Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er ny med sportsklatring, og har et spørsmål. Når man klatrer på led er det selvfølgelig veldig greit å snu på toppen, men hva gjør man egentlig om man gir opp halvveis i ruta? Hvordan får man da med seg den siste kortslyngen man satt? Er det i orden å tre tauet gjennom bolten, selv om man da bare har ett festepunkt? 

På kurs lærer man dessverre bare om hvordan man snur på toppen. 

Er veldig takknemlig for all hjelp! 

Annonse
Skrevet
Caroline444 skrev (1 time siden):

Hei! 

Er ny med sportsklatring, og har et spørsmål. Når man klatrer på led er det selvfølgelig veldig greit å snu på toppen, men hva gjør man egentlig om man gir opp halvveis i ruta? Hvordan får man da med seg den siste kortslyngen man satt? Er det i orden å tre tauet gjennom bolten, selv om man da bare har ett festepunkt? 

På kurs lærer man dessverre bare om hvordan man snur på toppen. 

Er veldig takknemlig for all hjelp! 

Ikke tre tauet gjennom bolten på boltet rute, for guds skyld.

Tauet kan kuttes, eller kan kile seg sånn at man sitter fast i ruten.

Du bare snur, rett og slett, og lar de to øverste slyngene sitte igjen. Sånn har ihvertfall jeg gjort det. Er det lavt, har jeg tatt kjangsen på en slynge, men hva hvis den løsner…

  • Liker 1
Skrevet

Den vanlige måten er å ha ein offerkarabin i selen (om du klatrar nokre år så får du nok av dei, evt ofre ein av karabinerane på ei hurtigslynge) også henge den igjen på bolten du snur på. Personleg føler eg å senke frå 1 bolt er meir enn godt nok, men det får bli ein personleg vurdering om du vil ofre ein karabin i neste bolt og.

Skrevet

Må kommentere @gobo sitt innlegg da hans personlige metode er svært minimalistisk og har 0 margin for feil da alt avhenger av en bolt og en karabiner.  Dette er ikke en praksis som du vil lære på kurs og i organisert klubbklatring eller på innevegger vil dette bli påpekt som "ikke godkjent". 

Det er svært sjelden at bolter feiler, men i all opplæring for sikker klatring legges det opp til at man skal ha system som er redundant, dvs minst 2 uavhengige sikre punkter. Det finnes noen unntak f.eks ved rappell/topptaufeste hvor man benytter bare ett punkt (stort tre , steinblokk eller lignende), som er lettere å vurdere,  men det gjelder ikke for bolt.

Grunnen er at bolter i utgangspunktet er vanskelig å vurdere, da du ser bare deler av den. Den kan være satt dårlig, dybde er kanskje ukjent, er det boret riktig, er det børstet ut nok støv, er det brukt momentnøkkel, er hengerne tilskrudd, er det riktig boltetype f.eks ved kyst, er det selvborende bolt, produksjonsfeil etc.  På nye felter eller på felt med kjente bolter kan man helt sikkert anta en god del, men man kommer ikke unna en del usikkerhet selv om du med erfaring kan sjekke aktuell bolt og fjell en god del.  

Så "best practise" metodesett (som jeg tipper også læres på dagens kurs) om du må snu halvveis og bli firt ned har samme krav som til toppanker: 2 uavhengige sikre punkter, maks 60 grader vinkel mellom og utlignet sentralpunkt hvor tauet løper via karabinere (en skru eller to vanlige).

@Marius og @Gobo sine svar med 2 punkter er det som mest ligner optimalt metodesett, men det har ikke utlignet sentralpunkt, så all belastning hviler på øverste punkt og om det ryker vil neste punkt få fallkrefter og i teorien kan også da tauet slå seg ut om vanlig åpen karabiner benyttes.  Jeg bruker sjøl samme metode og ser at mange andre bruker det, så på boltefelt med antatt gode bolter er det nok en slags "aksept", men jeg ville spurt noen som driver med kurs om hva som faktisk er anbefalt. 

 

  • Liker 2
Skrevet

Jeg tar som utgangspunkt, at dette er korte ruter hvor en normalt vil bli firt ned fra toppen, og tauet derfor er langt nok til å bli firt ned hvor som helst i ruten.

Som det blir nevnt over, det er ikke så vanskelig. Du må ofre utstyr, og bare snur der du er kommet til. 

PTG skrev (15 timer siden):

all belastning hviler på øverste punkt og om det ryker vil neste punkt få fallkrefter og i teorien kan også da tauet slå seg ut om vanlig åpen karabiner benyttes.

Det er jo akkurat samme senario om du faller på led. Da bør en jo ikke klarte på led, men mindre alle mellomforankringer er utlignet standplasser med låsekarabiner. 

Vurdering av tilstanden på den rute en vil klatre, må man gjøre uansett etter beste evne - før klatringen. Er nok ikke mange som har med utstyr til å borer og monterer en ny bolt midt i en sportsrute, i tilfelle en ikke klare å komme opp.

Må en gi opp, har man gjerne tatt x antall fall i øverste karabin+Sikring så den er nok testet. Uansett er det stor forskjell på hvilke krefter et sikringspunkt må tåle ved nedfiring/rappell og ved et fall. En kan jo belaste sikringen, hoppe å herje litt, før en la seg fire ned å plukker resten med seg, er du usikker kan du la mer utstyr stå i veggen ned over, men er man usikker på tilstanden av en rute/klatrefelt skal man kanskje i utgangspunktet finne en annen plass å klatre...

Klatre man på naturlige sikringer, er alternativene naturligvis flere for å bygge nået nytt å fire seg ned på, men no var det snak om sportsklatring på korte ruter.

  • Liker 1
Skrevet

Det jeg opplever er vanlig er å bli firt ned uten å ta ut noen av slyngene. De blir stående til neste forsøk, eller til en annen tar dem ned for deg. Med mindre det er snakk om multipitch så er det få ruter som er satt slik at cruxet er vesentlig vanskeligere enn resten av ruten i sin helhet. Så det er ikke sannsynlig at du må snu etter 5-6 slynger med mindre du skader deg. Og da er det antakeligvis lurt å bare la slyngene være. 

På noen vegger kan du sette opp rappell ovenifra slik at du kan plukke med deg sikringene. Om du ikke er erfaren på rappell bør du være varsom med denne metoden. 

Marker slynger med navn og nummer. Jeg har levert tilbake slynger jeg har funnet i veggen før, og det er sikkert andre som gjør det samme. 

  • Liker 1
Skrevet

Sjekket litt og i boka "Innføring i klatring" ved Stein Tronstad står det  "La de to øverste stå igjen om du må snu". under kapittel "Leding" (på bolta ruter)

Stein Tronstad var sikkerhetsansvarlig i Norsk Klatreforbund i mange år.

@Prebb +1 til alternativer.

  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei.

Som PTG skrev, vil normal akseptert praksis vere å la dei to øverste sikringene (kortslyngene) henge igjen og bli firt ned igjen. Desse fungerer som to uavhengige sikkringsledd, som er normen å følge. Kortslyngene/karaninerene kan du hente igjen ved å bli firt ned fra  toppankeret  ovenfra, viss dette er lett tilgjengelig. Eller du kan få noen andre til å klatre ruta på led for deg og ta ned slyngene under nedfiringen.

Desse to sikringspunkte ( boltene) vil da  ikkje vere utlignet, men vil gi DOBBEL SIKKERHET (redundans) i systemet. I dette tilfelle, med en del klatretau utklatret, og kontrolert nedfiring, vil ikkje den øverste bolten/hengeren utsettes for store krefter da den ikkje vil oppleve fallkrefter, berre vekta av klatrer.  Skulle den evt. svikte, vil du falle ned til neste bolt og den vil da oppleve større belastning (fallbelastning). Grunnet at du er i eit dynamisk system (bunnet inn i klatretau),  og fallhøyden ned til neste bolt ikkje normalt er veldig lang, vil ikkje fangrykket på  denne siste  bolten bli særlig stort.  Muligens berre opp mot 4 kn.

Eit slikt tilfelle er da innenfor det man aksepterer som sikkert nok, da en bolt normalt sett ikkje vil ryke under en slik belastning viss den er i orden.

Vert å merke at det altids finnes unntak til dette. Skulle boltene vere veldig gamle, rustne, løse, satt i dårlig fjell ol.  Må man selv vurder hvor mye sikkerhet, som er sikkert nok.  Det fins  eksempler på gamle boltefelt som er annbefalt å ikkje klatre på før det er tatt en rebolting.

God klatring. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.