Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellski med gode telemarkmuligheter.


raade

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er 18 år og har til nå kjørt telemark mest i preparerte bakker, med stive sko og ski. I det siste har jeg blitt gladere og gladere i toppturer og løssnø, og derfor vil jeg prøve litt mykere ski og sko.

Bruksområde blir for det meste toppturer i variert terreng, der nedkjøringen er det viktigste. Likevel må de ikke være "helt håpløse" for lengre turer med sekk. Budsjettet bør ligge under/rundt 5000kr, med ski, sko og bindinger. Når det gjelder bindinger har jeg allerede sett på Super Telemark (eller noe lignende) som et godt alternativ.

Jeg er forholdsvis liten og lett, dvs 174cm på 70 kg.

Når det gjelder lengde, foretrekker jeg fra 175-180cm.

Er det noen som kan komme med noen tips? Jeg er åpen for det meste, siden jeg ikke har all verdens erfaring.

mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lenge brukt et par fischer e109, med super-telemark binding og en vanlig lærstøvel som fjellski og delvis også toppturski. den er en suveren ski på turer som går mye opp og ned, og ikkje krever så mye av smørespenn, men kan gjøres med feller opp og god glid ned! har i det siste sett meg litt lei på å kjøre telemark med super-telemark-bindingene, og har derfor investert i et par rottefella chili som skal på når eg får tak i bor og sånt. håper det vil gi en litt stivere forbindelse mellom ski og støvel, for om det ikke er silkeføre er det ganske ekkelt å frese avgårde med bare tåbinding...

rottefella chilli er designet for støvler med 18mm såle, men funker greit på litt tynnere støvler og virker det som. og du kan jo faktisk bruke et par myke plaststøvler i dem :shock: selv kommer eg nok til å variere mellom lær, og scarpa t4, og så får scarpa t1 klare seg med de tunge skia :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg driver og ønsker meg et par Fisher E109 til jul til omtrent samme bruk som Knut.

Jeg lurer på om jeg skal velge Riva- eller Chili-binding.

Er det stor forskjell på disse? Er det noe særlig med Chili hvis man skal gå en del bortover også før man begynner på toppturen ?

Bindingen skal brukes sammen med et par Scarpa T4 jeg kjøpte før påske.

Støvlene funka utmerket på mine utslitte ski med Super Telemark bindinger, men nå kunne jeg tenke meg noe mer for nedoverbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at den vanlige 1cm oppbygningsplata til chili ikke tåler alt... har dårlig erfaringer med den i kombinasjon med T3.. virker som om den fører til kraftoverføring som gir belastning i skruene.. (røska av to bindinger sist sesong). Har nå gått over til 2 cm oppbygningsplate.. den sitter bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror chilli og riva3 har samme fjær, men tåstykket på chilli er kraftigere og bedre. riva3 har bare 2 små kanter til å holde fast støvelen, mens chilli har omtrent samme type tåstykke som cobra-bindingene. når det gjelder mellomstykket sier det seg vel selv at det legger litt ekstra belastning på skruene, kraft*arm er jo et velkjent prinsipp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget mitt er at 1 cm plata til chilli ikke holder mål da skruene går gjennom tåjernet, og mellomstykket.

Hadde mellomstykket vært festet med egne skruer som de andre(breiere) mellomplatene til rottefella ville ikke problemet oppstått, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde vel sannsynligvis blitt mindre iallfall :) nå ligger jo mellomstykket og "flyter", og man får en situasjon der skruen blir en slags vektstang mellom bindingen og skia. jamfør en teltplugg som bøyes når du trakker skeivt på den. bare at her er vel kanskje skruhullet i skia det svakeste punkt?

høres iallfall ut som problemet kan reduseres endel hvis man sørger for at mellomstykket er festet godt det også, f eks med epoxy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjøpt følgende fra oslo sportslager: Fischer E109, Super Telemark m/vidje, Crispi Sydpolen.

Fant ut at jeg ville ha litt mer "gåvennlige" sko, siden jeg allerede har plastsko. Så nå venter vi bare på MYE snø! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.