Gå til innhold
  • Bli medlem

Avstemning om veier rundt Jotunheimen


Tom

Hvis det var folkeavstemning der spørsmålet gjaldt nedleggelse av veiene Valdresflya, Sognefjell og Årdal-Turtagrø, hva ville du stemt av følgende alternativer?  

29 stemmer

  1. 1. Hvis det var folkeavstemning der spørsmålet gjaldt nedleggelse av veiene Valdresflya, Sognefjell og Årdal-Turtagrø, hva ville du stemt av følgende alternativer?

    • Full nedleggelse av veiene, takk
      7
    • Veiene bør opprettholdes som i dag
      13
    • Veiene bør være der, men med strengere begrensninger på ferdselen
      4
    • Jeg har ingen formening
      3
    • Jeg ville stengt én eller to av veiene, og spesifiserer hvilke i et eget innlegg i tråden
      3


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke noe imot disse veiene, men hadde klart meg fint uten veiene til Juvass, Spiterstulen, Leirvassbu, Eidsbugarden ol. Hadde vel egentlig ikke savnet Årdal- Turtagrø om den ble borte. Blir jo bare jævlig bilsjuk der hver gang uansett, spesielt med Alek bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med The man. Legg ned disse veiene, revegeter og utvid nasjonalparken til å dekke disse dalene. Men de kan godt få grave ned høyspentmastene som går langs tindeveien, hva det koster bryr jeg meg ingen ting om. Legg ned Juvass, heisen og veien opp, riv hytta på Galdhøpiggen så vil toppen igjen bli et sprekt fjell og ikke like lett tilgjengelig for allmenheten. Steng igjen vanninntakene i Utledalens hengedaler og stopp tappingen av Bygdin og Tyin. Strekk nasjonalparken helt inn til veikanten på Tyinfjellet så ingen får bygd noe der. Send opp svovel i atmosfæren så klimaet blir kaldere og breene Jotunheimen igjen blir fete. Det er lov å drømme, men jeg mener det med veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes seriøse svovelplaner, men det må plantes høyt i atmosfæren for å ikke falle for raskt til bakken og gi sur nedbør. Men håper selvsagt at det ikke skal bli nødvendig med mer tukling av naturen. Men den dagen jeg må bruke jungelkniv på Galdhøpiggen er jeg villig til å prøve alt :) Men først kan vi jo prøve med å fjerne noen veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men foretrekker å opprettholde disse veiene foran å gå tilbake til Klondyke-tilstandene som rådet på 60- og 70-tallet, da sosieteten og fiffen skulle mingle på "høifjellshotellene". Det toppet seg jo med at helikopterne kom for fullt på samme tid, og det var visstnok ikke så rent sjelden at det kom både fire og frem i rekken fra Fornebu og opp til Eidsbugarden i helgene. Noen av disse "hyttefolkene" hadde jo tilogmed sjåfør med limousin sovendes parat på Tyin i påsken, i tilfelle man måtte returnere til Oslo, og været ikke skulle tillate helikopterflyging... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Litt OT, men foretrekker å opprettholde disse veiene foran å gå tilbake til Klondyke-tilstandene som rådet på 60- og 70-tallet, da sosieteten og fiffen skulle mingle på "høifjellshotellene". Det toppet seg jo med at helikopterne kom for fullt på samme tid, og det var visstnok ikke så rent sjelden at det kom både fire og frem i rekken fra Fornebu og opp til Eidsbugarden i helgene. Noen av disse "hyttefolkene" hadde jo tilogmed sjåfør med limousin sovendes parat på Tyin i påsken, i tilfelle man måtte returnere til Oslo, og været ikke skulle tillate helikopterflyging... :roll:

Før i tiden var det schwung! Du har kanskje ikke glemt de som ble kjørt med småfly opp på toppen av Uranosbreen, før de ble servert champagne i stettglass i de dramatiske omgivelsene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.