Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski og utstyr til en nybegynner


Claes

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hører til denne gruppen nordmenn som etter elendig erfaringer med tvungne skiturer i barneskolen, aldri har rørt en ski etter 6.klasse. Dog nå når jeg har blitt 25 så har interressen for å komme seg ut i marka også om vinteren begynt å snike seg tilbake.

Jeg lurte derfor på om noen kunne gi meg noen gode anbefalinger her med tanke på valg av ski, staver, sko og bindinger? (Helst så varme sko som mulig, og "tilpasset" nybegynnere som meg).

Smørefrie ski er nok å foretrekke, da jeg tror man helst bør ha litt erfaring før man begynner å rote med skismøring. Samt at jeg har lyst til å kun sette på meg skiene for å ta en tur, uten å måtte bruke mye tid på å preparere skiene.

Har forstått det avhenger veldig av kroppsform og område man ønsker å gå i.

Jeg er 172cm høy, rundt 68-72kg.

Bor like ved nordmarka, men i et område hvor det er veldig varierende om og når det er preparerte løyper. I tillegg er det stortsett folk uten ski som går i området jeg bor, så løypene blir ganske fort ødelagt. Terrenget her er også preget av mye bratte opp- og nedoverbakker. Ser også for meg en del turer fra Linderud og innover mot Sinober.

Jeg ser for meg å bruke rundt 2500kr +/- på utstyret. Men det er viktigere for meg å ha skikkelig utstyr, enn å ha rimelig utstyr, da middelmådig utstyr har lett for å ta bort mye av gleden (mao kvalitet fremfor pris).

Takker på forhånd, og håper på noen gode svar! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Claes, se NB sin tråd Fjellski under Ski & vinter.

Tror mitt svar der kan være passende til ditt bruk (litt usikker om skia finnes i smørefri).

Skal du ha hakket lettere utstyr, finner du bra og rimelige turlangrennspakker i butikkene. Om skia heter Madshus, Fischer osv er ikke viktig. Pass da på at støvlene passer beina dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takker for svaret! De dimensjonene du nevner der tilsvarer E99, er dette samme ski? (Fant ingen ved navn S-Bound Tour på nettet)

Normaltsett synker prisene på en del utstyr like etter jul, stemmer dette også for skiutstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claes, skal du bruke skiene i løype eller utaforr løyper?

Hvor i landet skal de brukes?

Personlig liker ski som ikke er til løyper. Har et par gamle Atomic Mountain Telemark, som sikkert holder et par år til. De har vært utrolig solide. Minuset er at dem holder dårlig på smurninga, pluss er at de har en utrolig bæreevne i nysnø, og er ekstremt lette å kjøre med. Jeg er ikke noen stor telemarkkjører, men synes det er gøy å gå på tryne i løssnøen. :arrow: ,

Jeg ville sett på Åsnes, hvis det er ski til å ferdes utaforr løyper du vil ha.

Smøreski er egentlig mest arbeidsomt første gang, til du finner ut hvor langt frem du må smørre festesmørning. Når du har merka solen med sprittusj eller.no sånn at du vet hvor langt frem du skal smøre, er det greit med et lett standardutvalg av smurninger, så får du ok. komfort / feste.

Smeller du til med skifeller, kommer du deg opp på selv den bratteste nut (Skienes svar på kjettinger)

En liten ting når du er fersk: Stive ski er ubehagelig for en som ikke er flink. Ski med mye innsving er lett å styre (type telemark) Ikke kjøp skiene for lang, ha dem heller et lille strøk for kort. Jeg går ut i fra at du ikke starter med en tur over grønnland, så da er det bedre å ha ski som oppfører seg mere kontrollerbare, spes. i nedoverbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takker for svaret! De dimensjonene du nevner der tilsvarer E99, er dette samme ski? (Fant ingen ved navn S-Bound Tour på nettet)?

S-Bound Tour er langt lettere og noe mykere enn E99. Husker ikke målene på E99, men mener å huske noe smalere.

Nei, jeg finner heller ikke denne på nettet. Burde kanskje kontaktet importøren, Finor AS.

Synd, for jeg syns dette er ei veldig ålreit ski i markaløypa, utenfor løypa såvel som til fjellturer.

Har hatt noen par E99 tidligere, men syns S-Bound Tour er langt mer fleksibel til forskjellig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.