Feiten Skrevet 31. juli 2021 Skrevet 31. juli 2021 Er dette et rådyr eller en hjort? Jeg tror det er rådyr men er usikker da jeg synes størrelsen var større enn de andre jeg har sett før Siter
sverto Skrevet 24. august 2021 Skrevet 24. august 2021 Rådyr, har du ikke lagt denne inne på kammeret? Siter
+Grimner Skrevet 25. august 2021 Skrevet 25. august 2021 Ser ut som en fin rådyrbukk, så den kan nok ha vært litt større enn normalt. Siter
Tiur3 Skrevet 26. august 2021 Skrevet 26. august 2021 Som andre har nevnt, så er det en vanlig rådyrbukk. Størrelsen er det vanskelig å ha noe formening om, da det ikke er noe å sammenligne med. Men de veier ikke mer, enn dagens lette settere de fleste av dem, Vanlig vekt på voksne bukker, ligger vel mellom 18 og 22 kg og få over 25 kg her i landet. Men, i Sverige er de større. Er nok bare lange bein og lang hals som får dem til å virke store og større en de egentlig er. Det er helt annen kroppsfasong på en voksen hjort. Siter
+Robinson Skrevet 26. august 2021 Skrevet 26. august 2021 Selv om det er vanskelig å se hvor stor bukken er , er det ikke vanskelig å se at den har usedvanlige store horn. 3 ganger så lange som ørene. Man ser ikke slike ofte. I alle fall ikke der jeg jakter. 1 Siter
aico Skrevet 26. august 2021 Skrevet 26. august 2021 Akkurat her var det liten tvil, men enig med @Robinson i at denne så ut til å være en stor og fin bukk. Jeg kjenner en og annen erfaren jeger (langt mer erfaren enn meg) som har skutt "spissbukk" (ung hjortebukk) og funnet en rådyrbukk på skuddplassen. Så med litt dårlig lys og litt sub-optimal avstands bedømming kan selv den beste glippe litt på artsbestemmelse. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.