Populært innlegg +tshansen Skrevet 24. juni 2021 Pålogget Populært innlegg Skrevet 24. juni 2021 Utstyret man trenger er minimalt En sag, en god øks, en skje kniv, en sløyd kniv (mora 106), blyant, linjal og litt olje. finn deg en kubbe i skogen selv foretrekker jeg for tiden å bruke Selje sag av en passe lengde… gjerne med litt overmål i forhold til hvilken skje du ønsker å lage. En normal skje ligger på rundt 20cm. prøv å se på årringene i treet hvor det er best å kløyve stokken i to Bruke øksen til å kløyve stokken, bruk gjerne en kubbe til å slå øksen gjennom, da får du mer presist hugg. nå begynner med å lage grunnlaget for bøyen på skjea ved å hugge inn en V fra barkesiden og ned. litt mer lengde på der håndtaket skal være i forhold til bollen. Her finnes det ingen fasit. Prøv hva du liker best. Alternativt se hvordan dine metall skjeer er formet. Er du nøye her, vil jobben senere bli mye lettere 👍🏻 nå starter jobben med å finne designet du vil ha på skjeen. Her prøver jeg å se på mønsteret i ringene å former slik det ser naturlig ut i treverket. En linjal som lar seg bøye litt er å foretrekke. her er det bare fantasien som setter stopper… jeg syntes det var veldig vanskelig å håndtegne formen til å begynne med, men øvelse gjør mester. Det finnes også uendelig med maler du kan bruke på nettet. det finnes en gylden regel for hva som utgjør en god skje, uten at jeg husker den i hodet, men jeg holder meg ca til disse målene når jeg setter opp omrisset. nå bruker jeg sagen til å få vekk overflødig i endene også sager jeg inn 2 hjelpe kutt mot halsen på skjeen. Dette for å lettere kunne økse ut mot streken. hvor nært du velger å gå til streken avhenger av øksen din, hvor skarp den er og hvor god teknikk du har. Jo nærmere du kommer jo lettere blir kniv arbeidet. Men husk, her er det lett å bli overmodig! nå begynner arbeidet med kniven… her er det bare å kutte inn mot streken og forme skjeen slik som du vil ha den. Kutt ikke for dypt om gangen, å følg den naturlige retningen i treet. jeg bruker en mora 106 som er noe av det beste du finner og koster et par hundrelapper på nettet. å kutte ut av bollen gjør jeg ved hjelp av en god skje kniv. Jeg opplever at mora sine skje kniver biter for dypt, så det er vanskelig å få en fin pusset overflate. Derfor bruker jeg 2 kniver til skjeene mine fra wood tools i England. Mora sine er mye bedre til kuksa å større boller. her bestemmer du selv hvor pirkete og fint resultat du vil ha. Jo skarpere kniv jo finere resultat. Selv bruker jeg litt 120 sandpapir for å få vekk de små ujevnhetene. Etter en time med OCD har du ditt ferdige resultat. jeg har enda tilgode å oppleve at en skje sprekker når jeg bruker Selje. Den holder seg veldig fin, jeg setter den inn med litt valnøtt olje og lar den tørke naturlig inne eller ute. Den bruner også veldig fint om man putter den litt i steike ovnenen 👏🏻 har du noen spørsmål er det bare å hyle ut. Har du laget skje selv, post gjerne bilde så jeg får se hva du har laget. Lykke til 🔥 14 2 Siter
+rayun Skrevet 24. juni 2021 Skrevet 24. juni 2021 Toppers😀 Kjempefin bruksanvisning som til og med jeg skjønte. 👍 1 Siter
In reach Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 Jeg lagde dramkopp. 3 timer på tur. 0,5t hjemme. Siste finish. 4 2 Siter
+tshansen Skrevet 25. juni 2021 Pålogget Forfatter Skrevet 25. juni 2021 In reach skrev (33 minutter siden): Jeg lagde dramkopp. 3 timer på tur. 0,5t hjemme. Siste finish. Den var jaggu ikke dum, hvor mye rommer den ca? Her må jeg se om jeg ikke finner meg noen emner 👏🏻 Siter
In reach Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Kunne nok vært større😂. Men om lerka ikke er så langt unna går det nok bra. Kjøpte smijernene til kjedelig timer på tur. En liten tørr trebit med. Skjeer, dramkopp eller lignende. Fine gaver til turkompiser. Kaffekopp, uten El. Verktøy 7-10 timer. Neste er real turmat skje. Endret 25. juni 2021 av In reach 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.