Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikk giro for DNT-medlemskontingent i dag


Tom

Anbefalte innlegg

Ned i postkassen dumpet den nyeste DNT-årboken og en giro. Dersom jeg betaler den (465 grunker) er jeg DNT-medlem også i 2007. Men jeg tror ikke jeg bør være med på å sponse DNT lenger.

En gang var DNT nødvendig som tilrettelegger og folkeopplyser. De bidro til at flere enn rikfolk kunne nyte naturen. Nå er alt snudd på hodet. Tilretteleggingen har tatt helt av. Wire på Besseggen og enda en båt på Gjente er bare to av utallige eksempler. DNT har skapt et marked som presser på for stadig større komfort og tilrettelegging, og DNT på sin side tjener gode penger. Problemet er at DNT er noen dobbeltmoralske nek. De babler om naturvern samtidig som de per i dag gjør en masse som ødelegger for naturen. De virker som om de tror at all motorisert ferdsel i deres tjeneste er "nyttig", samtidig som de indignert hytter med neven til andre som hevder det samme om sine motorbehov.

Hvilket Norge er det egentlig jeg elsker? Det gamle Norge. DNT står ikke for de konservative verdier, men for utvikling, nytenkning, markedstilpasning i naturen. Det misliker jeg sterkt. DNT er blitt en skam for mitt en gang så vakre fedreland. Der kulokk og fuglesang lød som en søt melodi over setervollen i aftenrøden, der det var fosser som bruste og ikke biler og scootere. En tid der det var langt fra Kristiania til Jotunfjeldene. Da alt var fredlig. Ingen Krekar, ingen Bin Laden. Fy faen som jeg hater vår samtid.

Morten skrev til Espen at Espen lever mange år for sent. Det er ikke Espen alene om...

DNT liker nok ikke det Norge jeg elsker. Derfor må mitt medlemskap avsluttes. Nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tänka sig! Inte visste jag att det var DNT som låg bakom bilismen, vattenkraftsutbyggningen, lantbrukets modernisering, globaliseringen, ja tydligen allt modernt. Det verkar inte som om de nöjer sig med att förstöra Norge heller. De har ju sett till att samma utveckling har skett i stora delar av världen. Båttrafiken på Gjende trodde jag var ett familjeföretag, men de kanske bara är bulvaner för DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Toms innlegg her forundrer det meg at han ikke lar Lundteigen og Haga være representert i sitt avatar-galleri?

Nå har han presentert Qusling, furte-Per og Spania-Calle, men nasjonalromantikk og gamle bygdetradisjoner ivaretas da bedre av Per Olav og Åslaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tänka sig! Inte visste jag att det var DNT som låg bakom bilismen, vattenkraftsutbyggningen, lantbrukets modernisering, globaliseringen, ja tydligen allt modernt. Det verkar inte som om de nöjer sig med att förstöra Norge heller. De har ju sett till att samma utveckling har skett i stora delar av världen. Båttrafiken på Gjende trodde jag var ett familjeföretag, men de kanske bara är bulvaner för DNT.

Selvfølgelig har ikke DNT stått bak bilismen og alt dette du her nevner. Poenget mitt er at mens jeg er konservativ og ser mye negativt i samfunnsutviklingen virker det som om DNT tvert imot er en pådriver for å forsterke negative trekk i utviklingen for naturen. Blant annet ved at de gjør "alle" områder lett tilgjengelige, sørger for at det ligger hytter overalt og kjører haugevis av motoriserte "nyttetransporter" inn til disse.

Når det gjelder Gjendebåtene hadde de neppe hatt grunn til å stadig utvide sin geskjeft dersom ikke DNT hadde stått for massiv markedsføring i 100 år. Kanskje ikke helt tilfeldig at to av DNTs største pengebinger, Gjendesheim og Gjendebu, er stoppesteder for båten... Og med flere og større båter og wire kan man få enda mer folk over eggen. Problemet er bare det at man selv oppe på Veslefjell kan høre motordur fra båtene som kjører forbi, og mens de første Gjendebåtene var ganske sjarmerende er de nye svære og brutalt hurtige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst, men dnt driver også med dansk Girokonto, som danske medlemmer får bruke og derfor er giroen min på Dkr.

Ok, det var noe nytt for meg. Jeg som er tysk får fakturaen på Norske kroner, må betale via Mastercard eller Visa mm.

Detlef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nok et flott innlegg av Tom. Vi på Fjellforum er svært priviligerte som har en slik størrelse her. Han leverer hver gang, og gjør dette nettstedet til en helt spesiell opplevelse. Jeg registrerer at han nå nærmer seg et rundt antall innlegg, da er det helt klart en plikt for oss å markere dette på en verdig måte. Kongen av Forum må vite at han settes pris på.

Når det kommer til DNT har han selvfølgelig helt rett. Jeg synes også det er svært dobbeltmoralsk at folk som i prinsippet ikke er spesielt mye enig med organisasjonen, fortsetter å betale kontingenten for å spare lette gryn når de overnatter på hyttene. Forkastelig. Gjør deres plikt, slutt å betale kontingenten, slutt å bo på hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til DNT har han selvfølgelig helt rett. Jeg synes også det er svært dobbeltmoralsk at folk som i prinsippet ikke er spesielt mye enig med organisasjonen, fortsetter å betale kontingenten for å spare lette gryn når de overnatter på hyttene. Forkastelig. Gjør deres plikt, slutt å betale kontingenten, slutt å bo på hyttene.

Hvis jeg bare kunne, men jeg har bare dnt hyttene å bo på når jeg er på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har forsåvidt full forståelse her Bjarne.

Nå er vel heller ikke forslagsstilleren kjent for den store teltlidenskapen :)

Sier han som har ligget i telt halve livet og ikke vil skryte av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere som er kritiske til DNT tatt opp problematikken dere er så opptatt av i foreningens organer eller ved noen form for henvendelse?

Jeg ser selvsagt poengene, og jeg ser at DNT er en stor og byråkratisk organisme. Allikevel

setter jeg et lite spørsmålstegn ved at folk syter og klager på syklubben eller i fora som dette, uten å prøve å gjøre noe annet enn akkurat det.

De som ønsker gjennomslag for sine standpunkter i en organisasjon må gjøre mer.

Kanskje Toms supporterklubb skulle jobbe for et styrekandidatur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.