tttime Skrevet 3. juni 2021 Skrevet 3. juni 2021 Heisann. Jeg ser etter en elsykkel som skal fungere til bikepacking, med soving ute over flere dager. Ønsker at den skal være god å bruke på grusveier og skogsstier. Rekkevidden burde også være god. Hvilken prisklasse er det realistisk å forvente for en elsykkel som er god på disse tingene og har dere noe forslag til modell? Den trenger ikke nødvendigvis være på lager nå. Setter pris på alle tips jeg kan få! Siter
Bjørn J Skrevet 3. juni 2021 Skrevet 3. juni 2021 Utvalget er stort, og det er lett å gå seg vill i alle spesifikasjoner og omtaler. Før jeg kjøpte min Haibike sDuro Trekking gjorde jeg grundig research, og fikk nokså inngående kjennskap til elsykler. Til slikt bruk du beskriver trenger du en solid sykkel med god bæreevne, og en kraftig bagasjebærer. Og jeg vil sterkt anbefale brede, solide dekk (men ikke fatbike-typen). Min sykkel har 5-6 cm brede dekk (Schwalbe moto-X som er kjent for å være motstandsdyktige mot punktrering). Brede dekk gir litt demping på ujevnt underlag. Dempegaffel foran er en god idè, men du trenger ikke fulldempet sykkel. På langtur trenger du en sykkel med gode komponenter, ikke gå for de billigste gir- og bremsesystemene. Du trenger minst mulig problemer på en slik tur. Og derfor vil jeg anbefale en sykkel med enten Bosch eller Yamaha motor. De har bevist sin pålitelighet de siste årene. Rekkeviddeangsten kan slå til når du minste venter det, så se etter et batteri med god kapasitet. Men det som i stor grad bestemmer rekkevidden er hvor mye motorassistanse du stiller inn. Sykler du med maks motorhjelp kommer du ikke så mange milene før det blir stopp. Min sykkel har et "auto"- modus der sensorer regulerer motorhjelpen etter hvor hardt du tråkker, det fungerer veldig bra. Prisklasse? Du får det du betaler for . Jeg mener du må rundt 30.000 og opp for å få en kvalitetssykkel med god motor og god rekkevidde, og som du har noen år. 2 1 Siter
tttime Skrevet 3. juni 2021 Forfatter Skrevet 3. juni 2021 22 minutes ago, Bjørn J said: Utvalget er stort, og det er lett å gå seg vill i alle spesifikasjoner og omtaler. Før jeg kjøpte min Haibike sDuro Trekking gjorde jeg grundig research, og fikk nokså inngående kjennskap til elsykler. Til slikt bruk du beskriver trenger du en solid sykkel med god bæreevne, og en kraftig bagasjebærer. Og jeg vil sterkt anbefale brede, solide dekk (men ikke fatbike-typen). Min sykkel har 5-6 cm brede dekk (Schwalbe moto-X som er kjent for å være motstandsdyktige mot punktrering). Brede dekk gir litt demping på ujevnt underlag. Dempegaffel foran er en god idè, men du trenger ikke fulldempet sykkel. På langtur trenger du en sykkel med gode komponenter, ikke gå for de billigste gir- og bremsesystemene. Du trenger minst mulig problemer på en slik tur. Og derfor vil jeg anbefale en sykkel med enten Bosch eller Yamaha motor. De har bevist sin pålitelighet de siste årene. Rekkeviddeangsten kan slå til når du minste venter det, så se etter et batteri med god kapasitet. Men det som i stor grad bestemmer rekkevidden er hvor mye motorassistanse du stiller inn. Sykler du med maks motorhjelp kommer du ikke så mange milene før det blir stopp. Min sykkel har et "auto"- modus der sensorer regulerer motorhjelpen etter hvor hardt du tråkker, det fungerer veldig bra. Prisklasse? Du får det du betaler for . Jeg mener du må rundt 30.000 og opp for å få en kvalitetssykkel med god motor og god rekkevidde, og som du har noen år. Tusen takk for veldig godt svar! Vil du anbefale Haibike sDuro Trekking 8.0 og vet du noe om rekkevidden jeg kan forvente av den? Har faktisk tittet litt på den fra før, så virker som at jeg er på riktig spor. Hvordan er muligheten for å kjøpe et ekstra batteri til å ha med på tur evt.? Siste spørsmål er angående størrelser. Ser at forskjellige nettsider anbefaler forskjellige størrelser. Er 178cm og har benlengde på ca. 84-85cm. Blir anbefalt M noen steder og L andre. Noen ideer? Siter
Bjørn J Skrevet 3. juni 2021 Skrevet 3. juni 2021 sDuro Trekking 8 er et svært godt valg! Jeg har samme i versjon 4.0. De er ganske like bortsett fra at 8 har generelt bedre komponenter og Bosch-motor (min har Yamaha). For deg vil jeg tro at str. M passer best. Jeg er 187 og L var riktig for meg. Hvis du har mulighet for å prøve sykkelen er det selvsagt det beste. Bare husk at L fra en produsent ikke nødvendigvis tilsvarer L fra en annen produsent. Sykkelgeometri er kompliserte greier. Du har sikkert sett denne tabellen som visstnok gjelder Haibike: Størrelsesmal: M: 165-180cm L: 175-190cm XL: 185-200cm Merk at størrelsene kan overskrides og at dette kun er ca. tall. Rekkevidden er umulig å si så mye om, men Haibike med Bosch- og Yamahamotorer har generelt god utnyttelse av batteriet. Her er en grei info om rekkevidde: "Hvor mange kilometer holder batteriet mitt? Kommer jeg 50 kilometer med en batteriladning eller til og med 120? For en elsyklist er dette viktig informasjon og produsentene gjør sitt beste for å estimere og oppgi reell rekkevidde der ser hvor langt du kommer på et fulladet batteri. I praksis er maksimal rekkevidde avhengig av mange faktorer; I tillegg til motoren inkluderer dette energiinnhold (400 eller 500 Wh) håndtering og hvor gammelt batteriet er, men også sjåførens vekt, sittestilling, kjørestil (startfrekvens, kadens) og valgt assistansenivå (Eco, Tour, Sport, Turbo) har stor påvirkning på rekkevidden. Og sist men ikke minst påvirker sykkelruten (oppoverbakke eller flat), veidekket (landevei eller terreng) og til og med vinden (mot- eller medvind) og dekkprofilen rekkevidden. Derfor er det ekstremt vanskelig å gi nøyaktig og pålitelig informasjon." Du får kjøpt ekstra batterier, men de er svindyre! 1 Siter
Bjørn J Skrevet 3. juni 2021 Skrevet 3. juni 2021 Det jeg liker med Haibikes Trekking-serie er at de kan kategoriseres som trekking- og tursykler med sterke innslag av MTB-gener, så de fungerer utmerket til sykling på skogsveier og gode stier. Og jeg har da også syklet litt i skogsterreng utenfor stien også. Siter
+sneakyowl Skrevet 3. juni 2021 Skrevet 3. juni 2021 (endret) Ahh, dette blusser opp drømmen min om en Haibike Adventr 5.0... sDuro'en er kanskje hakket mer energieffektiv enn Flyon-motoren med sitt voldsomme moment? https://www.haibike.com/gb/en/electric-bikes/electric-trekking-bikes/xduro-adventr-50-gb868?id=4541186944 Endret 3. juni 2021 av sneakyowl Siter
+sneakyowl Skrevet 22. juni 2021 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Jeg er svak for mine egne drømmer og slo like så godt til forrige uke... Sannsynligvis unødvendig dyrt for mitt bruk. Da er det bare å utforske turmulighetene på sykkel også Endret 22. juni 2021 av sneakyowl 4 Siter
+Blindgjenger Skrevet 22. juni 2021 Skrevet 22. juni 2021 sneakyowl skrev (1 time siden): Jeg er svak for mine egne drømmer og slo like så godt til forrige uke... Sannsynligvis unødvendig dyrt for mitt bruk. Da er det bare å utforske turmulighetene på sykkel også Oj, da har du hvertfall en skikkelig sykkel. Gratulerer! 1 1 Siter
Bjørn J Skrevet 22. juni 2021 Skrevet 22. juni 2021 1 hour ago, sneakyowl said: Jeg er svak for mine egne drømmer og slo like så godt til forrige uke... Overraskende at du i det hele tatt fikk tak i en elsykkel, det er mangelvare i hele Europa. Det der er en flott sykkel med sterk motor, men til å ha karbonramme var den forbausende tung, 29 kilo! Mulig Flyon-motoren og det kraftige batteriet øker vekta mye. 4 Siter
+sneakyowl Skrevet 22. juni 2021 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Bjørn J skrev (19 minutter siden): Overraskende at du i det hele tatt fikk tak i en elsykkel, det er mangelvare i hele Europa. Det der er en flott sykkel med sterk motor, men til å ha karbonramme var den forbausende tung, 29 kilo! Mulig Flyon-motoren og det kraftige batteriet øker vekta mye. Det tok bare noen dager levert hjem, bestilt fra Brukås Sport : ) Enig, det er litt tanks-følelse på tyngden. Det store batteriet vil jeg tro er hovedårsaken. Jeg har tråkket litt uten elmotoren i gang, og det er ikke noe jeg kommer til å gjøre veldig ofte med mindre det er helt flatt håper jeg 😁 Motoren er på sin side helt vill og leker seg opp hvilke som helst bakker i "Extreme"-modusen. Batteriet blir tappet deretter hyppig også, så det blir nok ikke go-to-modusen på tur Det blir nesten litt for hissigt til normal dagspendling også. Der holder det i bøtter med Medium og High-modusene. Fra søstermodellen AllTrail med samme motor og batteripakke (25,7kg): Endret 22. juni 2021 av sneakyowl Siter
otl Skrevet 4. august 2023 Skrevet 4. august 2023 Gammel tråd men gir det et forsøk 😁 Dere som sykler litt lengre distanser, hvordan lader dere? Er det innenfor å «tigge» strøm ved et hus? Ikke det mest gunstige jeg kan tenke meg men finnes det ingen andre alternativer så ser jeg ingen annen mulighet. Baggasje ja, synes det blir plass til så lite men må jo kanskje bli bedre på å komprimere, og kun ta med det aller viktigste. Men hvordan pakker dere? Eller hvor mang L pakkevolum har dere totalt? Siter
Flyalf Skrevet 9. august 2023 Skrevet 9. august 2023 otl skrev (På 4.8.2023 den 20.17): Baggasje ja, synes det blir plass til så lite men må jo kanskje bli bedre på å komprimere, og kun ta med det aller viktigste. Men hvordan pakker dere? Eller hvor mang L pakkevolum har dere totalt? Fint du tar opp denne . Håper andre også bidrar med erfaringer. Jeg er ikke storbruker, men har vært på noen fjellturer der jeg har syklet på middels til svært dårlige grus/kjerreveier så langt det har gått, og deretter vandret med sekk. Jeg liker ikke å sykle med sekk, så jeg laster i sidevesker, normalt opp til ca 16kg / 64 liter som jeg regner som max det jeg trenger med til en flere-dager-fisketur. Da har jeg en tom sekk på ryggen, eller tar med i vogn. Jeg vet ikke sikkert hvor mye mer strøm som brukes med 2-hjul vogn, men kanskje andre vet? Jeg har inntrykk av at det går lite strøm med vogn og det virker komfortabelt selv om det er noe risting i vogna. Jeg har også fraktet en ekstra elsykkel på vogna Fra en tur med vogn: 1 Siter
otl Skrevet 9. august 2023 Skrevet 9. august 2023 Flyalf skrev (39 minutter siden): Fint du tar opp denne . Håper andre også bidrar med erfaringer. Jeg er ikke storbruker, men har vært på noen fjellturer der jeg har syklet på middels til svært dårlige grus/kjerreveier så langt det har gått, og deretter vandret med sekk. Jeg liker ikke å sykle med sekk, så jeg laster i sidevesker, normalt opp til ca 16kg / 64 liter som jeg regner som max det jeg trenger med til en flere-dager-fisketur. Da har jeg en tom sekk på ryggen, eller tar med i vogn. Jeg vet ikke sikkert hvor mye mer strøm som brukes med 2-hjul vogn, men kanskje andre vet? Jeg har inntrykk av at det går lite strøm med vogn og det virker komfortabelt selv om det er noe risting i vogna. Jeg har også fraktet en ekstra elsykkel på vogna Fra en tur med vogn: Det der var et veldig fint bilde 😁 Ja, jeg har faktisk vurdert vogn men gikk vekk fra det igjen. Det blir jo ca 8kg mer å dra på tenkte jeg, så da ble det bare islagt der & da, og har ikke tenkt på det siden. Det som er planen er å få så mye som mulig på baggasjebrettet. Har der 2x20L og kan jo stue noe på toppen der. Enten i veske eller løst. Men har aldri syklet så langt med tung last. Tyngste lasten jeg har hatt var 8-9kg i sideveskene. Nå er det jo en fordel at tyngdpunktet er såpass lavt der. Syklet da 10 mil og 1000 høydemetre. Brukte da 39% batterikapasitet. Men med baggasje som veier dobbelt så mye så vil det jo selvfølgelig gå mer. Mer volum på baggasjen kan jo bli et problem med tanke på plassen. Telt, sovepose osv.. Men, jeg får gjøre et forsøk å se. Går det ikke så får jeg gå til innkjøp av et lite, enkelt og lett telt? Som sagt er jeg ikke vant med å sykle med så veldig mange kiloene og det skal bli en ny erfaring som jeg egentlig er ganske spent på. Har syklet mye med sykkelen, både bratt og langt, men tungt har uteblitt så langt. Til syvende og sist kan det jo være at jeg blir nødt til å bite i gresset å kjøpe inn en sykkelvogn, men hadde kanskje håpet på å slippe unna det. 1 Siter
Flyalf Skrevet 12. august 2023 Skrevet 12. august 2023 otl skrev (På 9.8.2023 den 16.31): Det der var et veldig fint bilde 😁 Ja, jeg har faktisk vurdert vogn men gikk vekk fra det igjen. Det blir jo ca 8kg mer å dra på tenkte jeg, så da ble det bare islagt der & da, og har ikke tenkt på det siden. Takker! Tror det er denne jeg har: https://bikable.no/p60362/tilbehor/sykkelhengere/burley-load-henger-sider?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=non_brand&gclid=CjwKCAjw29ymBhAKEiwAHJbJ8oyLxHkRWMu_Abev-oDuIh0LPBII-OzVYvk3f3oAFDng240FCyGkTRoCh5MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Sykkelhengeren veier 6,6 kg. og har en maksimal belastning på 45 kg. I tillegg kan jeg spare noen gram med å hekte av sider. Da jeg kjøpte den trodd jeg den vill bli lite brukt, men har brukt den mye til grillturer o.l. i nærområder Sikkert fordi det er så lett å hekte på og hive et par plastboker med utstyr oppå. 1 Siter
Flyalf Skrevet 24. august 2023 Skrevet 24. august 2023 Forbruk på fjelltur med eBike m. Borsch motor og vogn. Syklet først, deretter gå med sekk. Brukte ca 40%, dvs 500 x 0,4 = 200 mAh med vogn med ca 36kg + 4 kg vogn på turen opp og ned igjen der det var tilsammen 567 høydemeter opp på totalt 13,8km opp/ned på noe dårlig kjerrevei og litt i lett terreng. Turen var på ca 6,9km en vei med total stigning på ca 440 høydemeter, og samme tur ned igjen (med 127 høydemeter opp). I snitt (med pauser) holdt jeg ca 5 km/t opp, og 8 km/t ned. Begrensing var hovedsaklig ujevnt underlag / manglende demping på sykkel og vogn. Noen få steder måtte sekker (vi var 2 med en vogn) på ryggen, og dette var vesentlig mindre komfortabelt. 1 Siter
ryback Skrevet 20. september 2023 Skrevet 20. september 2023 Jeg vil påstå at elsykkel ikke egner seg for bikepacking over flere dager. Hvis man skal ha lang nok rekkevidde må man ha mye batteri som fort blir dyrt og tungt. Jeg har selv et par elsykler med to batterier som passer om hverandre, ett på 500wh og ett på 625wh. En av syklene er en Focus Aventura med Bosch performance CX 85nm motor og grove dekk. Den har jeg hatt på en "langtur" i Nordmarka på grusvei over 2 dager med begge batteriene. Jeg kløna en del med sykkelcomputeren så jeg gjetter det ble ca 15 mil totalt. Jeg tjuvladet litt mens jeg spiste lunsj ved en hytte og kjørte på laveste, nest laveste assistansenivå og unntaksvis høyere i de verste bakkene og var nesten tom for batteri da jeg var hjemme igjen. Noe mer enn to dagers tur hadde jeg ikke begitt meg ut på med mindre jeg visste at jeg kunne lade natt til dag 3. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.