Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøremiddel til MSR Arctic pump


Georg Ianke

Anbefalte innlegg

Har en (etter hvert to stk) MSR Arctic pump. Har ennå ikke brukt MSR Arctic pump på tur. Til forskjell fra standardpumpa til MSR, er altså pumpestempelet til Arctic pump utstyrt med en pakning i lær, ikke gummi. Noen forslag til hva denne lærpakningen kan smøres med, og som beholder smøreegenskapene selv om det blir skikkelig kaldt? Har brukt mine standard MSR- pumper i -20°, noe som fungerte, men lite effektivt. Ser dessuten etter en del søk på nett at det er vanskelig å finne smørefett/olje som oppgis å fungere i kaldere forhold enn -25 - -30°. Felleskjøpet har fett i 400g patroner som skal tåle -30°. Finnes også enkelte fettyper til industrielt bruk som tåler -55°, men disse er vanskelige å få tak i, og dessuten helseskadelige å komme i fysisk kontakt med. De selges dertil også i store patronhylser på 400g.
 

Noen som har forslag som er enklere å gjennomføre for en barket vintertelter? Kan noe så enkelt som MSR sin egen mineralolje fungere i sprengkulda? MSR selv anbefaler den til å smøre også lærpakningen til Arctic pump. Selv trodde jeg at syntetolje helst var å foretrekke, særlig i streng kulde. 
 

Var ellers dum nok for mange år siden, til å bruke vaselin på lærpakningen på pumpestempelet til en Nova, noe som helt enkelt var en katastrofe i vinterkulda. 
 

Katadyn sine Novaer og Polaris har jeg for øvrig droppet, nettopp pga de også ellers heller kranglete egenskapene i streng kulde. MSR Whisperlite universal er den jeg har best erfaring med hittil, når temp ligger rundt -20°, selv om altså standardpumpa har vist seg lite effektiv i slik temperatur. Har også anskaffet XGK EX, men har så langt ikke fått prøvd den på tur. 
 

I Forsvaret brukte vi jo i sin tid Optimus 111 uansett forhold, men jeg aner ikke hva slags fett vi brukte til å smøre lærpakninga på pumpestempelet på den med. Vi brukte det vi fikk, og det funket, så enkelt var det. Den gang. I ettertid vet jeg jo at den våpenolja og det fettet vi brukte den gang, er alt annet enn helsesamt…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det følger med "pump cup oil" sammen med artic pump. Dette er samme mineralolje som er med standard pumpe/service kit.

Ville vært rart om MSR la ved den hvis det var noe annet som skulle brukes. Eldre pumper har også lærpakning og samme smøremiddel. 

Ellers burde siliconfettet til primus funke, om du av en eller annen grunn overtenker og vil bruke noe annet enn pump cup oil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard mineralolje er samme produkt som MSR sin olje. Symaskinsolje fås på Clas Ohlson.

Siliconfett fungerer også fint, jeg har brukt begge deler på lærpakning og o-rings pakning 111 primuser. Testet til -18 grader.


MSR standard pumpen har jeg brukt i -30 uten problem. Nesten alle problemer med lekkasje i MSR pumper skyldes de malte o-ringene. Ta ut o-ringene, gnikk vekk all maling, smør opp og sett sammen igjen, så unngår man lekkasjer pga. maling som flasser.

I reservepumpen som er med på vintertur satt jeg in ett pumpelær i skinn fra e-bay, i tilfelle det skulle bli trøbbel en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (5 timer siden):

Det følger med "pump cup oil" sammen med artic pump. Dette er samme mineralolje som er med standard pumpe/service kit.

Ville vært rart om MSR la ved den hvis det var noe annet som skulle brukes. Eldre pumper har også lærpakning og samme smøremiddel. 

Ellers burde siliconfettet til primus funke, om du av en eller annen grunn overtenker og vil bruke noe annet enn pump cup oil.

Det du skriver om eldre MSR- pumper er jo interessant lesning. Skjønner i det hele tatt ikke hvorfor MSR byttet ut lærpakninga på pumpestempelet med gummipakning i sine nyere standardpumper. Den gummipakninga fungerer dårlig i lavere temp enn 10-12 minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Standard mineralolje er samme produkt som MSR sin olje. Symaskinsolje fås på Clas Ohlson.

Siliconfett fungerer også fint, jeg har brukt begge deler på lærpakning og o-rings pakning 111 primuser. Testet til -18 grader.


MSR standard pumpen har jeg brukt i -30 uten problem. Nesten alle problemer med lekkasje i MSR pumper skyldes de malte o-ringene. Ta ut o-ringene, gnikk vekk all maling, smør opp og sett sammen igjen, så unngår man lekkasjer pga. maling som flasser.

I reservepumpen som er med på vintertur satt jeg in ett pumpelær i skinn fra e-bay, i tilfelle det skulle bli trøbbel en dag.

Var ikke lekkasjeproblemer med standardpumpa mi da jeg brukte den i 20 minus, men dårlig effekt i pumpestempelet. Nyere standardpumper har gummipakning på pumpestempelet. Denne blir hard i streng kulde, noe som gjør dem uegnet til slik bruk. Hvis du har ei standardpumpe med malte o- ringer, har du kanskje ei eldre type pumpe med lærpakning på pumpestempelet? Den er nok sikkert effektiv til å pumpe trykk i flaska også i 30 minus, men altså tydeligvis plaget med lekkasjer i o- ringene ved bruk i slike temperaturer. 
 

Er sikkert derfor MSR begynte med nyere standardpumper med umalte sorte o- ringer. Ingen lekkasjer på dem i sprengkulda, men altså ineffektivt pumpestempel fordi de bytta ut lærpakninga på pumpestempelet med ei gummipakning. Så begynte de relativt nylig med Arctic Pump, som altså har lærpakning på pumpestempelet, og en mykere pakning til flasketuten for å unngå lekkasje i sprengkulda. Arctic pump skal til gjengjeld ikke brukes i plussgrader pga fare for lekkasje. Pakningene blir for myke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ny MSR standard pumpe har malte oringer. Det følger faktisk også med vindskjerm og reflektor om du kjøper ny pumpe.

Med Artic pump følger det ikke med vindskjerm og reflektor.

Men, det følger 2 komplette sett O-ringer med i et service kit (XGK i alle fall). Så har du en Artic, kan du bytte O-ring til koblingen og spindelen til standard O-ring og beholde pumpelæret. Vær forsiktig når du bytter, så kan artic O -ringene settes tilbake i pumpa for bruk i kulda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (29 minutter siden):

Var ikke lekkasjeproblemer med standardpumpa mi da jeg brukte den i 20 minus, men dårlig effekt i pumpestempelet. Nyere standardpumper har gummipakning på pumpestempelet. Denne blir hard i streng kulde, noe som gjør dem uegnet til slik bruk. Hvis du har ei standardpumpe med malte o- ringer, har du kanskje ei eldre type pumpe med lærpakning på pumpestempelet? Den er nok sikkert effektiv til å pumpe trykk i flaska også i 30 minus, men altså tydeligvis plaget med lekkasjer i o- ringene ved bruk i slike temperaturer. 
 

Er sikkert derfor MSR begynte med nyere standardpumper med umalte sorte o- ringer. Ingen lekkasjer på dem i sprengkulda, men altså ineffektivt pumpestempel fordi de bytta ut lærpakninga på pumpestempelet med ei gummipakning. Så begynte de relativt nylig med Arctic Pump, som altså har lærpakning på pumpestempelet, og en mykere pakning til flasketuten for å unngå lekkasje i sprengkulda. Arctic pump skal til gjengjeld ikke brukes i plussgrader pga fare for lekkasje. Pakningene blir for myke. 

Jeg har nyeste pumper, faktisk 2 stk. pga. det fulgte med ved bruktkjøp, og en eldre grå som fulgte med bruktkjøp. (Har faktisk kun kjøpt brukte brennere). Alle de pumpene, samt expedition rep kit har èn malt o-ring, den gir lekkasje ved reguleringsventilen før eller siden. Mulig de har skiftet siste to år, men før det har det vert en sort o-ring med rødmaling på.

Den ene litt eldre pumpen jeg har hadde også pumpestempel av gummi, slik som resten. På e-bay får man uorginale lærpakninger som passer, jeg betalte 25kr for 5 stk for noen år siden. Det er en sånn jeg har satt inn i den gamle typen pumpe, men jeg har ikke trengt å bruke den fordi de andre pumpene mine har fungert i 30 minus med gummistempel. Min pumpe som er i bruk smøres godt en gang eller to i året, jeg bruker samme pumpen hele året, de andre ligger i reservepakken.

Men hvis man har ett tørt eller delvis tørt gummistempel i pumpen, som skal gli og tette mot en tørr plastvegg i pumpen, er nok ikke det optimalt uansett om det er gummi eller lær.

Ulempen med Arctic o-ringene er at de har dårligere levetid, men er mer stabil i kulde. Børge Ousland har brukt standardpumpen på nordpolturene sine (men usikker på siste tur). Men hadde jeg hatt en arctic pumpe, ville jeg nok brukt den på vinteren.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (11 minutter siden):

Helt ny MSR standard pumpe har malte oringer. Det følger faktisk også med vindskjerm og reflektor om du kjøper ny pumpe.

Med Artic pump følger det ikke med vindskjerm og reflektor.

Men, det følger 2 komplette sett O-ringer med i et service kit (XGK i alle fall). Så har du en Artic, kan du bytte O-ring til koblingen og spindelen til standard O-ring og beholde pumpelæret. Vær forsiktig når du bytter, så kan artic O -ringene settes tilbake i pumpa for bruk i kulda.

Har ikke helt nye MSR standardpumper, men skal ta en titt på både dem og Arctic’ene. Begge standardpumpene mine fulgte med de primusene jeg kjøpte. Whisperlite’n har jeg hatt i noen år, men er lite brukt pga andre gjøremål de senere år, og i grunn lite effektiv montert på egne bein. Har siden fjernet de originale støttebeina og bygget den om med et Trangia- adapter til å passe i en Trangia vindskjerm. Bedret effekten adskillig, og var slik jeg brukte den i 20 minus. Hadde dessuten en Polaris som jeg brukte ned til ca. 10 minus. Katadyn- primusene fusker og slukker lett i kaldere vær, er min erfaring. Derfor droppet jeg dem. Forgasserrøret på Whisperlite og XGK forekommer meg å være vesentlig i streng kulde. Også 111’en hadde forgasserrør innebygget. Brukte for øvrig både novaene og polarisen med adapter i Trangia vindskjerm. Det kommer jeg neppe til å gjøre med XGK’n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har titta nærmere på eget materiell: 

Min Whisperlite universal, som jeg kjøpte ny for ca. 7 år siden nå, har to små medfølgende ekstra o- ringer til reguleringspinnen, og en større til sylinderen der brennstoffslangen skal kobles. Alle tre sorte. Dessuten tuben med mineralolje og universalverktøyet. Og en ekstra kobling for gassbokser, samt ekstra dyser for ulike brennstoff: totalt tre dyser for hhv. gass, parafin og blank bensin (heptan eller alkylat). Standardpumpen (som fulgte med) har rødmalte o- ringer. Malingen lot seg greit tørke vekk med litt dopapir. Smurte opp o- ringene igjen før montering. Pumpekoppen er i sort gummi. 
 

XGK’n hadde to rødmalte ekstra o- ringer. Begge til koblingen til brennstoffslangen. O- ringene i den medfølgende pumpen (standard pumpe) er også rødmalte. Tørket vekk rødmalingen på alle o- ringene med litt dopapir, smurte dem opp igjen og monterte dem igjen.  Også denne pumpen har sort pumpekopp i gummi. Kjøpte denne primusen ny for halvannet år siden. 
 

O- ringene i Arctic pumpa jeg kjøpte for et par år siden er derimot begge blå, ikke malt. Gikk i alle fall ikke an å tørke vekk blåfargen. Fulgte verken ekstra o- ringer eller vindskjerm med den pumpa. Pumpekoppen på denne pumpa er av lær. Impregnerte læret med mineralolja til MSR, så får jeg se om jeg får prøvd pumpa i egnet temperatur noen gang. Er dessverre ikke hverdagskost med skikkelige vintre i norske høyfjell heller i vår tid. Særlig ikke temperaturer ned mot -30°. 
 

Spent på den Arctic pumpa jeg nylig bestilte. Ser ut til at Fjellsport.no får mange bestillinger om dagen, for jeg har ennå ikke mottatt e- post om at bestillingen er levert på posten. Kun mottatt ordrebekreftelse. Bestilte på torsdag. 
 

Takker ellers for alle tips og råd så langt, og får gjerne tilbakemeldinger og kommentarer på det jeg har skrevet her i denne kommentaren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke noen erfaring med disse pumper, men O-ringer som kommer i kontakt med brennstoff skal jo være nitril O-ringer og ikke vanlige. MSR malings konseptet forstår jeg ikke, men det skal tilsynelatende også helst gnikkes av. Små krakeleringer i sådan maling vil jo gjøre O-ringen lekk. Hva tenker de?

Er "mineraloljen" mineral? Jeg har smurt O-ringer i store mengder gjennom tiden, men alltid med silikonfett/-olje uten problemer. Mineralolje får jo O-ringer og gummipakninger til å "kvelle opp" og bli utette. Smøremidlet fra Optimus til Nova er silikon.

Det finnes ulike spesial fett/-oljer for lær. Jeg ville stille et sådan lærstempel i Collan oil i noen dager. Hvis det da er mulig å få tak i den velduftende (mandler) "Collan oil" lenger? Har en nostalgi flaske m ca 1 l stående. Om det funker i sterk kulde vet jeg ikke, men skulle tro det? Helseskadeligt?? Vet ikke.

Elgen

image.thumb.png.3987d780c3368b07222f623279f38698.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (11 timer siden):

Hei

Jeg har ikke noen erfaring med disse pumper, men O-ringer som kommer i kontakt med brennstoff skal jo være nitril O-ringer og ikke vanlige. MSR malings konseptet forstår jeg ikke, men det skal tilsynelatende også helst gnikkes av. Små krakeleringer i sådan maling vil jo gjøre O-ringen lekk. Hva tenker de?

Er "mineraloljen" mineral? Jeg har smurt O-ringer i store mengder gjennom tiden, men alltid med silikonfett/-olje uten problemer. Mineralolje får jo O-ringer og gummipakninger til å "kvelle opp" og bli utette. Smøremidlet fra Optimus til Nova er silikon.

Det finnes ulike spesial fett/-oljer for lær. Jeg ville stille et sådan lærstempel i Collan oil i noen dager. Hvis det da er mulig å få tak i den velduftende (mandler) "Collan oil" lenger? Har en nostalgi flaske m ca 1 l stående. Om det funker i sterk kulde vet jeg ikke, men skulle tro det? Helseskadeligt?? Vet ikke.

Elgen

image.thumb.png.3987d780c3368b07222f623279f38698.png

Vi får anta at de o- ringene som følger med primus og pumper er egnet til formålet, selv om heller ikke jeg ser hensikten med å male o- ringene med en maling som helt greit tørkes av med et tørk dopapir. Undres hva MSR tenker i så måte. Uansett tror jeg mer på pumpekopp i impregnert lær i streng kulde, slik MSR Arctic er utstyrt med, framfor gummi, som de bruker på standardpumpene sine. Alle de nyere Optimusvariantene har pumpekopp av lær, slik 111’en hadde. I alle fall da jeg prøvde dem. Begynner å bli en del år siden nå. Synd de alle mangler det forgasserrøret de skulle hatt. Det hadde gjort dem så mye bedre og mer stabile når temeraturen synker under -20°. Samme gjelder nok brøkebrennerne til Primus. 
 

Om "mineralolja" til MSR faktisk er mineralolje er et godt spørsmål. På mine tuber står det "MSR pump cup oil". Intet om mineralolje.

Jeg har også noen tuber med silikonfett fra Optimus. Olja til MSR er såpass mye mer tyntflytende at det i alle fall er vesentlig lettere å impregnere med den, enn med fettet til Optimus. Hva som smører best i sprengkulda vet jeg ikke. 

Shimano bruker mineralolje (påstår de) i sine hydrauliske skivebremser for sykkel. Denne skal visst tåle temmelig streng kulde uten problem. Den er nesten like tyntflytende som vann. Jeg bruker den på min sykkel, og 10-12 kuldegrader har ikke vært noe problem. Nå er jo ikke 10-12 kuldegrader det jeg kaller "streng kulde". 
 

Hva fossilt drevne biler angår, fikk jeg høre av mekanikeren som holdt min utgamle Golf i live for mange år siden, at helsyntetisk motorolje er best i kulda. Jo kaldere, jo viktigere å bruke helsyntet på motoren. Nevnte mekaniker var pensjonert fra et langt yrkesliv i Møller- konsernet, og hadde skrudd på Volkswagen hele livet. Men kanskje nettopp derfor var han vant til at syntetisk olje er best i kulda? Kan dette ha endret seg de senere år?
 

Jeg kan ikke gi noe klart svar på hva som er best, bortsett fra at jeg ikke kommer til å prøve vaselin igjen på noe som skal fungere friksjonsfritt i kulda. Nå gir jeg MSR pump cup oil en sjanse. Om silikonfettet til Optimus/Katadyn er bedre, vet jeg ikke. Er ikke alltid produsentene treffer innertier de heller, men det får tida vise. 
 

Kanskje jeg prøver Optimus silikonfett på den nye MSR Arctic pump jeg har bestilt, så har jeg en av hver til sammenligning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (3 minutter siden):

Vi får anta at de o- ringene som følger med primus og pumper er egnet til formålet, selv om heller ikke jeg ser hensikten med å male o- ringene med en maling som helt greit tørkes av med et tørk dopapir. Undres hva MSR tenker i så måte. Uansett tror jeg mer på pumpekopp i impregnert lær i streng kulde, slik MSR Arctic er utstyrt med, framfor gummi, som de bruker på standardpumpene sine. Alle de nyere Optimusvariantene har pumpekopp av lær, slik 111’en hadde. I alle fall da jeg prøvde dem. Begynner å bli en del år siden nå. Synd de alle mangler det forgasserrøret de skulle hatt. Det hadde gjort dem så mye bedre og mer stabile når temeraturen synker under -20°. Samme gjelder nok brøkebrennerne til Primus. 
 

Om "mineralolja" til MSR faktisk er mineralolje er et godt spørsmål. På mine tuber står det "MSR pump cup oil". Intet om mineralolje.

Jeg har også noen tuber med silikonfett fra Optimus. Olja til MSR er såpass mye mer tyntflytende at det i alle fall er vesentlig lettere å impregnere med den, enn med fettet til Optimus. Hva som smører best i sprengkulda vet jeg ikke. 

Shimano bruker mineralolje (påstår de) i sine hydrauliske skivebremser for sykkel. Denne skal visst tåle temmelig streng kulde uten problem. Den er nesten like tyntflytende som vann. Jeg bruker den på min sykkel, og 10-12 kuldegrader har ikke vært noe problem. Nå er jo ikke 10-12 kuldegrader det jeg kaller "streng kulde". 
 

Hva fossilt drevne biler angår, fikk jeg høre av mekanikeren som holdt min utgamle Golf i live for mange år siden, at helsyntetisk motorolje er best i kulda. Jo kaldere, jo viktigere å bruke helsyntet på motoren. Nevnte mekaniker var pensjonert fra et langt yrkesliv i Møller- konsernet, og hadde skrudd på Volkswagen hele livet. Men kanskje nettopp derfor var han vant til at syntetisk olje er best i kulda? Kan dette ha endret seg de senere år?
 

Jeg kan ikke gi noe klart svar på hva som er best, bortsett fra at jeg ikke kommer til å prøve vaselin igjen på noe som skal fungere friksjonsfritt i kulda. Nå gir jeg MSR pump cup oil en sjanse. Om silikonfettet til Optimus/Katadyn er bedre, vet jeg ikke. Er ikke alltid produsentene treffer innertier de heller, men det får tida vise. 
 

Kanskje jeg prøver Optimus silikonfett på den nye MSR Arctic pump jeg har bestilt, så har jeg en av hver til sammenligning. 

MSR pump cup oil er mineralolje, det står i bruksanvisning eller på MSR sine sider. Kan bekrefte at den fungerer i 30 kuldegrader. Jeg har alltid med en slik microtube merket «pump cup oil» om vinteren i tilfeller slangen ikke glir godt inn i pumpen. Spytt fungerer ikke i kulden, det fryser jo. Fyller opp tuben med ny olje om den går tom.

O-ringene i standardpumpene er kjemikaliebestandige Viton o-ringer. I arctic punpen er det pakninger som er mindre motstandsdyktig mot bensin/kjemikalier, men som er mer stabil ved temperaturendringer, dette er nitrilpakninger om jeg ikke husker feil.

Jeg opplever at hvis man holder pumpen godt smurt før tur, så vil smørningen «tette» rundt pumpestempelet om det glipper.

Dersom man bruker primusen til kosefyring og får det varmt inni teltet ville jeg uansett latt arctic pumpen være i fred så mye som mulig for å unngå skade/slitasje

 

 

AAFF33DC-84AC-4909-9060-F2156EB4AF80.jpeg

234F7FA6-A6D9-47F9-A2FB-FC0455C0C619.jpeg

2209FA7B-7F22-4FF8-85C1-23D924397F0B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (På 11.12.2021 den 5.27):

Til forskjell fra standardpumpa til MSR, er altså pumpestempelet til Arctic pump utstyrt med en pakning i lær, ikke gummi. Noen forslag til hva denne lærpakningen kan smøres med, og som beholder smøreegenskapene selv om det blir skikkelig kaldt?

Eg har alltid brukt vanleg motorolje. Mineralsk eller syntetisk alt etter som kva eg har ståande.  Eg har riktignok aldri hatt MSR-brennar, men det har fungert godt på brennarar frå Optimus, Primus, Radius, Phöebus og Høvik Verk.

Endret av Skal bare...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (36 minutter siden):

Eg har alltid brukt vanleg motorolje. Mineralsk eller syntetisk alt etter som kva eg har ståande.  Eg har riktignok aldri hatt MSR-brennar, men det har fungert godt på brennarar frå Optimus, Primus, Radius, Phöebus og Høvik Verk.

Spørsmålet er ikke så mye hvilken brenner du har brukt i denne sammenhengen, men temperaturen du har brukt den i, og hvorvidt brennstoffpumpa til brenneren din har lærkopp på stempelet. Det er det mange brennere/brennertyper som har. MSR byttet lærkoppen ut med gummi for en del år siden. Gudene vet hvorfor. Gummikopp er såpass upraktisk i skikkelig kulde, at MSR de senere år har begynt å lage Arctic Pump, som altså er utstyrt med en proper lærkopp på pumpestempelet. Den lærkoppen må jo da smøres med noe passende og kuldebestandig.
 

For øvrig hender det jo at fossilt drevne biler ikke starter fordi motorolja er blitt for seig i kulda. Da snakker vi ekstrem kulde. Så ekstrem at bilbatteriet sannsynligvis har paja for lengst. De fleste motoroljer vil sikkert fungere utmerket under mer normal vintertelting. Jeg er imidlertid ikke videre lysten på å bruke såpass tyktflytende olje. Det begynner dessuten å bli noen år siden nå, at jeg hadde behov for å ha en dunk motorolje stående. MSR sin mineralolje virker fin, men jeg var usikker på toleransen for temperaturer nærmere -30°. Etter noen tips her inne er jeg blitt overbevist nok til å gi den en sjanse. Jeg har dessuten noen slike tuber, så jeg går vel ikke tom med det aller første. 
 

Ellers takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kva du vil, men når du ber om forslag til kva du skal smørje læret med, nevner eg kva eg har brukt utan problem i ei årrekke. Eg nevnte forbeholdet om at eg ikkje har brukt det i MSR-pumper, fordi det var relevant for spørsmålet ditt. Erfaringane mine er frå pumper med lærpakning, ellers hadde eg ikkje svara i denne tråden. Akkurat kor låg temperatur eg har erfaring frå, er eg derimot usikker på, men rundt -30 har det i alle fall fungert uproblematisk. Eg har aldri brukt primus i så låg temperatur at det ikkje har fungert.

Når du nevnte smørefett i åpningsinnlegget, er eg bittelitt overraska over at du brått reknar motorolje som for tyktflytende. Bruk gjerne tynnare olje, men dess tynnare olje du brukar, dess oftare må du olje læret. Så er det jo bare å prøve seg fram og gjera eigne erfaringar. Nytt sjansen til litt prøving ute på gårdsplassen når det likevel er sprengkulde.

Problemet med motor og kulde, er kombinasjonan av at olja vert seigare, altså motoren er tyngre å dreie rundt, samtidig med at batteriet gjev mindre kraft til startmotoren. I pumpa har du ingen av dei problema, det handlar bare om at læret skal tette mot pumpehuset. Så den same olja vil nok fungere godt i pumpa i langt lågare temperatur enn kva den same olja fungere i ein kald motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

MSR pump cup oil er mineralolje, det står i bruksanvisning eller på MSR sine sider. Kan bekrefte at den fungerer i 30 kuldegrader. Jeg har alltid med en slik microtube merket «pump cup oil» om vinteren i tilfeller slangen ikke glir godt inn i pumpen. Spytt fungerer ikke i kulden, det fryser jo. Fyller opp tuben med ny olje om den går tom.

O-ringene i standardpumpene er kjemikaliebestandige Viton o-ringer. I arctic punpen er det pakninger som er mindre motstandsdyktig mot bensin/kjemikalier, men som er mer stabil ved temperaturendringer, dette er nitrilpakninger om jeg ikke husker feil.

Jeg opplever at hvis man holder pumpen godt smurt før tur, så vil smørningen «tette» rundt pumpestempelet om det glipper.

Dersom man bruker primusen til kosefyring og får det varmt inni teltet ville jeg uansett latt arctic pumpen være i fred så mye som mulig for å unngå skade/slitasje

 

 

AAFF33DC-84AC-4909-9060-F2156EB4AF80.jpeg

234F7FA6-A6D9-47F9-A2FB-FC0455C0C619.jpeg

2209FA7B-7F22-4FF8-85C1-23D924397F0B.jpeg

Dette blir litt langt men….

 

Vanskelig å finne denne info på MSR sine sider. Klarte å finne noe om pump cup oil på MSR FAQ , men denne sida virker å være utløpt. Fant dessuten ut at MSR i 2001 ble kjøpt opp av Cascade Designs, og det er til deres nettsider jeg blir dirigert når jeg søker produktinfo hos MSR. Får opp flere artikkelforslag når jeg søker hos Cascade Designs, men intet nyttig. Går heller ikke an å klikke på dem for å få opp artikkelen. Fikk dog bekreftet på et generelt søk med Google: MSR pump cup oil skal være mineralolje. Fant ellers det samme som deg etter noe leting, sammenligning av Viton og Nitril o- ringer. Er en del interessant info der. 

 

Later til at MSR Arctic pump er designet for bruk ned til ca. -40°, fordi nitril o- ringer skal kunne holde fasongen ned til slik temperatur, bedre enn viton- ringer, som dog er mer slitesterke. Nitril o- ringer skal også være laget i blå fargekode, noe som stemmer med fargen på o- ringene i Arctic Pump, i alle fall den jeg har. Later til at det også kan gjelde funksjonaliteten til mineraloljen til MSR, delvis basert på ditt vitnemål. Det burde jo holde for de aller fleste, bortsett fra kanskje Vegard Ulvang og co, da de kitet seg gjennom tundraen i nord- Canada, i temperaturer mellom -40 og -50°. De sa selv i etterkant at det var "j… kaldt". Jeg har ingen problemer med å tro dem.

 

Jeg leste et sted for noen år siden at menneskekroppen kan klare seg ned til -30° i lengre tid. I lavere temperatur vil tapet av kroppsvarme gjennom åndedrettet uansett være større enn produksjonen gjennom stoffskiftet over tid. Mao. vil vi langsomt slite oss ut og fryse ihjel ved langvarig opphold i så kalde omgivelser uten anledning til å oppsøke mer tempererte soner for tilstrekkelig restitusjon, f. eks. ved avkobling og hvile/matinntak i et godt oppvarmet telt eller ditto hytte/hus eller annen innkvartering. En bemannet ekspedisjon til Mars vil jo måtte ta hensyn til dette (I tillegg til mye annet. Er litt romfartsnerd også). Temperaturen på Mars’ overflate er jo rundt -70°. Vil anta at Ulvang og co brukte en del brensel bare på teltvarme på den Canadaekspedisjonen. Sikkert i Sibir også. De brukte for øvrig MSR Whisperlite. I alle fall i Canada. Sannsynligvis med standard pumpe, men kan jo hende de modifiserte pumpa for den ekspedisjonen. Det var vel før MSR begynte med Arctic Pump. 

 

For min del har jeg sovet ute i -30 ei natt ved Katnosdammen i Nordmarka. Elveosen der var åpen, så frostrøyken derfra beit godt i nesa den natta. Matkok og opphold ellers foregikk inne på hytta, bortsett fra noen turer i nærområdet de dagene vi var der. Temperaturen lå stabilt på -25- -30° noen dager den gangen, også på dagtid. Jeg har teltet i -25° noen netter av gangen. Påsken 2013 i Langsua nasjonalpark var kald. -10 på dagtid, stort sett -20 på natta. -25 første natta.

 

Det var for øvrig den natta jeg fikk trøbbel med å koble brennstoffslangen på Optimus Nova til pumpa på flasken. Første tur med den primusen i slik kulde. På tidligere turer i slik kulde hadde jeg Trangia rødspritbrenner å hjelpe meg med. Tidkrevende men dog problemfri. Novaen var kul umulig, og det overrasket meg. Jeg ble sittende småkald og sliten og håndvarme slangestussen og pumpa en halvtime før jeg klarte å presse dem sammen, ikke uten smerter i fingertuppene. Da det først var gjort, gikk resten relativt greit, selv om primusen fort slukket på lavbluss. Ila. den påsken var jeg påpasselig med å slå leir og sette opp primusen før solnedgang og markant temperaturfall i lufta. Prøvde igjen da jeg kom hjem en uke senere. La brenner og pumpe i dypfryseren noen timer, tok ut igjen og prøvde å koble. Like umulig. Måtte tine en 20-30 min. i nesten romtemp. før de kunne kobles. Da var det slutt på Optimus Nova for min del. Novaene fungerer best ned til -10- -12° er min erfaring.  MSR har jo forsåvidt samme koblingsproblemet med sine primuser, men der løser det seg altså med litt olje på slangestussen før du kobler. Dessuten er Whisperlite vesentlig mer stabil i slik temperatur, er min erfaring. For min del satser jeg ellers på god bekledning, sovepose og underlag, og fyrer kun til mat/vann/oppvask. Har da også tilgode å telte i -30° og kaldere. 

 

I militæret var vi jo på vinterøvelse i -25° og slikt i Finnmark en uke av gangen. Stasjonert på GP 17 km fra Lakselv. Vi hadde imidlertid vedovn i teltet i tillegg til 111’en, og rikelig med ved, parafin og rødsprit, men vedfyring da kun tillatt etter mørkets frembrudd. Befalet var ellers generelt opptatt av å unngå frostskader. Forsvaret har hatt en del leie historier med slikt opp gjennom, mye pga manglende kunnskap, sløvhet og noe overdreven macho holdning. 

 

Selvsagt kan man oppbevare pumpa innafor dunjakka mens man setter opp telt etc, noen gjør dette med gassbokser også, men er det kaldt, vil pumpa/gassboksen fort kunne bli for kald under bruk likevel. Det motsatte kan gjerne tyde på en ineffektiv brenner som gir mer varme horisontalt enn vertikalt. Whisperlite er litt sånn originalt. Den smelter mye snø rundt seg der den står, uansett plate. Det var noe av årsaken til at jeg fjernet støttebeina, bygde om med Trangia adapter og satte den inn i en Trangia vindskjerm. Det gir en skorsteinseffekt der brenneren trekker kald luft fra omgivelsene inn gjennom underdelen av vindskjermen og sender varmlufta opp mellom vindskjermen og gryta. Null snøsmelting rundt, og mer varme til gryta. Plata under brenneren er faktisk kald selv under bruk av brenneren. Krever imidlertid ei pumpe som takler forholdene. Den andre årsaken til ombyggingen er vesentlig bedre stabilitet på brenneren ved bruk av pumpa/reguleringen. 

 

Var på en av mange turer med ungdomsgruppa i DNT Oslo for mange år siden. Første natta den turen var i telt på et jorde. 26 kuldegrader. Turlederne hadde tatt med seg gassbokser og dertil brennere.  Det varte og rakk selvsagt med den middagen. Vi endte med å spise den lunken. Årsaken til valget av gass, var enklere bruk sammenlignet med primus med flytende drivstoff. Dette var tross alt ungdomsgruppa. Jeg svarte med å anbefale Trangia stormkjøkken med rødspritbrenner. Idiotsikkert og fungerer greit også i slik kulde, selv om det tar sin tid å smelte snø og koke middagen. Da ble det tyst i teltet. Tror de tok poenget. På senere turer hadde de utstyrt seg med egne multifuelbrennere av typen Optimus Nova. Vi slo dessuten leir før mørkets frembrudd, så jeg tror ikke de oppdaget de latente koblingsproblemene. 

 

Når det gjelder pumpekoppens tetteegenskaper, og dermed effektivitet når du pumper trykk i flaska, er vel smøringens viktigste hensikt å holde læret pumpekoppen er laget av fleksibelt og mykt også i sprengkulda, ved å hindre at læret trekker fukt fra lufta og derned fryser, i tillegg til at olja i seg selv gjør læret fleksibelt. Fleksibiliteten gir pumpekoppen mulighet til å ekspandere når du trykker inn stempelet, og krympe når du trekker stempelet ut igjen. En tørr pumpekopp i lær har ikke den flekse- egenskapen, og blir derfor ineffektiv. Det samme gjelder en pumpekopp i gummi, som lett blir stiv i kulda, og derfor opplevde jeg dårlig effekt av pumpingen i 20 blå. Derfor har Arctic pump pumpekopp i lær. Det samme gjelder Optimusene. Det er med andre ord ikke smøringen som tetter. Ikke direkte. En så tynn olje som den MSR bruker, vil heller ikke kunne stoppe en luftlekkasje rundt pumpekoppen. Det er kanskje mulig at en godt oljet gummikopp likevel vil være noe mer fleksibel enn en tørr, siden noen påstår at det hjelper å smøre gummikoppen, men olje på en gummikopp handler vel mer om å minimere slitasje på kanten av koppen, der den gnukker mot pumpesylinderen for hvert pumpeslag. Gummi er jo i utgangspunktet ikke veldig fleksibelt i kulda, og jeg vil tro MSR ikke bruker pumpekopp i nitril, slitasjeutsatt som den er. Gummikoppen er da også sort, ikke blå, i alle fall på mine standardpumper. 


Ellers takk for gode tips. Har du andre erfaringer, leser jeg gjerne.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (29 minutter siden):

Bruk kva du vil, men når du ber om forslag til kva du skal smørje læret med, nevner eg kva eg har brukt utan problem i ei årrekke. Eg nevnte forbeholdet om at eg ikkje har brukt det i MSR-pumper, fordi det var relevant for spørsmålet ditt. Erfaringane mine er frå pumper med lærpakning, ellers hadde eg ikkje svara i denne tråden. Akkurat kor låg temperatur eg har erfaring frå, er eg derimot usikker på, men rundt -30 har det i alle fall fungert uproblematisk. Eg har aldri brukt primus i så låg temperatur at det ikkje har fungert.

Når du nevnte smørefett i åpningsinnlegget, er eg bittelitt overraska over at du brått reknar motorolje som for tyktflytende. Bruk gjerne tynnare olje, men dess tynnare olje du brukar, dess oftare må du olje læret. Så er det jo bare å prøve seg fram og gjera eigne erfaringar. Nytt sjansen til litt prøving ute på gårdsplassen når det likevel er sprengkulde.

Problemet med motor og kulde, er kombinasjonan av at olja vert seigare, altså motoren er tyngre å dreie rundt, samtidig med at batteriet gjev mindre kraft til startmotoren. I pumpa har du ingen av dei problema, det handlar bare om at læret skal tette mot pumpehuset. Så den same olja vil nok fungere godt i pumpa i langt lågare temperatur enn kva den same olja fungere i ein kald motor.

Jeg vurderte smørefett pga kuldeegenskapene, ikke pga konsistensen. Finnes smørefett som tåler -55°C, men slikt er til industrielt bruk, og tydeligvis vanskelig å få tak i i butikk. Felleskjøpet har smørefett som tåler -30°C, men ser ikke poenget hvis MSR sin mineralolje likevel tåler slik temperatur, og kanskje enda kaldere også. Så slipper jeg å ha en 400g fettpatron til stående. Har allerede en som jeg bruker til sykkelpedaler og hjulbolter, og har hatt den i årevis. Som du skjønner, så bruker jeg svært lite smørefett. Det samme gjelder motorolje. For noen år tilbake hadde jeg behov for å ha motorolje stående. Den bilen er nå historie, etter lang og tro tjeneste på mang en langtur året rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (3 timer siden):

Det var for øvrig den natta jeg fikk trøbbel med å koble brennstoffslangen på Optimus Nova til pumpa på flasken. Første tur med den primusen i slik kulde. På tidligere turer i slik kulde hadde jeg Trangia rødspritbrenner å hjelpe meg med. Tidkrevende men dog problemfri. Novaen var kul umulig, og det overrasket meg. Jeg ble sittende småkald og sliten og håndvarme slangestussen og pumpa en halvtime før jeg klarte å presse dem sammen, ikke uten smerter i fingertuppene. Da det først var gjort, gikk resten relativt greit, selv om primusen fort slukket på lavbluss. Ila. den påsken var jeg påpasselig med å slå leir og sette opp primusen før solnedgang og markant temperaturfall i lufta. Prøvde igjen da jeg kom hjem en uke senere. La brenner og pumpe i dypfryseren noen timer, tok ut igjen og prøvde å koble. Like umulig. Måtte tine en 20-30 min. i nesten romtemp. før de kunne kobles. Da var det slutt på Optimus Nova for min del. Novaene fungerer best ned til -10- -12° er min erfaring.  MSR har jo forsåvidt samme koblingsproblemet med sine primuser, men der løser det seg altså med litt olje på slangestussen før du kobler. 

<…>

På senere turer hadde de utstyrt seg med egne multifuelbrennere av typen Optimus Nova. Vi slo dessuten leir før mørkets frembrudd, så jeg tror ikke de oppdaget de latente koblingsproblemene.

Kvaliteten på Nova har endra seg mykje gjennom åra, og har tidvis hatt veldig frynsete rykte. Ein Nova frå dei verste åra kan ikkje samanliknast med ein Nova frå dei beste åra. Eg hadde aldri problem, verken med koplinga eller drift, med min Nova 2000-modell, tross mykje bruk i temperaturar ned mot 30 kalde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (55 minutter siden):

Kvaliteten på Nova har endra seg mykje gjennom åra, og har tidvis hatt veldig frynsete rykte. Ein Nova frå dei verste åra kan ikkje samanliknast med ein Nova frå dei beste åra. Eg hadde aldri problem, verken med koplinga eller drift, med min Nova 2000-modell, tross mykje bruk i temperaturar ned mot 30 kalde.

Hvilke år definerer du som Novas beste? Mine novaer var nok noen år senere enn 2000. Rundt 2010. Første var en Nova+, som viste seg å være reklamasjonsvare. Fikk byttet den i en Nova. Kjøpte siden en Nova til, men ingen av dem var noe særlig i temp kaldere enn -15°. Solgte dem og kjøpte Optimus Polaris. Skrukoblingen på den fungerte bra, gjenger som på gassbokser. Stabiliteten var imidlertid som på Novaene: dårlig. Slukket fort på lavt bluss i -20°. Whisperlite er langt bedre der. 
 

Noe sier meg at de gamle primusene gjerne også er de beste, f. eks. Optimus 111. Noe mer krevende vedlikehold og bruk, men du verden hvor stabil og pålitelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (33 minutter siden):

Hvilke år definerer du som Novas beste? Mine novaer var nok noen år senere enn 2000. Rundt 2010. Første var en Nova+, som viste seg å være reklamasjonsvare. Fikk byttet den i en Nova. Kjøpte siden en Nova til, men ingen av dem var noe særlig i temp kaldere enn -15°.

Eg har ikkje oversikt over årstal. Men det skjedde noko når produkjsonen vart flutt ut av Sverige. Dei det står 'Made in Sweden' på reguleringshendelen vert rekna som bra. Tida du kjøpte din var nok på det verste. Så skal det ha betra seg att, utan at eg kan gå god for at faktis stemmer.

 

Georg Ianke skrev (37 minutter siden):

Noe sier meg at de gamle primusene gjerne også er de beste, f. eks. Optimus 111. Noe mer krevende vedlikehold og bruk, men du verden hvor stabil og pålitelig. 

At mange av dei gamle er betre enn dagens modellar, er eg heilt enig i. Men hugs at dette gjeld dei aller beste modellane frå 100 års produksjon. I løpet av dei same 100 åra vart det også laga utallige modellar som ikkje er så gode.

Men at desse gode modellane er meir krevande i vedlikehald og bruk, er bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om Optimus 111 er det dømt til å gå litt off topic 😁

Optimus 111 er solide saker, og er ikke mer krevende å vedlikeholde enn en slangeprimus. Det er gummipakningene i lokket og returventilen som ikke er evigvarende, særlig om det er bensin på tanken. Ellers holder grafittpakningen også en livstid om du ikke ødelegger den ved demontering, og dysen kan etter ekstremt mye bruk bli utslitt (for stor åpning).

Det er faktisk optimus 111-bråk (sommer) og 111T (vinter) jeg bruker mest av mine brennere. Stillebrenneren er fin i teltet om vinteren, mens bråkeren er fin om sommeren når det lages mer mat ute i vinden (den er bedre i vind).

Brennere med fast tank kan også brukes med parafin uten at det blir gris og søl. Det er en kjempefordel på langturer hvor man må proviantere underveis, en litersflaske med tennvæske/fritidsparafin/lampeolje fås kjøpt overalt. Det også merkbart drøyere i bruk enn bensin, så en full tank på 111 varer ganske lenge. Men de veier en god del om man skal gå langt med de i sekken.

Men siden vi allerede er inne på det. Arctic pumpen koster jo mer en en brukt 111. Hvis vekten ikke er vesentlig, kanskje du skal ha med pulk, hva med å heller bruke en slik brenner? 🤔 Som nevnt synes jeg stillebrenneren er veldig fin på vinteren når den brukes i teltet, den kan fyres med bensin også om det er foretrukket drivstoff.

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Eg har ikkje oversikt over årstal. Men det skjedde noko når produkjsonen vart flutt ut av Sverige. Dei det står 'Made in Sweden' på reguleringshendelen vert rekna som bra. Tida du kjøpte din var nok på det verste. Så skal det ha betra seg att, utan at eg kan gå god for at faktis stemmer.

 

At mange av dei gamle er betre enn dagens modellar, er eg heilt enig i. Men hugs at dette gjeld dei aller beste modellane frå 100 års produksjon. I løpet av dei same 100 åra vart det også laga utallige modellar som ikkje er så gode.

Men at desse gode modellane er meir krevande i vedlikehald og bruk, er bare tull.

Slapp av. Jeg har hatt nok med 111’en å gjøre til å vite hva jeg snakker om. Men med den, som med det meste annet i livet: kjennskap og øvelse gjør mester. Kjenn din brenner før du begynner å bruke den. 111’en krever noe mer kunnskap og trening enn moderne varianter, men samtlige primuser krever øvelse i bruk. Ikke minst dem som går på flytende drivstoff som må tykksettes i ei egnet flaske. 
 

Det er nok en vesentlig årsak til at Forsvaret i sin tid hadde inngående instruksjon på 111’en, samt påfølgende standpunktprøver som måtte bestås, før noen fikk bruke den. Prosedyrene på 111 var ganske strenge. Likevel var det nok mye slendrian på øvelsene, for jeg satte i stand en rekke mishandlede 111’er ila det året jeg var i Forsvaret. Jeg kjøpte også min egen noen år etter militærtjenesten, en ombygget variant fra Kiruna Arktiska Produkter til bruk i Trangia vindskjerm. Den ideen fikk jeg som student på praksis med Sogndal folkehøyskole, på telttur med en gruppe elever i Jotunheimen februar 1996. Dessverre ble KAP avviklet for mange år siden. Primusen forsvant i et innbrudd i kjellerboden den gang for ca. 20 år siden, og da jeg ville prøve å få tak i en ny, viste det seg at KAP ikke lenger fantes. Fyren hadde sluttet å sveise disse variantene. Dermed var det tilbake til Trangias rødspritbrenner noen år før jeg kjøpte en Nova+. Den blå boksen Forsvaret brukte var jeg ikke særlig fristet på, mye pga. størrelsen. Både den blå boksen med intern tank og min ombygde variant med ekstern flaske var imidlertid ekstremt driftssikre og stillegående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.