Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei fjellfolk!

Jeg leter etter en klatresele jeg skal bruke som hoftebelte for å gå med hund, og ser derfor særlig etter en hvor lårløkkene kan åpnes helt. Tenker dette er mest praktisk for en sele som skal av og på daglig utenpå tjukke klær. Noen her som har noen tips?

Takker og bukker,

Andrea 

Annonse
Skrevet
RAS skrev (34 minutter siden):

Hvorfor ikke bare bruke et vanlig solid belte da? Evt. belte til pulk?

Men der er kommet et nytt "marked" for enkle seler til ski-touring og Brevandring, de er alle med lårløkker som kan demonteres
fx: https://www.petzl.com/NO/en/Sport/Harnesses/ALTITUDE

Takk for tips! 

Jeg har vanlig hoftebelte og bruker det og, men klatreselene er fine til store og sterke trekkhunder både fordi du kan "sette deg" i de, og for at de ikke skal skli opp i livet hele tiden :) 

• 1 måned senere...
Skrevet

Søk etter lette klatreseler primært beregnet for toppturer på ski. Mange av disse har løsninger for å åpne lårløkkene.

De selene jeg har sett/prøvd har lite polstring og er derfor ukomfortable å henge i. Hvis hunden din drar mye kan det blir slitsomt for midje/rygg.

Her er en test av slike seler (krever innlogging): https://www.friflyt.no/klatring/test-klatreseler/test-av-klatreseler-for-skitur

Når jeg er på tur med hunden der han skal trekke bruker jeg en sele fra Non-Stop som er laget for dette. Den har bred polstring til midjen/ryggen og lårløkker.

Skrevet
SturlaS skrev (1 time siden):

Søk etter lette klatreseler primært beregnet for toppturer på ski. Mange av disse har løsninger for å åpne lårløkkene.

De selene jeg har sett/prøvd har lite polstring og er derfor ukomfortable å henge i. Hvis hunden din drar mye kan det blir slitsomt for midje/rygg.

Her er en test av slike seler (krever innlogging): https://www.friflyt.no/klatring/test-klatreseler/test-av-klatreseler-for-skitur

Når jeg er på tur med hunden der han skal trekke bruker jeg en sele fra Non-Stop som er laget for dette. Den har bred polstring til midjen/ryggen og lårløkker.

Takk! Jeg endte opp med en mer polstret klatresele (fra Mamut), nettopp av de grunnene du nevner. Lårløkkene kan ikke åpnes, men det er superlett å bare tråkke inni den selv med tykke klær og store støvler, så fornøyd :) Har brukt den nå til både snørekjøring og nordisk sledekjøring, betraktelig mer behagelig enn vanlig magebelte må jeg si. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.