Finn-Åge Jakobsen Skrevet 5. juni 2021 Skrevet 5. juni 2021 (endret) Hei. I forbindelse med rydding i en garasje fant jeg en Vangen fiskestang. Den heter vangen 635 highlander. Jeg har søkt på den, men finner ingen ting om denne stangen. Den er 11 fot lang og tilsynelatende ubrukt. Er dette en elvefiske- eller sjøstang om noen vet? Bare nysgjerring mvh Finn-Åge Jakobsen Endret 5. juni 2021 av Finn-Åge Jakobsen Siter
Bjørn J Skrevet 5. juni 2021 Skrevet 5. juni 2021 Ah, gode gamle Vangen, ja. Sigurd Vangen bygde splitcanestenger i toppklasse fra 50-tallet. Han og Asbjørn Hørgård regnes som de to fremste stangbyggerne i Norge. Den du har er ei glassfiberstang beregnet for slukvekter fra rundt 10 til 40 gram tror jeg. Jeg vet den var populær til fiske etter sjøørret. 1 Siter
Finn-Åge Jakobsen Skrevet 5. juni 2021 Forfatter Skrevet 5. juni 2021 Ohoi! Tusen takk for svar, det satte jeg pris på. Da skjønner jeg at jeg har en liten skatt liggende👌🏻 Trenger da kun en snelle, så er det vel bare å fiske etter sjø ørreten. Takk igjen! Siter
Bjørn J Skrevet 5. juni 2021 Skrevet 5. juni 2021 Jeg hadde ei Vangen haspelstang, husker ikke modellnummer, men den var litt kortere enn din stang, og for litt lettere sluker. Den hadde en dyp og litt langsom aksjon, nydelig å kjøre fisk med. Sigurd Vangen ble mest kjent for splitcanestengene (splittet bambus), og jeg mener han fant opp en ny type konstruksjon kalt stjernebygg, eller Magic Star. De stengene var veldig anerkjente. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.