Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 30. august 2021 Populært innlegg Skrevet 30. august 2021 (endret) En MRS Microraft L er definitivt noe av det beste jeg har investert i, omtrent på nivå med leilighet😁. Geografi og sporlegger-nerden i meg har virkelig blomstret i år. Drømmen var å ta hele Vorma, tog til Eidsvoll, taxi til Mjøssamlingene og cruise ned til Årnes, men strake kursen der, ville bli ca 35 km. Det hadde gått fint på en dag det, men det er jo stas og ta litt avstikkere også, så ble start ved brygga ved siden av stasjonen. Får helle ta fra Minnesund med litt Mjøscruise og ned til Svanfoss f.eks ved senere anledning. Går det buss/tog.... I'm there. #Ruter/VY... I LOVE YOU😍. Alltid kult å padle under bruer man har vært over, og forrige helg, sykla jeg fra Lillehammer og hjem (skikkelig DIGG.. 21 mil😁😁) Første avstikker, var inn Andelva til fossen ved Bårlidalen (?)... sykla der på nevnte tur....og ut igjen. Ikke så mange andre stor avstikkere videre, men noen små huker her og der, før jeg gikk til kais ved Svanfoss sluser. Godt å reise seg opp etter 17 km på baken. Spiste matpakke på brygga, bar stæsjet over til nedsiden av slusa, kikka litt rundt og rusla bort til Brårud og kjøpte en en is og en Farris. Det lå i planen, den Joker'n har man besøkt før på landeveisturer. Videre ferd nedover, med noen små avstikkere igjen. Ved en gård jeg passerte, var et en kalv, som var veldig nysgjerrig, rusla ned til vannet, og fulgte meg noen meter. Men enda kulere, itt lenger ned på Nordbyholmen, var det en haug med geiter. Et par av de kom ned fra toppen og nesten ut i vannet... jeg padlet rolig langs øya, og de fulgte etter gjennom busk og kratt... en krabat, gikk langs stranda. De fulgte meg helt til enden av øya,.. nesten så jeg fikk lyst å gå i land og se om de var like tamme som dyra på Hardangervidda, ovafor Lofthus... (koselig med dyr som ikke blir skremt) Ny avstikker, litt lengre denne, inn Hovinevja, til det sa stopp, før man cruiser under E16 ved Vormsund, der har man også sykla (og kjørt over ørten ganger på vei til hytta).. Liten avstikker inn ved Vormsund gård, før siste etappe inn mot Årnes. Der var planen å kjøpe middag i ferskvaren på Mega.. (ikke så mye annet fristende på Årnes for øyeblikket)... så da ble et bedre måltid på rådhusplassen, før en bitteliten sightseeing før toget tok hjem til storbyen. Det fine med turer som dette, er at det igjen gir inspirasjon til ytterligere turer og mer utforsking i forholdsvis ukjent terreng. Romerikets landlige side har for det meste blitt betraktet fra sykkelsetet, men det er så utrolige mye snacks som har blitt lagt til ønskelista, som blir lengre og lengre for hver tur jeg er på. Nå ble jo ikke total-padlinga ikke så langt unna 35 km likevel... ble drøyt 32 km, men det var jo med avstikkere. (7 km til sammen til fots ved Brårud og Årnes kommer i tillegg). Har erfart nå, at med ideelle forhold, som i dag, null vind, og så og si blikkstille vann, er ca 3 mil maks med padling på en dag. Terningkast 100 er kanskje litt for snaut etter en sånn dag som dette. Spor fra turen (google maps suger til turbruk, bruker selv Garmin Oregon med TopoPremium) https://www.sports-tracker.com/workout/tullball520/612d31fdb11d4c1a6bbe7d8f (Noen bilder er feil vei, skjønner ikke hvorfor.. alle er tatt med kamera rett vei. ) Endret 31. august 2021 av Kjell Iver snudde bilder Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 14 2 Siter
Kjell Iver Skrevet 31. august 2021 Pålogget Skrevet 31. august 2021 Flott turrapport - Jeg snudde bildene - vet ikke om rekkefølgen på bildene ble helt rett? Plottet det inn på turkartet.. Dette med at bildene blir feil vei skjer når man tar bilde for fort etter at man har snudd kameraet. Dette ligger lagret i Exif. 1 Siter
Thomas Heimdal Skrevet 19. oktober 2021 Skrevet 19. oktober 2021 Så tøft! Hadde planer om samme turen med kano i sommer, men ble nedprioritert. Fikk en liten runde rundt i sundet ved Minnesund, men ser at jeg må bumpe opp igjen denne turen på prioriteringslista neste sommer! Takk for skildring! Siter
DenGladeVandrer Skrevet 20. oktober 2021 Forfatter Skrevet 20. oktober 2021 Thomas Heimdal skrev (På 19.10.2021 den 18.06): Så tøft! Hadde planer om samme turen med kano i sommer, men ble nedprioritert. Fikk en liten runde rundt i sundet ved Minnesund, men ser at jeg må bumpe opp igjen denne turen på prioriteringslista neste sommer! Takk for skildring! Ekspander Det er helt "håpløst"... Jeg får som sagt nye ideer til turer på hver tur jeg er på.... kombinert med tips fra UT. På lista av litt større "prosjekter" nå.. som jeg kommer på.. av nye ruter Årosoleva på Hurum, kombinert med fjorden Glomma fra Kongsvinger til Skarnes. Storsjøen til Skarnes og ned mot Funnesfoss. Ulike varianter Råde/Særp/Fredrikstad Sandelva med fjord Eidsfoss-Vestfossen Rømua opp fra Glomma ved Sørum Vestre del av Vannsjø/Årvollfjorden m.m Ja... og sånn kan jeg holde på😁 Padler til isen kommer... Siter
peik Skrevet 20. oktober 2021 Skrevet 20. oktober 2021 Storsjøen til Skarnes er en veldig fin og stilleflytende tur. Glomma fra Vormsund til Fetsund/Øyeren er også en fin tur. Siter
DenGladeVandrer Skrevet 20. oktober 2021 Forfatter Skrevet 20. oktober 2021 peik skrev (På 20.10.2021 den 12.23): Storsjøen til Skarnes er en veldig fin og stilleflytende tur. Glomma fra Vormsund til Fetsund/Øyeren er også en fin tur. Ekspander Har padla Rånåsfoss-Lillestrøm.. Og Rotnes-Lillestrøm, og Frogner-Lillestrøm... (og på lørdag var jeg på match i Lillestrøm...)..... og sykler ofte igjennom. Undervurdert koselig, unik liten by😁 Siter
Thomas Heimdal Skrevet 29. oktober 2021 Skrevet 29. oktober 2021 Du har noen artige turforslag her ja! Synd at deler av Glomma og Trysilelva er så grunne, for det kunne vært fine turer. Storsjøen og nedover ser rolig og bra ut. Ellers er vel Haldenvassdraget en pilegrimsferd for kanofolket. Sammen med Atna som jeg regner med du sikkert har gjort unna. Klaraelva i Sverige ser ut som et trivelig familieprosjekt en kunne satt av noen dager til. Ikke spektakulært, men barnevennlig? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.