Kjepphesten Skrevet 19. juni 2021 Skrevet 19. juni 2021 Er det noen som har erfaring med Kovea Fire Ball Gas Heater? Jeg kjøpte en i fjor som jeg foreløpig ikke har brukt. Fjellsport.no og andre forhandlere presenterer den som teltvarmer, men på apparatet står det tydelig advarsel om fare for at det kan dannes livsfarlig gass som er uten lukt og at apparatet ikke skal brukes i telt eller i lukkede rom. Setter pris alle innspill. Siter
Bjørn J Skrevet 19. juni 2021 Skrevet 19. juni 2021 Den forbruker oksygen når den brenner, det er derfor den ikke skal brukes i lukkede, små rom. Jeg har brukt den brenneren en god del, både i telt og bak i varebilen. Den er enkel i bruk, varmer godt og er trygg i bruk så lenge du bruker sunn fornuft. Det vil si at du skal holde et øye med den, du skal selvsagt ha god lufting i rommet/teltet, og du skal ha god avstand til teltduk og brennbare ting. 1 Siter
Kjepphesten Skrevet 19. juni 2021 Forfatter Skrevet 19. juni 2021 Er det ingen fare for at det dannes kullos? Det er vel den gassen det henvises til i advarselen som står på apparatet? Siter
elgen Skrevet 19. juni 2021 Skrevet 19. juni 2021 Hei Joh i prinsippet,, hvis forbrenningen skjer uten tilstrekkelig tilgang av oxygen - og det gjelder alt som brenner: tre, trekull, gass, parafin, bensin, diesel mmm. Derfor lufting med bra tilgang på oxygenet. Elgen 1 Siter
Bjørn J Skrevet 19. juni 2021 Skrevet 19. juni 2021 Kjepphesten skrev (På 19.6.2021 den 21.36): Er det ingen fare for at det dannes kullos? Det er vel den gassen det henvises til i advarselen som står på apparatet? Ekspander Den brenner rent, men litt risko for kullos er det nok. Så uansett - sørg for god lufting. Det er ikke nok å bare åpne ventilene i teltet, du må ha ei dør åpen hvis du har tenkt å la den brenne lenge.. Det blir det samme som når man fyrer/lager mat med en primus i telt. En slik gassvarmer er beregnet for å brukes i kort tid. For eksempel å varme opp teltet før du legger deg, eller om morgenen. 1 Siter
ubernoob Skrevet 21. juni 2021 Skrevet 21. juni 2021 (endret) Du kan kjøpe en kullmonoksidalarm og ha i teltet: https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/alarm-og-sikkerhet/brannvern/gasslarm/kullmonoksidalarm-p21188 Har brukt primusen mye uten og det har gått fint, men fant til slutt ut at better safe than sorry. Spesielt på høst/vinter hvor jeg kosefyrer mer. Veier ikke mye og tar ikke mye plass. Endret 21. juni 2021 av ubernoob 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.