GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mÄ si det er synd at ogsÄ dette Êrverdige selskapet havner pÄ Gjelstens hender. Har alltid hatt sansen for Bergans sine produkter. Lite fjas og egentlig lite dÄrlig kvalitetsvarer (i motsetning til f.eks. NorrÞna).

Jeg tror ikke dette oppkjÞpet er til det beste for oss forbrukere! 

• Trist 2
Annonse
Skrevet

Er vel ikke sÄ overraskende nÄr man ser driftsresultatet for Bergans de siste Ärene, men er enig, er veldig usikker pÄ om dette er bra for Bergans' framtid. Enn sÄ lenge lover de at de fortsatt skal vÊre uavhengige av kjedene, men... Vi fÄr se.

Skrevet

De fikk seg en knekk, da de skulle inn pÄ markedet i USA, og ikke klart Ä reise seg etter det. Har dessverre gÄtt utover turutstyr, hvor de satset mer pÄ kleskolleksjoner.

Skrevet
TheSleepwalker skrev (2 timer siden):

SĂ„ alt eies av samme konsernet? Bergans, Sport 1, Anton Sport, Skandinavisk HĂžyfjellsutstyr, Intersport, m.m.? đŸ˜©

Pluss pÄ Gresvig,  Sportsnett, swix og Helsport ogsÄ. 

Det som er litt rart med disse butikkene er at jo - jeg har handlet der, men jeg har svÊrt sjelden funnet veldig gode kjÞp der. Intersport, G-sport, G-max, Anton Sport og Sportsnett... De kjÞrer kanskje en linje som er mot massene - slik som XXL ogsÄ gjÞr.

Usikker pÄ om denne utviklingen er til det beste for oss forbrukere. det blir jo ikke bedre av at mange av de andre nettbutikkene kommer med egne merkevarer som er av svÊrt varierende kvalitet og ukjent for oss. (Mye jalla). Det spÞrs om ikke denne utviklingen vil fortsette, slik at vi til slutt sitter igjen med bare 2-3 store aktÞrer, slik som pÄ norske dagligvarer.

Skrevet
Kjell Iver skrev (1 time siden):

Pluss pÄ Gresvig,  Sportsnett, swix og Helsport ogsÄ. 

Ikke helt rett det der. Swix og Helsport er vel eid av Ferd(gjennom Brav) Dvs tobakks penger vasket sunne 🙄

Skrevet
lars p skrev (9 timer siden):

Ikke helt rett det der. Swix og Helsport er vel eid av Ferd(gjennom Brav) Dvs tobakks penger vasket sunne 🙄

Stemmer det - mÄ ha blingset der.. Det er en annen blokk med aktÞrer som er sammenslÄtt.

Om Brav

Vi eier og administrerer merkene Swix, Toko, Lundhags, Ulvang og Helsport.

Skrevet (endret)

Det er kapitalismen i praksis dette. 
Og vi har jo sett over tid at nisjeprodukter blir kommersielle. Kvalitet gÄr ned, kvantum opp. FÞr produktene etterhvert sakte men sikkert blir prikket inn mot massene og bedriften inn i et stort konsern som eier store deler av verdikjeden. Enten etablert selv, eller kjÞpt av noen andre.

Dessverre et lÞp man som forbruker (og miljÞ) er dÞmt til Ä tape. Men vi kan alltid klamre oss til entusiastene som gang pÄ gang etablerer nye foretak for Ä produsere nisje produkter. Disse vil nok alltid vÊre der, men konkurransen for de blir ogsÄ hardere siden de store konsern alltid vil ha innkjÞpsfordeler i form av kickbacker, bonuser, prioritering av leveranser osv. osv. i tillegg til en ekstremt stor markedsandel. Som igjen gjÞr at nisje produkter av entusiaster blir veldig dyre for at de skal klare Ä leve av det. Dessverre er det begrenset hvor lenge en kan leve av og vÊre entusiast.

Det vÊrste er vel at vi er skyld i det selv, menneskene altsÄ. Alltid billigste produkt som kjÞpes, man leter alltid etter rabattkoder. Kan man kjÞpe fra utlandet for Ä spare noen kroner gjÞr man det. Bedriftseierne er slue nok de, men det er sÞren med forbrukerne ogsÄ.

Endret av Hammer
  • Liker 4
  • Takk 2
Skrevet
Hammer skrev (42 minutter siden):

Det er kapitalismen i praksis dette.

Tja, jeg synes du ser veldig svart pÄ situasjonen. Faktum er at utstyr av meget hÞy klasse er blitt tilgjengelig til massene til en meget lav pris. Og nisjeaktÞrer nÄr ut til massene til en helt annen kostnad enn tidligere, blant annet gjennom forum som dette.

MiljĂžet vinner ikke, men vi som forbrukere har aldri hatt det bedre. ReallĂžnnskostnaden for bra utstyr har aldri vĂŠrt lavere.

Skrevet
12 hours ago, lars p said:

Det samme kan man vel da si om Arcteryx , Atomic, Suunto, Peak performance,  Wilson, Salomon m.fl. De er eid av Amer Sports som ogsÄ opprinnelig var et tobakksselskap.

Man kan jo ogsÄ se pÄ det sÄnn at det er bra at det tross alt er norske eiere,  slik at selskapet forhÄpentligvis fortsatt vil ha noe av utviklingen og miljÞet her i landet. Feks Rottefella har fÄtt tyske eiere, sÄ det er vel bare et tidsspÞrsmÄl fÞr de finner ut at det er mer lÞnnsomt Ä flytte alt ut av landet. Samme tyskere eier ogsÄ halve Snowmotion som lager Fimbulvetr. Ajungilak har vel ingenting igjen i Norge etter at de ble kjÞpt opp av Mammut, annet enn navnet.

Skrevet (endret)
ArveS skrev (PĂ„ 1.9.2021 den 10.16):

Tja, jeg synes du ser veldig svart pÄ situasjonen. Faktum er at utstyr av meget hÞy klasse er blitt tilgjengelig til massene til en meget lav pris. Og nisjeaktÞrer nÄr ut til massene til en helt annen kostnad enn tidligere, blant annet gjennom forum som dette.

MiljĂžet vinner ikke, men vi som forbrukere har aldri hatt det bedre. ReallĂžnnskostnaden for bra utstyr har aldri vĂŠrt lavere.

MÄ si meg enig med @Hammer. Det er dessverre sÄnn at mange store merker flagger ut produksjon, og ofte til Asia. Dette gir forbrukerne lavere priser, men det har sine bakdeler. Ofte er det vanskelig Ä kontrollere arbeidsmiljÞ og arbeidsvilkÄr hos underleverandÞrer, og det er mye skitten industri. 
Man mister ogsÄ lokal kompetanse og arbeidsplasser, og bidrar generelt lite til norsk Þkonomi - annet enn at noen fÄ tjener mye. 
NÄr kompetansen blir borte, og man fÄr kastet rabattkoder etter seg, sÄ bygger det ogsÄ under en bruk og kast mentalitet som ikke er heldig for miljÞet.

Oppsiden her, er at det finnes noen fÄ nisjer som prÞver Ä endre dette. SÄ blir det opp til forbrukerne om de vil stÞtte disse

Endret av Hc.b
  • Liker 1
Skrevet

Vel, jeg er for sÄ vidt enig i det meste du skriver, @Hc.b, men det jeg skrev noe om er at produktene vi fÄr tak i nÄ er bedre enn fÞr, og vi betaler mindre for den kvaliteten enn fÞr. Men det er Äpenbart at pÄ samfunns/Þkologi-nivÄ sÄ er ikke en slik utvikling bÊrekraftig pÄ sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.