Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsttur til Eggen og Kvasseggen 1.oktober

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble for alvor hekta på 2000m topper i år. Værvarslene var gode og jeg reiste fra Gjøvik kl. 05.30.

Tåkete og rått vær i Gjøvik og jeg lurte på om dette ble en trasig tur værmessig likevel! Dårlig sikt helt til jeg kom opp i Båtskaret. Da letnet det og det så ut til å bli en fin dag! Oppe på Flya måtte jeg stoppe for en flokk med reinsdyr. En fin start på en lang dag!

Var spent på hvordan denne dagen ville gå, da jeg ikke hadde forberedt meg nok følte jeg. Har ikke vært på toppturer alene så ofte...Hadde egentlig tenkt meg på noen andre topper, men en erfaren tinderangler anbefalte meg heller denne turen siden jeg skulle gå alene! Jeg SKULLE på tur denne dagen og fikk svi for dårlig kartlesing! Kl. 07.45 var jeg klar til avgang. Gikk greit opp til Bukkehåmaren. Gikk hardt og svettet som en gris i sola. Måtte skifte tøy der oppe. Tok en pause her oppe og var spent på hvor langt det var til Eggen 2041m. På vei nedover igjen på andre siden fikk jeg se Eggen. Såå langt borte. Dette ble lengre enn jeg trodde. Hadde jo planer om Kvasseggen og kanskje Høgdebrotet. Etter ca. 2t45m var jeg ved foten av Eggen.

Toppen så skremmende ut for meg og her gjorde jeg en stor feil. Tok meg ikke tid til å ta opp kartet, men tok den ruten jeg trodde var riktig utfra det jeg fikk av opplysninger dagen før. Gikk rundt toppen og begynte å klyve oppover i fjellsiden. I ei våt glatt renne holdt jeg på å sette meg helt fast. Dette kunne ikke være riktig. Med nød og neppe kom jeg meg ned. Nei, rette veien måtte nok være tilbake igjen og opp langs selve "eggen" på Eggen. Igjen et feil valg. Nesten skjebnesvangert. Kartet da mann.- hvorfor tok du ikke opp det!!! :D

Gikk så tilbake mot eggen og begynte å klyve. Er liten og lett og god til å klyve selv om ikke erfaringen er så stor. Et godt stykke oppe på eggen ble jeg redd! Det ble SIKKERT bedre etter et par klyvetak til...noen som kjenner seg igjen? Det ble det ikke. Fy f.. . Kom til et punkt der jeg følte meg svært alene der og at det ikke var noen retur! Skalv i buksene. Det var litt skyggefullt, glatt og kaldt på denne siden av fjellet. Tenkte på familien og at nå går det dritt! Tok meg sammen og klarte med et nødskrik å komme ned til forten av eggen.

Skjelvende fant jeg fram mat og sjokolade og tenkte litt...Kunne ikke skjønne at denne toppen ikke var satt opp til mer enn 3 stjerner i "Fjellbibelen." Nei, denne toppen må jeg ta igjen neste år. Pokker og! :D Tok opp kartet og så da selvfølgelig at det var en slakere rygg lenger sørvest som helt sikkert var rette ruta. Hadde nå brukt for mye tid. Dette var et lite nederlag følte jeg.

Javel, da tok jeg heller Kvasseggen. Dette gikk jo veldig greit og jeg ville prøve meg bort til Høgdebrotet. Der klyvingen begynte var det skygge og litt isette. Mørkt og glatt. Nei, ville ikke ta flere sjanser alene i fjellet. :) Denne toppen og Tjønnholstind m.fl. får jeg heller ta til vinteren. Fikk se mine begrensninger på denne turen. Har tatt 16 topper denne sesongen og har vel nå ca. 30. Langt igjen!Store planer for neste sesong! For lite vanninntak og for lite mat gjorde at jeg begynte å bli sliten siste kneika opp Bukkehåmaren. Over kneika gikk det fort og jeg kastet meg over noen saftige blåbærtuer lenger ned. Vel tilbake til bilen etter en hard 8 timers tur med mange nye erfaringer.

post-2015-133474444399_thumb.jpg

post-2015-13347444441_thumb.jpg

post-2015-133474444419_thumb.jpg

post-2015-133474444427_thumb.jpg

post-2015-133474444436_thumb.jpg

post-2015-133474444754_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Hehe, ja du er nok den eneste 2K-samler som har forsøkt noen "snarveier" i tidligfasen av karrieren.

Vær sikker, det blir nok ikke siste "snarveien" :)

Du hadde nå om ikke annet fint vær. Jeg gikk Høgdebrotet, Tjørnholstindene + oksle dagen før deg. Bare grøt, regn og sludd resulterte i 3timer med hodelykt ut Leirungsdalen.

Skrevet
Tok opp kartet og så da selvfølgelig at det var en slakere rygg lenger sørvest som helt sikkert var rette ruta.

Ja, hadde du gått litt lenger vestover før du tok opp mot Eggen, ville du ganske sikkert funnet ut at toppen ikke er sååå vanskelig. :wink: Jeg husker jeg studerte den bratte ryggen du først møter lengst øst (ditt bilde: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=5097 ), men syntes den så noe tvilsom ut. Dessuten hadde jeg lest litt om toppen først, så noen snarvei ble ikke vurdert der. Men opp gjennom årene har det nok hendt at en snarvei ikke har vært så veldig snar allikevel… :roll:

Velkommen til forumet også Atomsilda, og fortsett veldig gjerne med turrapporter. Morsomt å lese om andres opplevelser i fjellet! :wink: Og lykke til med samlingen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.