Gå til innhold
  • Bli medlem

Opplevd vanntetthet på jakker med samme vannsøyle

DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg har noen dyre fine jakker som jeg ikke vil bruke til alt av ulike grunner. Jeg kjøpte meg derfor en "Twentyfour" jakke på tilbud til 600 kroner. Naturligvis er den enklere enn for eksempel Norrøna eller Fjellreven jakken min, men den så og føltes grei ut. Når jeg gikk på tur med min samboer ble vi overasket av regn. Hun hadde på seg en billig Bergans jakke fra xxl til 1200 kroner. Begge jakkene hadde en oppgitt vannsøyle på 10.000 mm. Etter kort tid kjente jeg meg fuktig. Hun på sin side var helt tørr. Det viste seg at jakken min var mer vannavstøtende enn vanntett. Jeg gikk å reklamerte på jakken, men ble møtt med at 10.000 ikke er vanntett. Jeg måtte ha minst 20.000 eller 30.000 i vannsøyle sa han på butikken. Det hjalp ikke at jeg ble våt etter ekstremt kort tid. Den beskyttet ikke mer enn en vindjakke sa jeg til karen på butikken.

Jeg vet at det eneste som er vanntett er oljhyre, men jeg har aldri opplevd å bli så fort våt med en jakke som har 10.000 mm vannsøyle. Heldigvis oppdaget jeg at ene borrelåser var begynt å løsne, så da fikk jeg levert jakken tilbake på grunn av borrelåsen.

Er det normalt å bli våt etter 10 minutter i vestlandsvær med en jakke som er oppgitt til 10.000 mm? Min samboer sin jakke var helt tørr som nevnt innvendig. Hvordan kan det ha seg at to plagg som på papiret har like egenskaper oppleves helt forskjellig? 

Jeg har syklet en del til jobben, og sykkel jakken min mener jeg har 8000 mm i vannsøyle. Den tålte ganske mye regn i høy fart på sykkel før det begynte å trekke gjennom. 

Screenshot_20210619-005441_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DROMEDILLA skrev (7 timer siden):

Begge jakkene hadde en oppgitt vannsøyle på 10.000 mm. Etter kort tid kjente jeg meg fuktig. Hun på sin side var helt tørr. Det viste seg at jakken min var mer vannavstøtende enn vanntett.

Hvor godt sømmene er teipet, at jakka er romslig nok til å få luftet ut svette, og hvor godt stoffet i seg selv slipper ut vanndamp (puster) spiller en rolle på hvor vanntett jakka oppleves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (36 minutter siden):

Hvor godt sømmene er teipet, at jakka er romslig nok til å få luftet ut svette, og hvor godt stoffet i seg selv slipper ut vanndamp (puster) spiller en rolle på hvor vanntett jakka oppleves. 

Jakken var romslig nok til å kunne ha mer tøy under. Den pustet også bra. Jeg brukte den til bla til hardt fysisk arbeid i oppholdsvær uten at jakken ble klam. Har opplevd med en del skalljakker at det kan bli kondens på innsiden med høy aktivitet. Jakken var oppgitt til minst 10.000 i vannsøyle, og 3000 mm pusting. Slik jeg opplevde jakken føler jeg at tallene må ha vært stokket om. Den pustet meget bra men var svært lite vanntett.

Jeg vet ikke hvordan de måler vanntetthet de ulike produsentene? Jeg trodde det var vanlig å oppgi svakeste del av plagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.