GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Har sett pÄ instagram at noen har med fjÞslampe pÄ telttur. Det er neppe sÊrlig praktisk og knuser nok lett. Men ser utrolig koselig ut!

Er litt lei kun hodelykt pÄ tur. Har noen erfaring med slik lampe, eller andre koselige mÄter og fÄ lys i teltet?

Annonse
Skrevet

FjÞslampe er koselig og jeg har noen selv, men de er tunge og upraktisk med mindre vi snakker om en fast/ofte brukt camp. Jeg bruker en batteridrevet lysslynge med smÄ ledlys som bruker lite strÞm og i tillegg veier lite. Det er dog ikke leselys, kun til kos og stemning. 

Du kan se det i bruk i teltet mitt i Bikepacking-filmene mine pÄ youtube kanalen: saktetur

Skrevet

Det er jo forskjellige varianter av "fjÞslykt", men hvis de er beregnet for utebruk knuser de nok ikke sÄ lett som man kanskje skulle tro. Hvis det er ei vekelampe, for eksempel de noksÄ vanlige Feuerhand-lyktene, sÄ kan det vÊre et problem at de vil lekke hvis de ligger ned. De bÞr derfor transporteres helt tom. Det er ikke alltid like enkelt Ä tÞmme ei sÄnn lykt helt. Kan man transportere den i stÄende stilling og tanken ikke er helt full gÄr det vel greit vil jeg tro. jeg har fire sÄnne, men bruker dem kun ute i hagen.

Selv har jeg gÄtt over til led-lampe og har ei der fargen pÄ lyset kan varieres. Det er egentlig ei lita lampe (stor som ei fyrstikkeske omtrent) til et lite kombinert stativ/selfiestang for mobiltelefon. Den har innebygget ladbart batteri. Jeg liker at den kan gi alt i fra hvitt ganske kraftig lys til varmt gult lys som ogsÄ er godt nok til Ä lese i. Jeg har denne, men pÄ bildene vises ikke den lampa jeg nevner som fÞlger med lÞs (kan festes pÄ toppen av stativet). PÄ bildet vises kun ei lita lampe som sitter fast i stativet og som kun gir hvitt lys i tre styrker. Den avtagbare lampa kan brukes lÞs, men jeg har som regel med meg dette mobilstativet, sÄ da passer det fint at jeg har en fot Ä sette lampa pÄ. Ikke svar pÄ spÞrsmÄlet ditt, men kanskje et tips?

Skrevet (endret)

En liten rettelse pÄ mitt eget innlegg: PÄ tre av bildene (det fÞrste og de to siste) synes faktisk lampa bak mobilen som en svart klump. Den skal jo lyse den samme veien som mobilkameraet peker, sÄ derfor er den montert pÄ baksiden.

Endret av Skogens StĂžnn
Skrevet

Hei.

Jeg bruker denne: https://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-teltlykter-3645206 

en grei lykt som kan dimmes, henges opp eller stÄ stÞdig pÄ bakken og Bruker lite batteri.

Denne kan jeg anbefale men er jo noen Är nÄ, sÄ finnes kanskje andre og bedre pÄ markedet?

Forrige helg var jeg og jentungen pÄ telttur i nÊromrÄdet, men bÄde taco pÄ bÄl og masse godteri ( hun er 13, sÄ en mÄ vÊre glad de vil vÊre med), da ble det rigget lyslenke i teltet ogsÄ, gir fint og lunt lys det ogsÄ

( beklager litt dÄrlig bilde)

latitude

2A91EBC8-5B15-4E6E-B7BA-2254AE80DDF4.jpeg

• Liker 1
Skrevet
Thomas E skrev (5 minutter siden):

Jeg har en Flextailgear pumpe med innebygd lanterne som jeg er blitt veldig glad i.  Pumper opp liggeunderlaget og fungerer som teltlampe

Ser bra ut denne. Kanskje noe jeg skulle hatt med i kajakken đŸ€”

Hvor hardt blÄser den opp ett expedunderlag? Blir det ganske fast, eller mÄ man allikevel til med Ä pumpe/blÄse manuelt for Ä fÄ den siste fastheten om man liker ett hardt underlag?

Skrevet
Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Ser bra ut denne. Kanskje noe jeg skulle hatt med i kajakken đŸ€”

Hvor hardt blÄser den opp ett expedunderlag? Blir det ganske fast, eller mÄ man allikevel til med Ä pumpe/blÄse manuelt for Ä fÄ den siste fastheten om man liker ett hardt underlag?

Den blÄser hardt, jeg pumper opp packraft med den ogsÄ. Men jeg pleier bruke den uten stoppeventil(gÄr fortere og tar mindre batteri), sÄ det siste pustet gjÞr jeg alltid manuelt. Kommer litt an pÄ underlaget egentlig. Den passer mindre godt til noen og da mÄ man toppe opp med et par pust til slutt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har selv en Black Diamond Moji teltlykt. Liten, lett og lyset kan dimmes. Enkel Ä bruke. Max 100 Lumen, sÄ sterk nok.
https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/moji/

Men jeg har gÄtt motsatt vei, fra Ä ha med hodelykt, teltlykt og en liten AAA-LEDlykt i reserve, til Ä ha KUN hodelykt med pÄ tur. Trenger ikke mer.

Endret av Kristian J. VabĂž
  • Liker 2
Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (2 timer siden):

Men jeg har gÄtt motsatt vei, fra Ä ha med hodelykt, teltlykt og en liten AAA-LEDlykt i reserve, til Ä ha KUN hodelykt med pÄ tur. Trenger ikke mer.

Samme her. Kun pÄ teltturer vinterstid, hvor det er lenge mÞrkt, har jeg med en LED-lyspÊre fra e-bay.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Her mÄ du skille mellom et par-tre ting. Skal du ha InstaLight,  teltlys som gir mest mulig lys pr vektenhet og batteri som fungerer til ditt aktuelle bruk eller fotolys.

Ingen av delene er feil, men gir forskjellige svar.

Veldig mange som Þnsker fÄ fine stemningsbilder velger en eller annen form for lyslenke. Selv har jeg flere varianter der de letteste stort sett ikke veier noen ting, har masse LED og plugges til powerbank. Andre tar f.eks 3 x AA-batterier og varer lenge.

Som "arbeidslys" eller leselys ibteltrt har jeg en enkel "lyspÊre" som er dimbar, gir godt lys, ikke er for tung og som jeg synes varer lenge: 

2126051187_chrome_bilde_13_nov.202118_14_36CET.png.5cc7ce1260894b5a7aa9d14158a19ed9.png

Dersom du er ute etter lys i teltet som lar deg ta nattbilder med lysende telt pÄ sÄ kan jeg varmt anbefale ett eller flere telys i teltet. Mengden avhenger av hvor mye mÄnelys man har i tillegg eller hvor tidlig pÄ kvelden det er. Dette synes jeg med god margin gir mest naturlig farge pÄ telt osv...

Night lights of Finnmark Winter Comfort by Helsport

God gammel fjÞslykt gjÞr seg ogsÄ bra pÄ bilder, men er veldig tung Ä drasse med...

Icefishing selfie 2. January 2014

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
  • 1 mĂ„ned senere...
  • 10 mĂ„neder senere...
Skrevet (endret)
TheSleepwalker skrev (PĂ„ 13.11.2021 den 8.31):

Av batteridrevne lanterner er visst Sofirn BLF LT1 den beste lanterna Ä oppdrive, rent teknisk sett (4x18650 tror  jeg). 

Skal vĂŠre noksĂ„ bra denne ja! Ulempen er vekta hvis man har tenkt Ă„ henge den i taket pĂ„ teltet – men da er det gode nyheter i vente: Sofirn jobber med Ă„ oppdatere "lillebroren" LT1S til en Pro-utgave som er planlagt sluppet tidlig neste Ă„r! LT1S er en del mindre, og har dermed litt dĂ„rligere batteritid, men til gjengjeld en del mindre og lettere. Dessverre har ikke LT1S-modellen mulighet til Ă„ benytte sĂ„kalt "Candle Mode" som er kjekt hvis man vil ha lanterne for stemningens del (i tillegg til timer som kan "slukke" dette "stearinlyset" etter en innstilt tidsperiode). LT1S Pro skal fĂ„ lommelykt-programvaren AndĂșril 2 (som storebror BLF LT1 har mulighet for i dag) som muliggjĂžr dette og mye mer. AltsĂ„, da fĂ„r man mulighet til "Lightning Storm"-modus som simulerer lysglimt fra lynnedslag rett i lanterna, hvem Ăžnsker vel ikke det liksom? Og vil man ta det enda et steg videre, sĂ„ har den ogsĂ„ "Party strobe"... Uansett, dette er en modell ganske mange har venta pĂ„, sĂ„ den kommer nok til Ă„ bli populĂŠr.

LT1 (bilde lÄnt fra Sofirns Aliexpress-butikk):
image.thumb.png.69cf7c04700fabadae67524eafd79810.png

LT1S (bilde lÄnt fra Sofirns Aliexpress-butikk):
Lanterne Sofirn LT1S hengende pÄ en kvist

Kan ogsÄ nevnes at de kan benyttes som powerbanker i tillegg til lanterne, og at det skal vÊre mulig Ä justere fargetemperaturen pÄ lyset pÄ disse innenfor en viss grense (2700K til 5000K/6500K eller noe i den duren om jeg husker riktig), og LT1S kan i tillegg justere mellom hvitt og rÞdt lys. Og de har  mulighet for trinnlÞs justering av lysstyrke. Begge har vel ogsÄ feste for 1/4" skrue pÄ undersiden slik at den kan festes til det meste av tripods etc. for kameraer. I motsetning til mange andre lykter er disse ogsÄ stort sett produsert i aluminium, og har en IP-klassifisering pÄ IPX8.

Med AndĂșril 2 har man ogsĂ„ mulighet til Ă„ sette lykta i enten "Beacon Mode" hvor lykta blinker til med Ăžnsket antall sekunder mellom hvert blink, da med sterk lysstyrke, eller i "SOS Mode" som er ganske selvforklarende.

Kristian V. skrev (PĂ„ 13.11.2021 den 13.34):

Har selv en Black Diamond Moji teltlykt. Liten, lett og lyset kan dimmes. Enkel Ä bruke. Max 100 Lumen, sÄ sterk nok.
https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/moji/

Black Diamond Moji er en kjekk lykt, fungerer fint til sitt bruk. Veldig kjekt med todelt opphengskrok synes jeg, slik at den lett kan festes i lÞkkene i taket i teltet, for eksempel. I tillegg fÄr den akkurat plass oppi kaffekoppene mine ;)

Jeg har stort sett hatt med denne i tillegg til en dedikert hodelykt. Kjekt Ä ha en egen lykt inne i teltet synes jeg, selv om det strengt tatt ikke er helt nÞdvendig. Har nylig ogsÄ skaffa meg en liten hodelykt som kan bruke enten et oppladbart 14500-batteri eller et AA-batteri, og noen andre hodelykter som kan lades via USB-C, sÄ da blir det nok tilstrekkelig med bare hodelykta etterhvert :)

Endret av MÄssÄbjÞnn
La til bilder
Skrevet

De to minste og letteste lyktene for telt (og lignende) som jeg har er disse to. Den stÞrste kan dimmes og slÄs av og pÄ med berÞring. Den minste er alltid pÄ. Man stikker dem bare rett inn i en USB-A kontakt. Hvis man ikke vil ha den rett pÄ powerbanken mÄ man ha en USB-ledning med USB-A hunn i ene enden til lykta (typisk kalt USB-A forlengerkabel). Jeg har ikke brukt dem sÊrlig fordi jeg rett og slett hadde glemt at jeg hadde dem - inntil jeg nÄ fikk et varsel igjen i denne trÄden. SÄ nÄ skal de testes i felt framover.

IMG_20221109_154114_edit_250813403589330.thumb.jpg.249987b65719a96092f76106869b3f2b.jpg

• Liker 2
Skrevet
sofasliter skrev (9 minutter siden):

@Skogens StÞnn, jeg ville ha lagt pÄ noe epoxy pÄ de eksponerte loddepunktene og evt andre steder for Ä unngÄ kortslutning ved fuktighet. Men disse ser jo veldig minidalsiitske og lette ut.

Ja, god ide (men da vil jo vekta fordobles med vond rygg og skuldre som resultat :-D ). Rent vann (destillert) leder vel ellers ikke strÞm sÊrlig godt, men vann og mÞkk derimot, det blir fort kortslutning.

• Hehe 1
Skrevet

Jag har köpt lika diod kort passar direkt i PB el pÄ sladd men dÄ ökar vikten ber pÄ lÀngden  mkt,jag köpt för sommarbruk tex för att leta i ryggsÀck el lampa vid repr av klÀder el lÀsa men bÀttre med lampor med reflektor och linser pÄ vintern eller för stÀmning min Àr varmvit hade det varit kall(blÄtt) sÄ hade jag sÀnt Äter kostar 60-70 kr vid köp i SV.

Finns ihopfÀllbara lampor bÀst med utbytbara batterier om man Àr pÄ lÀngre turer.

UpptÀckte nu i sommar att det Àr mörkt i tÀlt med mörk fÀrg (blÄtt,grönt) mellan ca 23-03-04.00 i tex Hardangervidda omrÄdet Àven i slutet av Juli/Aug och att jag fick anv biltel ficklampan/blixt vid matlagning en sen kvÀll, i N Norge och SV Lappland Àr det ju ljust dÄ och först i Sept behövs lampa.Och pÄ grÀnsen att hitta tÀltet nÀr jag skulle gÄ och hÀmta vatten nÄgra hundra meter och skulle satt en fÀrgglad pÄse el annat pÄ tÀltet eller pÄ en stav.

Jag köpte Àven en ljusgrön ryggsÀck för att hitta smÄ el mörka utr med sÀck utan stor front öppning.Ljusa tÀlt kan Àven vara bÀttre om man ska vandra tills det Àr mörkt och fixa mkt i tÀltet sedan.(jag blev sen den kvÀllen pga delat inner och ytter pga regnvÄtt och tÀltet var ej med hakar runt utan satt med linor pÄ flera stÀllen och linorna hade tvinnat sig och fÀrgmarkeringingar saknades (Bergans trollhetta 1P)samt att jag ramlat och skadat under armen nÄgon timme innan och ej hunnit sÀtta pÄ Ormsalva som bedövning)

Skrevet
MÄssÄbjÞnn skrev (21 timer siden):

Skal vĂŠre noksĂ„ bra denne ja! Ulempen er vekta hvis man har tenkt Ă„ henge den i taket pĂ„ teltet – men da er det gode nyheter i vente: Sofirn jobber med Ă„ oppdatere "lillebroren" LT1S til en Pro-utgave som er planlagt sluppet tidlig neste Ă„r! LT1S er en del mindre, og har dermed litt dĂ„rligere batteritid, men til gjengjeld en del mindre og lettere. Dessverre har ikke LT1S-modellen mulighet til Ă„ benytte sĂ„kalt "Candle Mode" som er kjekt hvis man vil ha lanterne for stemningens del (i tillegg til timer som kan "slukke" dette "stearinlyset" etter en innstilt tidsperiode). LT1S Pro skal fĂ„ lommelykt-programvaren AndĂșril 2 (som storebror BLF LT1 har mulighet for i dag) som muliggjĂžr dette og mye mer. AltsĂ„, da fĂ„r man mulighet til "Lightning Storm"-modus som simulerer lysglimt fra lynnedslag rett i lanterna, hvem Ăžnsker vel ikke det liksom? Og vil man ta det enda et steg videre, sĂ„ har den ogsĂ„ "Party strobe"... Uansett, dette er en modell ganske mange har venta pĂ„, sĂ„ den kommer nok til Ă„ bli populĂŠr.

LT1 (bilde lÄnt fra Sofirns Aliexpress-butikk):
image.thumb.png.69cf7c04700fabadae67524eafd79810.png

LT1S (bilde lÄnt fra Sofirns Aliexpress-butikk):
Lanterne Sofirn LT1S hengende pÄ en kvist

Kan ogsÄ nevnes at de kan benyttes som powerbanker i tillegg til lanterne, og at det skal vÊre mulig Ä justere fargetemperaturen pÄ lyset pÄ disse innenfor en viss grense (2700K til 5000K/6500K eller noe i den duren om jeg husker riktig), og LT1S kan i tillegg justere mellom hvitt og rÞdt lys. Og de har  mulighet for trinnlÞs justering av lysstyrke. Begge har vel ogsÄ feste for 1/4" skrue pÄ undersiden slik at den kan festes til det meste av tripods etc. for kameraer. I motsetning til mange andre lykter er disse ogsÄ stort sett produsert i aluminium, og har en IP-klassifisering pÄ IPX8.

Med AndĂșril 2 har man ogsĂ„ mulighet til Ă„ sette lykta i enten "Beacon Mode" hvor lykta blinker til med Ăžnsket antall sekunder mellom hvert blink, da med sterk lysstyrke, eller i "SOS Mode" som er ganske selvforklarende.

Black Diamond Moji er en kjekk lykt, fungerer fint til sitt bruk. Veldig kjekt med todelt opphengskrok synes jeg, slik at den lett kan festes i lÞkkene i taket i teltet, for eksempel. I tillegg fÄr den akkurat plass oppi kaffekoppene mine ;)

Jeg har stort sett hatt med denne i tillegg til en dedikert hodelykt. Kjekt Ä ha en egen lykt inne i teltet synes jeg, selv om det strengt tatt ikke er helt nÞdvendig. Har nylig ogsÄ skaffa meg en liten hodelykt som kan bruke enten et oppladbart 14500-batteri eller et AA-batteri, og noen andre hodelykter som kan lades via USB-C, sÄ da blir det nok tilstrekkelig med bare hodelykta etterhvert :)

Ikke frist meg til Ă„ bestiÄșle en LT1S 😂

• Hehe 1
Skrevet
TheSleepwalker skrev (5 minutter siden):

Ikke frist meg til Ă„ bestiÄșle en LT1S 😂

Jeg skal nok bestille meg en selv nĂ„r den kommer i Pro-utgaven, tror det er mange i "miljĂžet" som venter med innkjĂžp av lykta til denne kommer om ikke sĂ„ altfor lenge ;) SĂ„ om jeg var deg ville jeg nok prĂžvd Ă„ beherska meg en liten stund til 😂

Eller kanskje en BLF LT1 Mini kan friste i mellomtiden? ;) Har vel alle de samme funksjonene som BLF LT1 men i en mer lommevennlig innpakning. Om det ikke var for LT1S Pro, sĂ„ hadde nok denne blitt en del av beholdningen her tenker jeg 😅
image.png.ee71cd4209ccbabc88e5c908406e7624.png
(Bilde lÄnt fra sofirns hjemmeside)

Alle disse vil jeg jo si er veldig mye lykt for pengene, sĂŠrlig sett opp mot hva det koster Ă„ kjĂžpe de mer "vanlige" merkene her til lands...

Har selv en BLF LT1 (nyeste utgave med AndĂșril 2 og powerbank-funksjon) pĂ„ vei i posten, men det frister jo allerede Ă„ utvide samlinga 😂

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.