Gå til innhold
  • Bli medlem

Få hund til å sove «ute»


Annikken Thommesen

Anbefalte innlegg

fjellræv skrev (2 timer siden):

Forresten har du noe halsbånd å anbefale? Kjøpte et fra huken men synes det virka litt tynt og at stramminga går opp bittelitt etterhvert.

Har flere halsbånd til min Schäfer. Både faste bånd, halvstrup bånd og fullstrup kjetting.

En av mine favoritter og veldig solid er denne: https://www.norsegear.no/k9gear-dog-collar-double-pin-black

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (3 timer siden):

Forresten har du noe halsbånd å anbefale? Kjøpte et fra huken men synes det virka litt tynt og at stramminga går opp bittelitt etterhvert.

Kjøper eigentleg vanlege "ikkje-avanserte" halsband frå Troll, ManMat eller Dragråttan. Skal du ha med bikkja mykje på vintertur er det fint med stor, vottevenleg ring. Ofte heiter modellar med slik ring noko med "polar" eller "vinter".

Så har vi liggande til henting nokre fine som var kjøpte på Svalbard (såg dei når vi var der, angra på at vi ikkje kjøpte, fekk venninde til å handle og sende). Desse er også av god kvalitet, men unødvendig dyre og mest fordi vi synes dei var så himla fine 😂😂😂 #fintskaldetværepåtrekkhunden 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Fenrisfrøya skrev (På 19.8.2021 den 14.05):

 Centaura kan nok redusere noe av myggangrepene, men knotten bryr seg lite om allverdens såkalte knott- og myggmidler, uansett hva de heter. Har selv  forsøkt denne mye og den virker like dårlig på knott som allt annet. 

Når jeg ikke ligger inne  i teltet med hunden stryker jeg den ofte under magen for å ha kontroll/børste vekk insekter,  men knotten er ofte ikke så aktiv dagtid. Kveld og natt er ett mareritt enkelte ganger, og dette utsetter jeg ikke mine hunder for.

Jeg har også sett Alaska Huskyer, som mange tror er hunderasens svar på sjølveste Rambo, har blitt oppspist i mageregionen, og måttet ha kortisonbehandling.

Alaska husky er en blandingshund som kan ha vel så mye fuglehund eller greyhound i seg, som polarhund. Så der er det nok store variasjoner i pelsing og generell robusthet mot såvel kulde som insekter. Noen "rambo" kan den nok neppe kalles. 

Grønlandshund, sibirsk husky, malamute, yakutian laika eller samojed er nok hakket vassere i så måte. Kanskje ikke like gode å løpe raskt lenge da, men. Alt til sitt bruk. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei hei!

Har en alaskan husky (tispe) som jeg trente til å ligge ute i lyngen, noe jeg fikk til ved å overnattet i hengekøye i starten. Dette fungerte fin fint, bare hunden fikk noe å ligge på (stort sett min jakke da det kan bli litt kaldt for en tynn og spe husky-valp).

Fra hunden var sånn ca 1 år har vi gått lengre turer, og da med telt (Fjellheimen Lett 3pers.) Begynte med at hunden lå i forteltet - noe som fungerte bra, selv i mygg-myr. Dette har dog endret seg. Hunden ligger nå alltid sammen med meg inne i teltet. Dette har mye med det mentale båndet vi har oss i mellom - hunden er nøye oppdratt og går mye løs. Hunden er veldig sosialisert og går "snute til snute" med sau og hest. Folk tror det ikke før de ser det (selvskryt). Jeg er bare var for kyr. Hunden får nå sove hos meg hver natt vi er aleine på telt-tur (noe vi oftest er), og det er enda ikke noe utstyr etc. som er blitt ødelagt. Hunden roer seg med en gang, og rister seg (som regel) før den går inn i teltet (høst/vinter/vår). Insekter og flått etc. ser jeg i pelsen da hun er hvit/karamell, og plukker som regel bare vekk med fingrene. Hunden, og potene, tørker jeg fort. Sommerens varme gjør at hunden da ønsker å sove ute.

Så - Når det kommer til halsbånd er det uaktuelt her:!: Jeg bruker konstant sele - enten trekk-sele med feste bak, eller vanlig sele med feste på ryggen. Dette da jeg har sterke meninger om halsbånd (og ekstra sterke meninger om strupe-bånd :evil:). Se for deg at hunden kortslutter i hodet og bykser mot en katt, eller møter en annen hund som klikker vinkel og din hund skal beskytte deg, eller hva som helst. De kreftene som da utløses i nakke/hals er ikke småtteri når det bråstopper, og du kan i værste fall skade hunden godt i den regionen når det bråe stoppet skjer. Kjøp seletøy er min sterke anbefaling, og legg ned arbeidet som trengs for å få en trygg og lydig hund.:frantics: ENESTE gang jeg har hatt på halsbånd på min hund har vært 17.Mai da hun var blitt 1 år - hun viste da at hun ikke skulle vike fra min fot - noe vi sef. hadde trent på i forveien. Det var som sagt eneste gang hun gikk med halsbånd. Alt gikk fint, men jeg har for sterke meninger om det.

Endret av FoxyMonk
Tullete settninger & lys husky + 17.Mai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.