+Grimner Skrevet 27. juni 2021 Skrevet 27. juni 2021 ... er det da et hint om at kulelager i kranken har gått av med pensjon? Kranken beveger seg ikke bare rundt, men opp og ned og sideveis. Sykkelen er ti år og mye brukt, så det er ikke helt overraskende, men tenkte det kunne være greit å spørre før jeg går til reparatøren. Den takket for seg nøyaktig halvveis i søndagsrunden. Klart det, når skulle det ellers ha skjedd? Siter
elgen Skrevet 28. juni 2021 Skrevet 28. juni 2021 Hei Det er vel slark i kranken du beskriver? Ja, så er lageret nok slitt. Noen gamle kranker kunne etterspennes og få litt ekstra liv, men de ny må byttes. Det er for så vidt kurant å gjøre selv, men kan kreve ulikt spesial krankverktøy alt etter type/modell. Elgen 2 Siter
+rayun Skrevet 28. juni 2021 Skrevet 28. juni 2021 Støtter @elgen her, dette høres ut som defekt kranklager. Sykler du en del, eller har "ansvar" for familiens sykkelpark kan et lite verktøysett være en god investering. På Biltema selges slike sett for litt over 300,- og vist sykkelen din har firkantlager koster dette litt over 100 lappen samme sted. Prøv å finn ut hva slags lager du har og så måler du bredden på krankhuset (bredden på lageret) og akselens lengde. Da har du infoen du trenger for å kjøpe nytt lager. Du trenger noe spesialverktøy for å skru ut lageret, men dette fins enten i settet, eller kan kjøpes løst. På de fleste kranker er dette en enkel jobb. 1 Siter
borgern Skrevet 28. juni 2021 Skrevet 28. juni 2021 Høres ut som kranklager har gått ja. Enkelt å skifte som regel, bare finne ut type kranklager. Er sykkel 10 år kan det både være utenpåliggende lager og firkantlager inni. 1 Siter
+Grimner Skrevet 28. juni 2021 Forfatter Skrevet 28. juni 2021 Bekreftet at kulelager i kranken har tatt kvelden. Reparatøren kan fortelle at som alt annet, så er deler forsinket pga. diverse forviklinger etter et virus. Når det gjelder å reparere dette selv; ja, det ser absolutt ut som noe jeg kunne ha gjort, men siden sykler ikke har standarder for noe som helst (jeg tenker gjerne i en verden hvor 'ATX' og 'ITX' betyr noe), så ser jeg for meg en lang ferd i retning av å finne noe som passer. Og siden dette er noe jeg da antagelig gjør en gang hvert tiår... bedre å la fagfolk ta jobben. 2 Siter
borgern Skrevet 28. juni 2021 Skrevet 28. juni 2021 Pleier være modellnummer etc på lagere. Bare ta det ut fra sykkel å ta det med til butikk/verksted for å få likt. Men nå har du vel allerede satt den på verksted. 1 Siter
+Grimner Skrevet 29. juni 2021 Forfatter Skrevet 29. juni 2021 Og verkstedet har svart med en pris på kr 500,-. Greit nok for noe jeg i verste fall gjør hvert tredje skuddår. Takk for tips - dersom det dukker opp en krank eller to til, så skal jeg finne frem verktøyet 1 Siter
elgen Skrevet 30. juni 2021 Skrevet 30. juni 2021 Hei Høres ut som en grei pris, hvis inkl. reservedel. Min sønn er i sykkelbransjen og har for en god stund siden fortalt, at det mangler særlig MTB sykler og en del reservedeler. bl.a. Shimano er vanskelig å få. Dette skyldes Corona, hjemmekontor med økt etterspørsel på sykler og mer sykling og dermed slitasje og sykler som har stætt en stund blir støvet av og må fikses. Elgen Siter
borgern Skrevet 1. juli 2021 Skrevet 1. juli 2021 Høres ut som bra pris. Det er ikke noe man gjør ofte som regel. Jeg har skiftet ett kranklager på de 5 syklene jeg har hatt siste 20 år og jeg sykler ganske mye. Siter
+Grimner Skrevet 25. juli 2021 Forfatter Skrevet 25. juli 2021 Da er kranken skiftet ut, sykkelen går som en kule og en gjentagende <<krank>> lyd fra de siste 2-3 årene er borte. Hmm, var nok på tide å få orden på sakene 1 Siter
Omnilite Skrevet 25. juli 2021 Skrevet 25. juli 2021 Et lite knepp, klunk eller "krank" lyd ved initiering av nedtråkk når kraften legges på, er varsellyden for at kranken før eller siden kommer til å takke for seg. Siter
Skogens Stønn Skrevet 25. juli 2021 Pålogget Skrevet 25. juli 2021 (endret) Grimner skrev (3 timer siden): Da er kranken skiftet ut, sykkelen går som en kule og en gjentagende <<krank>> lyd fra de siste 2-3 årene er borte. Hmm, var nok på tide å få orden på sakene Ja, det der hørtes jo faktisk like enkelt ut som å skifte hofteleddet eller kneleddet når man blir alderstegen. Jeg har heldigvis ikke kommet dit enda da, men kjenner folk som har det. Vitenskapen har kommet langt i dag! 😄 Heldigvis! For jeg tror jeg velger et "verksted" når jeg eventuelt kommer dit. 👴 Endret 25. juli 2021 av Skogens Stønn Siter
jannickz Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar 22 hours ago, jannickz said: Kulelager i kranken er en slitedel som trenger å byttes ut etter hvert. Hvor ofte de trenger å byttes ut avhenger av hvor mye du sykler og hvor godt du vedlikeholder sykkelen din. Hvis du sykler mye, bør du sjekke kulelagerne i kranken hvert år. Information om lejer kan findes på https://en.tradebearings.com/ eller https://www.tradebearings.com/ Kulelager i kranken er en av de mest utsatte delene på sykkelen din, og de vil slites over tid. Hvor ofte de trenger å byttes ut, avhenger av flere faktorer, inkludert: Hvor mye du sykler: Jo mer du sykler, jo raskere vil kulelagerne slites. Hva slags sykling du gjør: Hvis du sykler mye offroad eller på ubarmhjertige underlag, vil kulelagerne slites raskere. Hvordan du vedlikeholder sykkelen din: Hvis du rengjør og smører kulelagerne regelmessig, vil de vare lenger. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.