Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyre legger Vefsna i rør?


yardbird

Anbefalte innlegg

Dagen begynte heller dårlig da NRK meldte at Høyres miljøpolitiske talsmann vil gå inn for å reversere fredningen av Vefsna. Offisielt var begrunnelsen at nå er det så stor energikrise at elva må ofres.

Jeg vet ikke om han er så naiv at han tror mer vannkraftutbygging kan løse verdens energiproblemer - i en tid hvor rensing av gass og kull samt et mangfold av alternative energikilder er tilgjengelig eller like rundt hjørnet - eller om han er på kortsiktig stemmefiske

i lokalmiljøene.

Hvis Høyre går inn for å innføre et nytt prinsipp om at fredningsvedtak kan reverseres og får gjennomslag for det, blir det gode tider for kjettingprodusenter framover.

Kanskje kan vi bli kvitt disse hersens nasjonalparkene også :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Senest 29/11 bekreftet Odd Roger Enoksen at Vefsna blir vernet, i tråd med Soria Moria-erklæringen, så det er bare snakk om å gjøre et formelt vedtak. Det som er skummelt dersom Høyres miljøtalsmann får gjennomslag, er jo at det dermed kan bli presedens for å reversere også andre vernevedtak.

Med flertall for Høyre/FRP kan vi kanskje glede oss til demning ved Gjendesheim om noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare minne om at Soria Moria-erklæringen ikke er en lov, men derimot Fnisekompaniets drømmer...

At de har flertall i Stortinget vil nok etterhvert føre til at de får vedtatt en god del av disse drømmene, men det er langt fra Soria Moria til stortingsvedtak.

Tror ikke noen på Stortinget ønsker at vernevedtak, eller andre sammenlignbare vedtak, skal endres med skiftende stortingsflertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har rett, og at Høyres miljøpolitiske talsmann er et unntak.

Forøvrig er jeg selvsagt klar over at Soria Moria-erklæringen ikke er det samme som at det er gjort et stortingsvedtak. Ettersom regjeringen har flertall, skal det etter Enoksens siste uttalelse mye til for at vern ikke blir gjennomført. SV er for, AP kan ikke være annet etter Soria Moria og Stoltenbergs berømte nyttårstale, Enoksen fjernet den tvil som måtte herske mht SPs standpunkt, og de vil i tillegg få støtte iallefall fra Venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo SVs miljøpolitikk i posisjon vært en stor flopp, så det hjelper ikke stort at det er venstreraddiser i regjeringen.

Med en så svak miljøvernminister så er det ikke mer å vente. Jeg synes fokuset er på helt feil områder. Hva i alle verden gjør bilavgifter for miljøet i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare høyres miljøpolitiske talsmann som er imot vern av Vefsna. Det virker som om det er stor lokal politisk motstand mot dette. Men lokal motstand mot vern er vel egentlig ikke noe nytt...

Grane kommunestyre strakk seg onsdag til de virkelig store høydene under en debatt om regjeringas forslag om vern av Vefsna.

:roll:Vekkelsesmøte mot Vefsnavern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg leste det der. Bra at vi har sterke naturverninteresser som kan føre en kamp på naturens vilkår! Håper endelig de også kan ha ryggrad sentralt slik at den blir "evig" vernet.

I slike saker savner jeg lokalt engasjement fra den andre siden. Det må da finnes noen som er i mot dette lokalt også, men de tør kanskje ikke stå fram med sine synspunkt i slike lynsjestemningsmøter ;):roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Høyre går inn for å innføre et nytt prinsipp om at fredningsvedtak kan reverseres og får gjennomslag for det, blir det gode tider for kjettingprodusenter framover.

Kanskje kan vi bli kvitt disse hersens nasjonalparkene også :D ?

Grunnloven kan endres hvis flertallet er stort nok. Da bør det også gå an å endre fredningsvedtak og oppheve vern i nasjonalparker. Men er det gjort noen gang :cry: Jeg tviler på at Stortingsvedtatte vernetiltak er opphevet.

Ellers irriterer jeg meg over at det kun er tilnærmet uproduktive høyfjellsområder og vassdrag i Norge som vernes. Hallingskarvet i mitt hjemfylke har sklidd gjennom uten at jeg har fått med meg noen debatt om det, mens Trillemarka skaper enorm motstand, spesielt fra bønder og Senterpartiet.

Det er så enkelt å verne vassdrag i Norge fra vannkraftutbygging, og høyfjellsområder. Jeg kunne godt tenkt meg skogsområder, våtmarksområder, kystområder (gjerne mellom Lindesnes og svenskegrensen) vernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.