Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nydelig topptur til Gaupekollen (524 moh) i de ville og utilgjengelige Maridalsalpene i dag :D

2 cm styresnø viste seg å være akkurat nok til å skremme vekk de fleste maridalsalpinistene, så jeg fikk åsene for meg selv.

Klarvær gjorde det enkelt å se Gaustadtoppen i vest og tror også jeg så innover i Sverige, samt de ville fjell i Vestfold og ikke minst Østfold.

Fottursesongen ser ut til å gå mot slutten, men ingen grunn til ikke å tyne den lengst mulig

mvh Bjørn Revil (som seriøst vurderer å krype i det sure eplet og anskaffe et par ski)

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Sesongen er ikke helt slutt for oss som bor noe lenger vest.

Jeg sitter her og vurderer hvor morgendagens tur skal gå, og det kan tenkes jeg tar opp til en topp på over 800 meter.

:D

Skrevet

Gaupekollen, ja. Disse traktene synes jeg er av de mest spennende i Nordmarka. Innenfor naturreservatet er det en del kjemper av noen graner, spesielt i sydryggen av Hansakollen. Den nydelig oppbygde stien i vestsiden av samme kolle er fra krigen da det ble fraktet ut ved til oppvarming i byens boliger. Flyvraket som ligger under et stup på østsiden er også fra krigen. Et stykke fra dette er reist en minnetavle for to nordmenn som ble skutt her av tyskere. Dette er et terreng som det er morsomt å ferdes i også utenfor stiene. På Øyungskollen kan en sitte å titte rett ned på turfolket langs idylliske Øyungen. Selv om Mellomkollen er den høyeste og med flott utsikt, synes jeg faktisk Gaupekollen gir den mest spennende utsikten.

Oddvar.

Skrevet

Fottursesongen ser ut til å gå mot slutten, men ingen grunn til ikke å tyne den lengst mulig

Jo da - her skal sesongen tynes. Marka var fantastisk også nå i helgen. Jeg var i området Gjerdingen-Sandungen både lørdag og søndag. Det var lite mennesker, nysnø, julekortstemning, lavt skydekke/tåke og trollsk stemning. Det kom endel mer snø på søndag slik at man må like å slite for å få glede av marka. For så vidt kan man nå velge om man vi bruke ski på skogsbilveiene eller ta bena fatt på blåstiene.

På denne årstiden blir marka gjerne en substitutt for høyfjellene. Det er altfor lett å finne på unnskyldninger for å ikke dra til Jotunheimen - i motsetning til å ta T-banen til markagrensen.

Forresten, det var interessant om Gaupekollen. Jeg får dra innom en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.