Gå til innhold
  • Bli medlem

Navnsetting i fjellet


Tom

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg logger meg på Fjellforum nå for tiden lyser det mot meg Synshødn. Hva er dette for sjikanering og blasfemi mot et kjært gammelt navn? Hødn?! Da jeg oppdaget Fjellforum og Morten og Julias internettsider var det andre boller. Da hadde man gode og riktige navn på fjellene, slik det har stått på kartene inntil staten nylig har voldtatt og gasset ihjel det som en gang var noe kjent, kjært og trygt.

Hvorfor i helvete, Morten, må du være så forbanna politisk korrekt og strebersk? Det er helt forferdelig å se hvordan du er blitt hjernevasket til å skrive de mest sinnssvake navn. Hvis det skal fortsette sånn forstår jeg snart ikke lenger hvilke steder du omtaler. Det høres ut som om du har vært i et for meg ukjent område. Jeg forventer at du skjerper navnebruken til din neste bok, ellers kanskje jeg bare kjøper ett eller to eksemplarer!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe imot valdresdialekten, men i skriftlig form bør man forsøke å etterstrebe et minimum av sivilisasjonspreg. Det har nok begynt å rable for Morten, dessverre. Forstår jo ikke lenger hva han skriver om. Høres ut som et område bare han kjenner til. Mens vi andre går på Synshorn går Morten på Synshødn. Og dette er bare ett grelt eksempel. Han vanærer så å si alle navn som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er fryktelig sørgelig Kartverket voldtar fjellet med å finne på nye navneformer som vekker harme hos oss som elsker fjellet. De gamle gode navnene går i glemmeboken bare fordi Kartverket må finne nye måter å sysselsette seg selv, mens forfattere av fjellbøker halser blinde etter.

Bare for å gi alle dere kidsa som er nye i fjellet et lite kurs:

Det heter Gjertvasstind, IKKE Jervvasstind

Det heter -nos (til nød nosi), ikke nåse

Det heter -eggen, aldri -eggje

Det heter -tind, ikke tinden.

Det heter for guds skyld Austabottind, IKKE Austanbotntind

Alt dette gjelder uavhengig av om noen nye, fancy jyplingforfattere skriver noe annet. Ha respekt for historiens, romantikkens og tradisjonenes sus i fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at det er noen andre som skjønner dette, Espen. Det har antakelig med vår bakgrunn fra møblerte hjem vest i Oslo å gjøre.

Av og til lurer jeg på om Morten og Julia bare driver gjøn med oss. Ser liksom for meg Julia si til Morten: "Du Morten, nå har vi laget verdens beste fjellbok. La oss ødelegge den ved å vanære så mange navn som mulig".

Hvis man leser eldre reiseskildringer ser man hvordan alt var så meget bedre. Vulgære "bu" og "hol" er isteden vakre "bod" og "hull", "snø" er "sne". Og hvorfor faen skal man skrive "høe" når det holder i lange baner å si "hø". Selv godt innarbeidede navn som Kyrkja er helt høl i hue. Leser man DNTs årbøker fra slutten av 1800-tallet brukes imidlertid det helt korrekte "Kirken". Emanuel Mohn skrev Kirken, da sier jeg det samme.

Jeg hører heller på en jotunolog enn en eller annen statsbyråkrat med tykke briller og grå skjorte på et 60-talls blokk-kontor i Oslo øst, som av mangel på noe nyttig å gjøre morer seg med å kastrere jotunnavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest riktige må vel være å bruke den lokale dialekten. Jeg driter vel i om Mohn uttalte det "kirken", han var vel bare en uvitende bymann.

Heter det også:

Snehullstind, istedenfor Sjogholstind/Snøhølstind

Melkedalstind, istedenfor Mjølkedalstind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du er så lett å erte, Tom. Dette var bare en turartikkel, ikke noe skriftlig dokument av noen betydning :lol:.

Men er ikke en bok på over 500 sider et dokument av betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du "Norges fjelltopper over 2000 meter" for "bare en turartikkel"?! Hva er da en bok?

Jeg minnes å ha lest noe sånn som "Hver gang jeg logger meg på Fjellforum nå for tiden lyser det mot meg Synshødn" i din åpningstråd. Synshødn er da sannelig ikke gjenstand i boka vår, men derimot i nevnte turartikkelen her på forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninde av dama er fra Dovre, hun sier Sjohetta. Tenker det vil lage litt rabalder når kartene bytter til det :lol:

Ja, eller Hjerkinn, som på korrekt og ekte Dovremål uttalles med en slags skjærskjin. Den vanlige uttalelsen med jerkin er en stygg sak.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minnes å ha lest noe sånn som "Hver gang jeg logger meg på Fjellforum nå for tiden lyser det mot meg Synshødn" i din åpningstråd. Synshødn er da sannelig ikke gjenstand i boka vår, men derimot i nevnte turartikkelen her på forum.

Du må lære deg å lese litt mer nøyaktig før du svarer. Da vil du se at hovedinnlegget også omtaler boken deres, vesla. Synshødn-artikkelen er nemlig ikke første gang Morten går langt over streken hva angår disrespekt mot veletablerte og vakre navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, eller Hjerkinn, som på korrekt og ekte Dovremål uttalles med en slags skjærskjin. Den vanlige uttalelsen med jerkin er en stygg sak.....

Hva så? Jeg synes dannede borgere mellom Holmenkollen og Majorstuen burde bestemme fjellnavn i Norge. Så slipper man disse tullete navneforslagene á la Snjyhætti, Gukkesgaisi eller for den saks skyld Synshødn.

Noen må ta ansvar i dette hedenske rotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K, hvis jeg logget på Fjellforum første gang og så sutringen din ville jeg nok skygget banen, så vennligst sensurer deg selv. Hvis jeg derimot hadde kommet og sett så grenseløst humoristiske portrettfotos som Espen og jeg har, og samtidig lest friske innlegg med språklig krydder, ville jeg umiddelbart blitt forelsket og registrert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg gliste godt når jeg så de nye bildene til Tom og Espen :lol: Det må være rom for humor.

Dette er gledelig å høre, Alek. Jeg må si at du viser en veldig fin utvikling her på forumet. I motsetning til andre som bare blir mer og mer selvhøytidelige og surmavede hver dag, klarer du å ha et avslappet forhold til ting og forstå humor. Og jammen har du ikke lært deg å skrive oslomål også. Det skal bli spennende å følge deg videre hvis du har tenkt å fortsette i den samme positive stimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Jeg synes dannede borgere mellom Holmenkollen og Majorstuen burde bestemme fjellnavn i Norge. Så slipper man disse tullete navneforslagene á la Snjyhætti, Gukkesgaisi eller for den saks skyld Synshødn.

Noen må ta ansvar i dette hedenske rotet.

Problemet til byfolka her er at de blir noe handicappa når de skal uttale desse ekte fjellnavna. Det blir ofte totalt feil med trykksettinga i ordet.

Derfor må de forenkle og fordanske navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Problemet til byfolka her er at de blir noe handicappa når de skal uttale desse ekte fjellnavna. Det blir ofte totalt feil med trykksettinga i ordet.

Derfor må de forenkle og fordanske navn.

Nuvel, hvis du mener at vi fjellelskende verdensborgere skal la dere bønder krangle i fred om det ene forferdelige navneforslaget etter det andre, så tar du skammelig feil. Heftye, Schjelderup & Co hadde fasiten, vi bare følger opp. Akkurat som naturen, må også navn, tradisjoner og historie foredles i fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det aller mest irriterende i Jotunheimen: Hva har skjedd med Centraltind? Nå heter det Sentraltind. Det er akkurat like forjævlig som at enkelte sier Majorstua. Hvor skal dette ende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.