ThomasB Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Det finnes mange gode guider til sommerbestigning av norske fjelltopper på nettet, men jeg savner beskrivelser av vinterrutene. Er det noen som vet hvor jeg kan finne dette? Eller er det evnt. noen som har gode beskrivelser på lager? Siter
ThomasB Skrevet 18. november 2003 Forfatter Skrevet 18. november 2003 Vel, har ei hytte i Koldedalen, så toppene i dagsmarsjavstand fra denne er de mest interessante. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Er det du som har den hytta som ligger nede ved oset av Koldedalsvannet? I såfall: heldiggris! Siter
ThomasB Skrevet 18. november 2003 Forfatter Skrevet 18. november 2003 Jepp, det er meg........ Bare synd jeg for tiden bor i Stavanger. Ser frem til og flytte østover igjen! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Hvordan får man hytte i Koldadalen da? Er den gammel? Må da være helt fantastisk å ha hytte for seg selv der inne! Angående vinterbestigninger: jeg snakket med noen som i påsken gikk opp breen til skaret mellom Stølsnostind og Ø1 på ski. Dette kan jo kanskje være en aktuell tur fra hytta di Hjelledalstind burde også gå greit, men mulig rasfare opp snøbakken mot snøeggen ved Koldedalstind? Siste stykket til Hjelledalstind kan muligens bli noe bratt på snøføre. Ellers har du jo selvsagt Uranosbreen/Mjølkedalsbreen - alle toppene rundt dette brekomplekset er mer eller mindre greie om vinteren. Bare si fra så kan du få bilder, evt. med ruter inntegnet. Siter
ThomasB Skrevet 19. november 2003 Forfatter Skrevet 19. november 2003 Hytte i Koldedalen får man ved at man har utrolig fiskeinteresserte besteforeldre som får til en avtale med grunneier og stat om og bygge ei fiskehytte ved et brevann på begynnelsen av 80 tallet..... Det er litt feil og si at det er jeg som har hytta der inne ettersom eierretten ble overført til grunneier i 2001, men jeg (og et par slektninger) har ihvertfall bruksretten på den så lenge vi ønsker. Hva er Ø1? Når det gjelder Hjelledalstind innbiller jeg meg at man pga. snørasfaren må gå opp fra "baksiden", altså over Koldedalsbreen. Jeg har ikke vært her om vinterern på siden jeg satt i pulk, men vil tro at fonna ved Koldedalstind gjør det temmelig farlig og gå opp fra Falketindsiden...... Hadde satt pris på bilder. Mailadressen min er: [email protected] Siter
Kim Skrevet 19. november 2003 Skrevet 19. november 2003 Stølsnostinden bestiges fra nord med ski. Opp den bratte Stølsnosbreen. Jeg har kjørt ski ned der, men det var utpå våren. Hvis du kan vurdere skredfare er nok dette en helt fantastisk tur om vinteren. Breen har en del sprekker, snøforhold/mengde må avgjøre om det er forsvarlig uten tau. Opp til Stølsnostinden fra skaret på østsiden er litt bratt, men det går greit hvis du har litt erfaring med alpint landskap. Falketind opp fra Koldedalen er bratt og skredutsatt om vinteren. Se kart http://www.bergtatt.net/topper/kart/falketind.htm Med litt mindre fjellerfaring er topper rundt Urdanosbreen aktuelle, f.eks. Langskavltinden. Espen har nok litt info der Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 Skrevet 19. november 2003 Hei hei! Bilder: Sørtoppene på Uranosryggen bestiges etter min mening lettest fra Uranosbreen, men det er skikkelig bratt et kort stykke, og rasfaren må vurderes nøye: http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/Soreuranos.jpg Uranostind og Slingsbytind bestiges lett fra skaret mellom disse som nås greit fra Uranosbreen. Her er et bilde av toppeggen: http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/uranos.jpg For ruta til Sagi Sør og Nord, se dette bildet. Jeg har ikke vært på nordtoppen om vinteren, rasfaren må igjen vurderes. Uraknatten er den lille knotten nede til venstre - bestiges greit fra skaret mellom denne og Slingsbytind.: http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/Sagi.jpg Mjølkedalspiggen (2040) bestiges fra skaret mellom denne og Sagi Sør. Da jeg var der i vinteren var imidlertid topphammeren helt glasert, så jeg gikk ut på breen på nordsiden, og ut på nordryggen og opp. Rasfaren må vurderes i henget under denne toppen. Sørtoppen på Mjølkedalspiggen (1987) bestiges greit fra Mjølkedalsbreen, men jeg har ikke gått der om vinteren. Jeg har gått opp ryggen fra sør om vinteren - den er grei, men med litt klyving halvveis. http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/piggen.jpg Traversen under toppen: http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/Bilder/Image21.jpg GOD TUR!! Siter
ThomasB Skrevet 20. november 2003 Forfatter Skrevet 20. november 2003 Takker og bukker for god informasjon. Nå er det bare og finne fram skiene og vente på romjula. Thomas Siter
Kim Skrevet 21. november 2003 Skrevet 21. november 2003 Romjula er en mørk tid, vedlig mørk tid. Men du rekker tur. Det er uansett gunstig å starte tidlig, helst i mørket. Alt avhenger av lengden på turen selvfølgelig. Skal du over 2000 moh er det nesten et must med tidlig start. Husk at marginene er mye mindre enn om sommeren, men opplevelsen er deretter. Jotunheimen er urovekkende vakker midtvinters. Egentlig til å bli sprø av. Folk ser du omtrent aldri. Årsaken er ganske opplagt, det kreves mye mer av en i høyfjellet vinterstid. Siter
ThomasB Skrevet 21. november 2003 Forfatter Skrevet 21. november 2003 Tidlig start er alltid en god ide skal man få mye ut av dagen, mørkt eller ei. Ettersom jeg normalt har ferdes på Hardangervidda om vinteren, og mine erfaringer med og vurdere snøskredfaren begrenser seg til de observasjoner man gjør før man slipper seg utfor bratthengene i områdene utenfor alpinsenteret i Hemsedal kommer jeg selvfølgelig til og ta det helt med ro, tar ingen sjanser. Hovedmålet mitt er og få brukt hytta i 2003 (romjula siste sjanse....), gått på ski og kanskje komme meg opp på en topp eller to som bringer meg et godt stykke over havnivå uten at jeg risikerer og ikke få oppleve 2004.... Når det gjelder dette med og se lite folk om vinteren tror jeg (det kan ihvertfall virke slik ut fra tilbakemeldingene jeg har fått fra mine faste tur kamerater) at det ikke først og fremst er det ekstra som kreves som holder folk hjemme, det er heller det at man ikke har muligheten til og "forkle" fjellturen som en familietur. Små barn må være hjemme, og da må også far være det..... Synd og skam! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 Skrevet 21. november 2003 Du skjer jo at snøforholdene kan være litt leie på den tiden av året. Det kan fort bli synke-ned-til-halsen-så-du-bare-orker-å-hente-vann - forhold... Siter
Kim Skrevet 21. november 2003 Skrevet 21. november 2003 Du skjer jo at snøforholdene kan være litt leie på den tiden av året. Det kan fort bli synke-ned-til-halsen-så-du-bare-orker-å-hente-vann - forhold... Leste jeg pudder? Breie ski, utømmelig med krefter og full av pågangsmot. Du kommer lenger enn å hente vann, uansett - det er kroppen det står på... Snaufjellet har svært sjelden veldig tunge forhold. Synkeføre er ikke uvanlig, men som oftest blir det ganske fast på snaua. Jeg har hatt mine definitivt mest krevende skiturer i skogen før snaua. Med meterdyp snø og tett skog. Det er igrunn bare gøy, ikke mange muskler i kroppen får hvile da... selv ikke lattermuskelen Siter
ThomasB Skrevet 21. november 2003 Forfatter Skrevet 21. november 2003 Jeg har opplevd slike forhold som Espen beskriver på snaufjellet, men det er kun tidlig på vinteren før den første snøen har dannet et jevnt underlag som resten av snøen enten sklir av, eller fordeler seg jevnt utover. Første uka i november 2001 brukte en kamerat og jeg 4 timer på 5km! Det var en halvmeter til en meter løssnø med kun frossen vidde under. Snøen bar oss akkurat godt nok til at vi nesten klarte og stå på den med begge skia før vi datt igjennom. Ettersom det ble mørkt og begynnte å blåse kraftig før vi kom fram til målet vårt måtte vi campe på veien. Dagen etter hadde været gjort sitt, og de resterende 5 km var unnagjort på godt under timen. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 Skrevet 21. november 2003 Men ma må huske på at dette er ting som skjer over natten. Det er ikke slik at vinden tidlig på vinteren feier snøen på plass en gang for alle, for neste dag kommer det kanskje en halvmeter til! Ja, lattermuskelen kan virkelig få kjørt seg Siter
ThomasB Skrevet 21. november 2003 Forfatter Skrevet 21. november 2003 Sant nok. Uansett så mener jeg at det som ofte skaper det største problemet (eller irritasjonen) når det gjelder løssnø er dårlig underlag, eller mangelen på dette. Er underlaget i orden har man ihvertfall noe og gå på, og terrenget har jevnet seg noe ut slik at man unngår de værste "snøhullene". Siter
Kim Skrevet 21. november 2003 Skrevet 21. november 2003 Konklusjonen blir da at føret bedrer seg utover vinteren. Verst er det i begynnelsen av sesongen ved store snøfall uten skikkelig underlag. Mildvær og vind er viktig for et jevnt underlag. Det beste er masse snø og vind så hull og ujevnheter blir glattet ut, så en skikkelig mildværsperiode med etterfølgende 20-30 cm puddersnø... Deretter kan sola skinne og vinden holde seg unna. Da er det optimalt Jeg har opplevd slik føre allerede i november. Puddersnø på jevnt og fint underlag. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.