Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs....?


Anbefalte innlegg

Heisann. Såi en brosjyre om en mann som gikk Norge på langs bare for morro... (litt skryt pga. at det var en salgsbrosjyre menmen) Uansett. Er det noen som vet hva det måtte innebære å gå en slik tur? Hvor lenge måtte Lånekassen vente på mine mnd avdrag? (altså hvor lang tid vil det ta?) Hvordan bør forsyninger foregå? Hvilke rygger bør man helst følge? osv.

Dette blir selvfølgelig for omstendelig å svare på :wink:

Noen linker kunne vært interessant. Det er en tanke som ligger et stykke bak i hodet, men som skal settes til live innen ikke altfor lang tid. Så dessuten at det var en kar som ble sponset i et egoprosjekt for å finne ut om det gikk an å like å gå på ski. Han traska noen uker på Hardangervidda.... Det må da være mulig å opdrive sponsorer til en slik tur eller hur??

Dette er en drøm, men er det mulig å gjennomføre uten for mange siviliserte omveier? Hadde satt stor pris på en slags tilbakemelding :wink:

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ligger det en ganske detaljert liste over folk som har gått NPL. Noen hjemmesider har det også kommet de siste årene, og linkene ligger på denne siden:

http://home.online.no/~odvinje/turer/npl/andre.html

Ellers kan jeg anbefale boka til Lars Monsen og Trond Strømdahl ja. Da får du ikke mindre lyst til å gå på tur iallfall... De gikk imidlertid til Halden da, og fulgte Norges grense hele veien. Dessuten brukte de et helt år, noe som neppe er nødvendig.

Når det gjelder Lånekassen, så tror jeg at du har mulighet til å ta ett år permisjon fra studiene. Da får du ikke lån eller stipend, så det forutsetter kanskje at du må jobbe litt først. Ellers kan du jo stryke i noen fag da. Man har mulighet til å bli liggende ett år på etterskudd uten at Lånekassen gjør noe (forutsatt at reglene ikke er endret i det siste..)

Lykke til videre i planlegginga! Jeg og en kompis driver og sysler med de samme tankene selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hvor lang tid bruker man på å krysse Norge?

Har sett at vanlig tid for Norge-på-langs-farere er ca fire måneder for de som går på ski, en til to måneder lenger for de som går til fots.

Det hele er veldig avhengig om du primært er ute for å nyte (na-)turen, eller vil fortest mulig til mål. Folk har sykla Norge på langs på 4 døgn og 22 timer (53 mil i døgnet=ikke mye nyting) og Monsen brukte vel helt et år på sin tur ski- og fottur tidlig på nittitallet. Han tror jeg kosa seg stort.

Du lurer på hvordan man kan få sponsorer. Det ragerer jeg litt på. Hvorfor forventer folk på død og liv å få støtte og gratisutstyr bare fordi de skal på en lenger tur?! En lang fot/ski-tur er i utgangspunktet ganske rimelig, forutsatt at du har en normal mengde friluftsutsyr i forkant. Om du fisker og jakter underveis blir utgftene enda mindre. Jeg vil tro utgiftene dine under en måned på telt-tur er mindre enn de faste utgiftene ved å bo en måned hjemme. Skal du sponsorer i dag må du gjøre ganske ekstreme ting. Liv Arnesen hadde store problemer med å få utstyr selv da hun som første kvinne skulle gå solo til sydpolen i -94.

Framfor å bruke masse energi, tellerskritt og porto på å mase og skrive tiggerbrev til utstyrsleverandører og få mange frustrerende avslag, bruk heller tiden på å jobbe deg opp de få tusenlappene som trengs.

Forvøvrig, håper du får en flott tur og at lånekassa ikke ødelegger opplegget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

heisann. Det er ikke det at man på død og liv skal ha gratisutstyr (eller jo, det er det) , en annen viktig ting er motivasjon. Har man en sponsor eller to (man snakker om gratis sjokolade, supper osv. først og fremst de enkle ting) kan man føle litt mer press. Det kan vært en motivasjon å tenke på at de har gjort sin del, da få vi pokker meg gjøre det vi skal, skjønner....? Utstyret har man, selv om det meste få r hard medfart under turen. Dessuten avhenger kravet til utstyr om man skal gjøre det til en ekspresstur eller kosetur. Hver bruk har sine krav. Dessuten er det en "fin" erfaring å krangle med sponsorer.Da kan man det til neste gang, og da MÅ man kanskje ha med seg et lag med sponsorer. Uansett. Sponsorene taper ingen verdens ting på å levere demoprodukter til turfolk. Det er en vinn-vinn situasjon for dem. VERDENS BILLIGSTE REKLAME.

Rottefella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.