg forskjellen er stor. Har hatt 2 par Atomic BC mountain. Litt slankere og lettere enn telemark ski. Er svært fornøyd med de skia. Atomic har betydelig bedre spenn i sine ski enn mange av konkurentene. Da jeg handlet for 2 år siden gikk jeg runden og kjente på ski men ingen matchet spensten som atomic har. Blir mye bedre å gå med i løypene ihvertfall.

En jungel av utstyr der ute så ikke lett å vite hva en skal velge da. Er i tankestadiet på en litt lenger fjellekspedisjon og da blir nok en litt stivere støvel valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.